Lekstugan | 166Hk, 265Nm

Tjata om vad som helst .
Turbo_Lover
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: ons okt 20, 2004 8:40 pm

Lekstugan | 166Hk, 265Nm

Inlägg av Turbo_Lover »

Hallå alla, det va ett tagsen man skrev något nu. Har vart ute på praktik...
Har pulat lite med bänken, datorerna och motorn. Har tyvärr inga bilder men det kanske kommer inom kort...
Motorn är så gott som klar och AVL Indimetern är calibrerad och funkar fin fint :D

Det som är gjort med motorn:
B23A block, original vev och M-stakar, svarvade kolvar ca: 8,9:1... 398-topp nyplanad och ny slipade säten, D-kam, 940-turbogrenrör, TD04-13c agg., Solexgasare med trycksatt flotörhus, el-pump, lastbils intercooler (nästan stor som bakluckan på en 245a!)
Provstartad och allt verkar funka fint utom ett litet bränsleläckage, har dock inte belastat med laddtryck ännu. Men det kommer!

Kan väl tillägga för er som är intresserade av cylindertrycksmätning...
Våran B23a utan turbo hade ca: 62,5bar i förbränningstryck med Lambda 0,8 vid 4000rpm... Ställde man ner soppan vart det ca: 56bar.

Mvh Crille
Senast redigerad av Turbo_Lover den ons maj 24, 2006 1:38 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lekstugan Version 2

Inlägg av Jens Gustavsson »

Turbo_Lover skrev:Hallå alla, det va ett tagsen man skrev något nu. Har vart ute på praktik...
Har pulat lite med bänken, datorerna och motorn. Har tyvärr inga bilder men det kanske kommer inom kort...
Motorn är så gott som klar och AVL Indimetern är calibrerad och funkar fin fint :D

Det som är gjort med motorn:
B23A block, original vev och M-stakar, svarvade kolvar ca: 8,9:1... 398-topp nyplanad och ny slipade säten, D-kam, 940-turbogrenrör, TD04-13c agg., Solexgasare med trycksatt flotörhus, el-pump, lastbils intercooler (nästan stor som bakluckan på en 245a!)
Provstartad och allt verkar funka fint utom ett litet bränsleläckage, har dock inte belastat med laddtryck ännu. Men det kommer!

Kan väl tillägga för er som är intresserade av cylindertrycksmätning...
Våran B23a utan turbo hade ca: 62,5bar i förbränningstryck med Lambda 0,8 vid 4000rpm... Ställde man ner soppan vart det ca: 56bar.

Mvh Crille
ser fram mot att höra hur det går! blir kul att höra hur mycket cyl tryck den tål på olika rpm före spikning.

synd att jag inte har någon cnc topp klar än, då det vore kul att se hur mycket mer tryck det förbränings rummet klarar!

men skulle ni inte haft en större turbo :) jag har en to4 48mm in och 58 axel ut som ni kan få låna, fast det är fel fläns kom jag på :(
Turbo_Lover
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: ons okt 20, 2004 8:40 pm

Inlägg av Turbo_Lover »

Joo, tycker att det ska bli riktigt intressant... Nu har vi ca: 8,9:1 i komp. Innan när det var original 10,0:1 har ja för mig att förbränningstrycket låg på ca: 70-80bar :roll:
Men att det var så känsligt! skillde 6bar i tryck från 0,8 till 0,9 i Lambda, samma varvtal och belastning.

Synd, skulle vart kul å testat en topp med riktigt förbränningsrum och gämföra skillnaden :)

Mm.. En större turbo hade inte varit fel! Vi har en Garrett M33 ligger från en 9liters Scania, tyvärr fel fläns på den också :P

Mvh Crille
Turbo_Lover
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: ons okt 20, 2004 8:40 pm

Inlägg av Turbo_Lover »

Som sagt, målet var 150hk... Nu är det nått!! :D

Höll på en del idag med justering av ladd, bränsle och tändning... Har en pysventil åt laddet så det är lätt, men att justera soppan med olika slipade nålar är lättare sagt än gjort. Blödder eller spikningar! :x
El-pumpen har ett konstant soppatryck på 0,9bar... Det räckte till effekten vi fick ut idag, men till nästa gång blir det en större nålventil. 2,5mm istället för 2mm...
Vi har klarat 0,9bar i ladd utan spikningar men då tog soppan slut i gasaren, därav ska en större ventil i...

Som grädde på moset efter lite arbete fick vi vad vi ville ha:
152Hk@4500rpm
245Nm@4000rpm
0,7bar i laddtryck.

Att momentet är vid så högt vartal beror på att vi inte hade så mycket belastning på lägre varv, var tvungen att varva och få ladd innan man belastar hårt. Annars blöddrar det rätt mycket.

Nu när målet är nått blir det att pressa mer och mer, kul å se vad gammel motorn tål innan nått går sönder...

Bilder kommer lite senare ikväll, ev så fick vi en liten film på monstret också :P


Mvh Crille
Turbo_Lover
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: ons okt 20, 2004 8:40 pm

Inlägg av Turbo_Lover »

Vart tyvärr inte så mkt bilder, dåligt med batteri i kameran... Fillmen vart sur den med. Men nästa gång ska vi ta med en riktig filmkamera så vi kan lägga ut en film...

Bild på motorn.
Bild

Tryck gasaren :)
Bild

Sätter dit en pysventil... Bilden tagen från kontrollrummet.
Bild

Mvh Crille
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »

ser ricktigt häfftigt utt :wink:
Volvo 740 v12 turbo
Turbo_Lover
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: ons okt 20, 2004 8:40 pm

Inlägg av Turbo_Lover »

Sådär, nu var det klart!

Det slutgiltiga resultatet blev:
166Hk@4550rpm
265Nm@4500rpm
Ladd: 0,85bar

Sen tänkte vi göra en film på glödande turbo, sagt och gjort... Satte kameran på stativ i rummet, ladd 0,45bar.
La motor på nästan 5000rpm och lagom belastning, efter nästan 2min va allt jävligt rött... Det sa puff, olja, rök och kokande vatten...
2:ans kolv sa upp sig, så nu är det slut för denna gången :P
Filmen kommer upp inom kort :wink:

Kan tillägga att Turbokonverteringen gjordes på totalt 7timmar med bromsning och justering! :?

Mvh Crille
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

såja :) vad hadde ni för förtändning och lambda, cylinder-tryck?
Turbo_Lover
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: ons okt 20, 2004 8:40 pm

Inlägg av Turbo_Lover »

Hej
Ja du, lambda 0,84 tror ja de va och ca: 23grader tändning.... cylindertryck vet ja inte, för ena triggern hoppade loss från svänghjulet :cry:

Vid haveriet körde vi med 0,55bar, lambda 0,8 och 23grader tändning... 2min på fullgas och maxlast :twisted:

Här är nått kort på motorn... Bild

Notera slitaget på Halo stiftet!
Bild

Mvh Crille
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

så där brukar det ju se ut på en 2T :lol: blev nog varmt
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Inlägg av Robert Markström »

såg spännande ut :D
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Skriv svar