Ursprungligen så kommer min fundering av att jag har en B230 som går något snålt på höga varv. Från början en B230FD, numera med en planad 531, VX3 och 6° höjd förtändning. Den går i closed loop mot lambda 1 tills runt 3500rpm, där den inte klarar av att behålla rätt bränsleblandning och går magert. Har testat att öka spridartiderna 15% (med piggyback-system), och då hamnar den på rätt sida iallafall. (Har bara smalbandare än så länge att köra mot). Det går dock inte att köra 15% extra över hela mappen, då den blir väääldigt grinig på kallstarten. Nog skitsnack, fram med mapparna:

Här är tre mappar som jag finner intressanta. Den första, 935, är från en B230FB (531+VX3). Nummer två är en 946 för en B230FD(530+M). Den tredje är för 951, som vad jag sett används till vanligt B230F.
Hur kommer det sig att mapparna ser så olika ut? Hur kommer det sig att det är ett snålt fält mitt i vid fullast på 946 & 951 mapparna?
Om man till exempel kollar på spridartiderna för fullast vid 5600rpm så ser det konstigt ut. Visst, 935 bin:en för 531-topp och VX3-kam ger ju mer soppa, och det kanske är förståerligt. Men man ser ju samma skillnad mellan 946 och 951, och det skall ju vara samma topp och kam.
(varje heltals ökning är ca 0,2% längre spridartid)
Hade först tänkt att ta 935 main mappen rätt av och behålla resten från 946, men det känns inte helt hundra när man tittar på mapparna. Osäker på om hela 935 bin:en gör sig tillsammans med elfläkt och EGR (som jag fortfarande har).
Hade tänkt att köra med en bredbandare och mappa, men vill samtidigt veta hur man tänkt med tanke på att mapparna ser så skumma ut.
Några synpunkter?