LH bränslemappar, varför skiljer det så mycket?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Rushdie
För lite laddtryck

LH bränslemappar, varför skiljer det så mycket?

Inlägg av Rushdie »

Tja
Ursprungligen så kommer min fundering av att jag har en B230 som går något snålt på höga varv. Från början en B230FD, numera med en planad 531, VX3 och 6° höjd förtändning. Den går i closed loop mot lambda 1 tills runt 3500rpm, där den inte klarar av att behålla rätt bränsleblandning och går magert. Har testat att öka spridartiderna 15% (med piggyback-system), och då hamnar den på rätt sida iallafall. (Har bara smalbandare än så länge att köra mot). Det går dock inte att köra 15% extra över hela mappen, då den blir väääldigt grinig på kallstarten. Nog skitsnack, fram med mapparna:

Bild
Här är tre mappar som jag finner intressanta. Den första, 935, är från en B230FB (531+VX3). Nummer två är en 946 för en B230FD(530+M). Den tredje är för 951, som vad jag sett används till vanligt B230F.

Hur kommer det sig att mapparna ser så olika ut? Hur kommer det sig att det är ett snålt fält mitt i vid fullast på 946 & 951 mapparna?
Om man till exempel kollar på spridartiderna för fullast vid 5600rpm så ser det konstigt ut. Visst, 935 bin:en för 531-topp och VX3-kam ger ju mer soppa, och det kanske är förståerligt. Men man ser ju samma skillnad mellan 946 och 951, och det skall ju vara samma topp och kam.
(varje heltals ökning är ca 0,2% längre spridartid)
Hade först tänkt att ta 935 main mappen rätt av och behålla resten från 946, men det känns inte helt hundra när man tittar på mapparna. Osäker på om hela 935 bin:en gör sig tillsammans med elfläkt och EGR (som jag fortfarande har).

Hade tänkt att köra med en bredbandare och mappa, men vill samtidigt veta hur man tänkt med tanke på att mapparna ser så skumma ut.

Några synpunkter?
mrjaybeeze
För mycket laddtryck

Re: LH bränslemappar, varför skiljer det så mycket?

Inlägg av mrjaybeeze »

Hei

Som alt annet designet i Tyskland :shock:
Å bare se på hoved "korreksjons" map gir ikke et komplett bilde av situasjonen.
Flere konstanter er inne og lager det hele mer uoversiktlig enn det en skulle tro.

eksempel: 946 hoved map er delt i to på "midten"
alle verdier over 128 er legg til
og alle verdier under er trekk fra.
Midtpunktet er dynamisk slik at en kan sette midtpunktet etter eget ønske.
I 946 feks er "midten" definert som 128 mens i 981 er den satt til 40.
dvs at i 981 er alle tall over 40 definert som legg til bensin.

En må også huske på at hovedmap bare gir et bilde av forskjellene mellom lastpunktene.
Hvis du regner enkelt på at 0.2% + eller - i hver celle så ser en at 0,2% x 256 bare gir ca 50% (+ - 25% i en 946 bin)
En skjønner da at en må se på hovedmap som taket på et høyhus og ikke som en absolutt levert verdi.
Det er Signalet fra AMM som har hovedtyngden i utregningen alt annet er korreksjoner.

En må heller ikke glemme at LH er en lambda 1 junkie (14.7:1) og at den prøver alt for å oppnå nirvana :hey:

Jeg tror det burde gå helt greit å få din motor til å fungere 100% men det krever en viss egeninsats :-) og interesse !!

Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Rushdie
För lite laddtryck

Re: LH bränslemappar, varför skiljer det så mycket?

Inlägg av Rushdie »

Jag har trott i min enfald at injector constant #2 alltid varit 128, på alla bins. Det har jag ju insett nu att så inte är fallet. Detta förklarar ju en del. Till exempel 981:an är satt på 40, 984 har 80.

Antar att detta är en ekonomisk lösning för att slippa använda mer än 8-bitar per värde, det är ju inget nytt styrsystem direkt :)

Om man till exempel tar main fuel map och 'map accel', så förstår man att detta är ett återkommande fenomen. Accelmappen utgår från 128 som medelvärde (ingen korrigering), applicerar det på main fuel map:en.

Det må vara LMM:en som styr, men i detta fall så är väl just en korrektion det jag vill åt. Funderar på att enbart ändra på accelmappen istället för main fuel map. Bra/dåligt?

När triggas accelmappen, är det alltid via TPS? Eller görs det med hjälp av den interna load-beräkningen LH gör? Och lite magi?

Att den hela tiden eftersträvar lambda1 är ju något som LH är känt för, både på gott och ont. Jag tycker inte det är något fel i sig på de fordon det var avsett för. Men ibland hade man gärna velat ha lite fetare på sina ställen :)
Skriv svar