Snillen spekulerar

Diskussioner för erfaret folk
henrik
Lite mer laddtryck

Re: Snillen spekulerar

Inlägg av henrik »

Jag undrar om ni kan specificera vilka flat-nos profiler ni testat som går bättre än en normal profil, jag har testat både till 531 och evo 8V + Mb 16v.
, från Professorn , Axelson , Enem , KK. Men ingen har funkat så bra som en motsvarande normal profil.

De 531 kammar jag varit mest nöjd med har samma dur in & ut med ca 14-14,5 i lyft, har provat upp till 16,5 men det gav inget mer är mycket ökat slitage. Testat ca 20 profiler.

Evo 8V volvo, har samma duration in & ut som 531 , men 16-17mm lyft , detta funka bäst på dessa. testat ca 10-12 profler.

Mb 2,5-16V kör jag nu samma in & ut , till dessa hemska :evil: motorer har det gått åt ca 20+ olika par ( 40+ kammar) profiler i test. 6-7 grenrör typer , 10-12 olika former på trattar , test med insug-längder , ja test med allt,, tillochmed honings proceduren. Erland har rotat otaliga gånger med topparna. Olika ventil typer , olika fjädrar.Olika kolv uppstick.Olika stak längder.Olika vevaxlar. mm mm .

Problemet med DTM snurrorna är att allt varit fel , om man inte vill varva 9000-10500.
Jätte portar , jätte diam i insug trattar, och jätte volym i hela insuget från tratt till ventil, 54-58mm grova 4-1 grenrör, insug kam på 345 dur , ut 330 dur.

Mycket av MB testerna har jag också gjort på 531 & EVO 8v.

En fråga som jag är mycket intresserad av som jag funnit väldigt lite info om , är, domen på kolven i 16v motorer , det verkar som domen kan direkt skada förbränningen om den aldrig så lite stänger av delar av förbränningsrummet vid överlapp, om det är så, så stannar rest gaser kvar , typ egr femomen, med mer förtändning behov etc , kass effekt mm mm.

Jag ska på MB motor 2 ta ner domen i minst 3 steg för att se vad som händer, visst det blir lägre komp, men om det blir bättre gas växling etc så kan mycket väl motorn ge mer effekt etc.

Min tanke är att skadad gasväxling och max komp , är en sämre situation är bästa gasväxling och mindre komp , ( tyvärr). (tar ca 30 timmar per test x då 3 )

Det som fått mig att vilja veta mera om DOM utf är att , min första Mb-16v prototyp har en kolv DOM profil från DTM året 1994 ,den domen är mycket mindre och rundare. Sen gick jag över till DTM utf 1992 för jag tyckte , obs tyckte, att den såg fräckare ut med mer dom , mer komp . Men jag tror jag lurat mig själv. Motor åsna nr 2 , den som nästan allt provats på nu , har problem med mindre effekt och vill ha mer förtändning, trots alla test och grejande.

Prototyp 1 ger 350,2 hk (31grader förtändning), och den är hopsatt med snällare och en del äldre delar och delar som jag själv gjort i all enkelhet samt Erlands första MB-16 topp , men går överlägset bra, test åsnan nr 2 , är jag förstunden helt fast i , den vägrar ge mer än 332hk (39 grader förtändning), trots alla test.
Därför börjar jag undra om kolv DOM utf, det är det ända som verkar troligt just nu.

Jag har egen rulle , och allt är testat i den, jag har även testat ett köra Mb Bil/motor nr 1 i rullen flera gånger för att se så jag inte gjort nått fel med bil / motor nr 2 , så det blev galet pga detta.
Men samma som förväntat , nr 2 sämre , nr 1 bäst.

Jag vill nämna att jag slipar de flesta av mina kammar på nya ämnen i Tyskland ofta efter egen ide.
Brukar skoja och säga att den ena är sämmre än den andra .
Det är :twisted: svårt att hitta rätt , den sk nya profilen man tänkt ut som ser super bra ut på pappert , blir skit i bänken.

Måste också tillägga att detta handlar om sugisar , gjorda för långt register , banracing.
Den som vet mest vinner mest.
c311com
För mycket laddtryck

Inlägg av c311com »

Kadett4wd skrev:http://www.epi-eng.com/piston_engine_te ... _to_f1.htm

En bra länk angående vevstaksgeometri.
Långa vevstakar i V8 med 180 graders vevaxel är viktigt. Det kortaste jag har hittat är 1,74:1
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Att ha Dom på kolven har jag upptäckt funka väldigt olika och i samband med det sett att tändningen är väldigt olika kontra vilken motor och Fb rum desgine tror de ligger i att få Br blandningen att tända bakom Domen. Nu sist Dyno körde jag en Bigblock med lite kraftigare Dom på kolven och ställde tändningen som man brukar ha den och fick inte den att leverera det den förväntades göra trotts bra Af värden etc men lite avvikande Hc etc etc till sist börja jag höja tändningen 2gr åt gången när jag gick upp totalt från 35-36 till 43-44 gr = + 77hp och helt annat Ryt vid gaspådrag. :thumbright: Hc värden och liknande blev helt annat. den spika ändå inte trotts vi var off skale så att säga och allt var inmätt vad det beträffar 0 punkten och den har gått några år nu. :thumbright:

Med att mena "flatt nose" profil menar jag inte en helt i det närmaste platt sådan för den har en väldigt jobbig inverkan på tryckans livslängd etc etc. Utan mått med allt. Det jag syftar på är en kort kam är där lyftet max punkt är relativt vass så som tex endel kammar från bla Agap har varit och en mer konventionell modell är att föredra med lite mer "bredd" över lyftet det ger en jämnare och rörelse på ventilen och det har jag upptäckt hjälpa dessa gamla toppar att få en bra funktion som volvo 531-530 . Gamla Desginen av Uniflow Som M aro tog fram har varit väldigt effekt full i många olika combos trotts lyft på 14.5mm till 15.5mm å så.
Vad det gäller Volvo 531 har jag funnit bästa lösningarna "än så länge" vid 15-15.5 i lyft efter det tycker jag att effekt ökningen inte är relevant till slitaget.
Att ha olika duration på inlopp och ut breddar effekt ytan direkt samt några +hp om man hittar rätt kombination :thumbright:
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

På Opel CIH kan man också få problem med domen.
Jag kör aldrig en dome som den är utan jag portar domen.
Ett bra exempel på domar är motorcyklar, 600cc klarar max 13:1 medan 1000cc kan ha upp till 15:1.
Detta p.g.a. längre slag i förhållande till borr.

Gällande lyftet, Merca motorn vill ha två stycken 32,5mm:s kanaler, motsvarande en 46mm:s i minsta arean för max effekt.
För bästa vrid vill den ha 2st 31mm:s kanaler motsvarande 42,3mm.
Den har bara 30 mm vilket är under 94% av 31mm så topparna är en begränsning och därför hjälper inte mer lyft.

Intressant är att titta på Jon Kaases Engine Masters motor från några år tillbaka.
Max effekt mellan 2500 och 6500 varv, 10,5:1 max tillåten kompression, flat tappet kam och en förgasare.
Han hade på kammen 244 och 236 grader vid 0.050", .333" i loblyft och 2,2:1 i vipparmsutväxling.
659 hästar vid 6100 varv med 6,6 liters slagvolym.
244 grader blir max 15 grader mer vid ventilen så max 260 grader och ett lyft på .7326", 18,6mm.
Hur kan den motorn gå så bra om om mycket lyft med liten duration inte funkar.
Visst, vippor med 2,2 utväxling men mycket mindre lyftare, den hade 188 grader vid 0.200" lyft på kammen.

Anledningen till att dina kammar inte funkade PFR var att du hade för mycket avgaslyft.
Du la upp innan att du körde mer duration och lyft ut på avgas och det klarar inte Volvo porten.
Ska du köra 15,5mm, 15,15 med spel på en kanal som slutar flöda vid 12mm på 165 CFM med 38 ventil
så blir hastigheten förbi mantelytan för låg.
Där fungerar en flatare profil bättre men för att få till positiv och negativ acceleration får man räkna om hela profilen.
Jag använder en 33 tryckar avgasprofil istället eftersom AGAP går upp i lyft med duration.
Min kam, 37-275- in och 33-274-14,5 ut är inte testad än men till min välflödande 48 40 topp funkar den nog bra.
Även om den bara ökar 9 CFM från 14 till 16mm så är ändå hastigheten rätt.
Om jag riskerar tjockleken upp mot kamgalleriet och gör kanalen större så ökar den ännu mer.
Lyftet har bara med kanalstorleken att göra, när kanalen inte räcker till förlorar man på att lyfta mer.
48mm:s topp med förgasare, 240 CFM. 240 X 2,4 / 2,2 = 261,8 fps.
fps är feet per second och det är Pipemax siffror som motsvarar flöde vid 28" vattenpelare.
Allting handlar om fysikens lagar, det är inte konstigare än så.

Erland
Magic thomsson
Forumsberoende

Inlägg av Magic thomsson »

Kul tråd =0).Sett ni diskuterat Agapkammar och avgasflöden mm så jag undrar vad tror ni som kan motorer om min kamaxel till 2150 rc motorn?Det är en agap R37-267-15,3 105.
Toppen är en 530 med 46-38 ventiler.39,2 mm i minsta diameter på insug.
Flödar
in
2mm-56,8
4mm-98,5
6mm-143,1
8mm-171,9
10mm-187,2
12mm-195,3
14mm-196,6
16mm197,8
ut
2mm-48
4mm-82
6mm-103
8mm-125
10mm-149,5
12mm-165
14mm-173
16mm-179,7
Så jag undrar om topplocksflödet stämmer bra till kammen eller om en 531 topp skulle passa bättre?Eller en annan kamaxel?
Resten av motorn är 94 borr-77,4 slag-Mikuni 40 rs på 15 cm långt insug som är 40 mm invändigt.11,4 i komp-tändning 20-35 grader på fullt utslag
Själv tycker jag den går underbart gott o ändå har jag inte bromsat den än heller,bara grovjusterat o provkört hemma på vägen :)Det är 5,85 i bakaxeln ska tillägas.
Ska köra första säsongen så som motorn är nu men jag har en 531 topp liggande för framtida bruk om den inte räcker till på banan som den är nu.
Roger (Magic T) Thomasson
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Erland Cox skrev:På Opel CIH kan man också få problem med domen.
Jag kör aldrig en dome som den är utan jag portar domen.
Ett bra exempel på domar är motorcyklar, 600cc klarar max 13:1 medan 1000cc kan ha upp till 15:1.
Detta p.g.a. längre slag i förhållande till borr.

Gällande lyftet, Merca motorn vill ha två stycken 32,5mm:s kanaler, motsvarande en 46mm:s i minsta arean för max effekt.
För bästa vrid vill den ha 2st 31mm:s kanaler motsvarande 42,3mm.
Den har bara 30 mm vilket är under 94% av 31mm så topparna är en begränsning och därför hjälper inte mer lyft.

Intressant är att titta på Jon Kaases Engine Masters motor från några år tillbaka.
Max effekt mellan 2500 och 6500 varv, 10,5:1 max tillåten kompression, flat tappet kam och en förgasare.
Han hade på kammen 244 och 236 grader vid 0.050", .333" i loblyft och 2,2:1 i vipparmsutväxling.
659 hästar vid 6100 varv med 6,6 liters slagvolym.
244 grader blir max 15 grader mer vid ventilen så max 260 grader och ett lyft på .7326", 18,6mm.
Hur kan den motorn gå så bra om om mycket lyft med liten duration inte funkar.
Visst, vippor med 2,2 utväxling men mycket mindre lyftare, den hade 188 grader vid 0.200" lyft på kammen.

Anledningen till att dina kammar inte funkade PFR var att du hade för mycket avgaslyft.
Du la upp innan att du körde mer duration och lyft ut på avgas och det klarar inte Volvo porten.
Ska du köra 15,5mm, 15,15 med spel på en kanal som slutar flöda vid 12mm på 165 CFM med 38 ventil
så blir hastigheten förbi mantelytan för låg.
Där fungerar en flatare profil bättre men för att få till positiv och negativ acceleration får man räkna om hela profilen.
Jag använder en 33 tryckar avgasprofil istället eftersom AGAP går upp i lyft med duration.
Min kam, 37-275- in och 33-274-14,5 ut är inte testad än men till min välflödande 48 40 topp funkar den nog bra.
Även om den bara ökar 9 CFM från 14 till 16mm så är ändå hastigheten rätt.
Om jag riskerar tjockleken upp mot kamgalleriet och gör kanalen större så ökar den ännu mer.
Lyftet har bara med kanalstorleken att göra, när kanalen inte räcker till förlorar man på att lyfta mer.
48mm:s topp med förgasare, 240 CFM. 240 X 2,4 / 2,2 = 261,8 fps.
fps är feet per second och det är Pipemax siffror som motsvarar flöde vid 28" vattenpelare.
Allting handlar om fysikens lagar, det är inte konstigare än så.

Erland
Jag brukar porta en fåra rakt över från stifte över en stor Dom på kolven det har hjälpt :thumbright:
Har läst de nr från engine master mycket intressant där tror jag endel av vinsten är just Vippan det blir en annan karaktär på det konceptet.

Tror du har miss förstått mig på vad jag framfört angående kam testerna Min kammar har funka Fint. Dom kammar jag använt har har haft lägre lyft och duration på ex från Agap sen fick jag en kam av Reine som han tycke jag skulle ha den var vassar på lyft och duration på avgas än inloppet den funka inte direkt bättre än den omvända ganska lik fick ett lite sämre mellan register.
Vill inte förstöra din beräkningar men det är när vi börja tillföra duration relaterat till lyfte som den börja hända grejer. Alltså som jag sakt innan finns den någon form av relation där som spelar in. Vad det är ska jag ha redan på :thumbright: och vet redan endel som jag inte vill lägga fram med tanke på din tanke om lyft kontra volvo avgaskanalen :thumbright: Sen förstår jag inte tanken att dra flödet fel väg i en kanal för det påverkar mycket funktionen. Tog det med Brodix teknikerna och dom sa att man uppvisar det som försäljnings argument och att hela sanningen inte redovisas i dessa siffror. Tycker den väldigt viktigt forma kanalen för funktionen åt gasen riktning kan vara fel tanke av mig vem vet :shock:

Dom senaste kammarna jag tog fram är ännu under utvärdering men hittils funkar dom kanon och det roliga är de som vi kan kalla "effekt puckel" som kommit fram på övre mellan registret där vi får ett tydligt tillskott av effekt :thumbright: och nått en bra liter effekt. Jag referera hela tiden mot det som get bäst effekt och där finns Enem och Uniflow /proffesorn kammar Agap klara inte riktigt dit Sen har vi timo kammar som varit nära dom övriga topp presterande grejerna. Har även kört SPM och Nh och Stål grejer helt klart varit intressant
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

https://www.highpowermedia.com/RET-Moni ... op-tappets
Jag finner fortfarande inte bilderna, men här står det om dem iaf.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Patrik, såna tryckare är ett sätt att få en mindre lyftare att verka större.
Vance and Hines har det på sina P/S Suzukis och minns jag rätt så hade dom
samtidigt gått ner i diameter och minskat vikten samt ökat styvheten på tryckaren.
Såna tryckare skulle suttit fint i en Volvo topp.
Uttagen i kammen som du la upp bild på är nog mest för balansens skull även om vikten har betydelse.
Alla stora och tunga kammar som man använder i P/S bilmotorer balanseras precis som en vevaxel.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag suger in på bänken om jag inte blåser från kanalhållet för att proba förbränningsrummet.
Jag blåser ut på avgas, här är min bänk: http://www.topplocksverkstan.se/flodesbanken.html
Hur areorna ska ligga skiljer mellan insug och avgas, inte så mycket men det går på olika håll genom svängen efter ventilen.

Jag har inte gjort massor med kamtester utan utgår från några få grejer jag sett.

En B20 med ENEM kam går bäst med 312 grader, de kammar som har 320 grader duration går sämre.
Det såg vi senast när Henrik testade att de 8 graderna och 0,4mm extra lyft gav samma toppeffekt och sämre botten.
Testades med flera olika grenrör, standard, kortade, med olika kollektor och olika insugningslängder.

När jag skulle göra min första app.K så fick jag en 33-287-15,5 kam av AGAP som han räknat fram, samma in och ut.
Jag har inte fixat med den bilen i bromsbänk utan det har kund men det är en duktig kund.
Den kammen drog inte före 5000 varv oavsett längd på grenrör och den gav heller inte mer toppeffekt än 33-264-14 profilen.
33-274-14,5 med 33-264-14,5 profilen funkar fint till hans körning och ger över 180 hästar på hjulen från 5000 till 8000 varv.
Inte för att han varvar 8000 men han har toppeffekt på 7200 varv.

Jag har alla Henriks (Mercedes Henrik) tester i minne, så fort han gick över en viss duration så punkterades medeltrycket.
Han har provat andras grenrör, sina grenrrör och mina beräkningar.

Sen har jag Bengan och alla hans bromstester.

Jag ska inom kort ha en 244 med 230 motor som jag kan testa allt i.
Man känner mycket bättre i en bil hur det hela fungerar, man kan bromsa den och klocka den.

PFR, kan vi vara överens om detta: Det motorn behöver är tidarea.
Tid är duration och area är flöde och flödeshastighet.
Ju sämre en topp flödar desto mer duration behöver den.
Ju bättre en topp flödar desto mindre duration behöver den.
Det är inte alltid bra med massor av låg och mellanlyftsflöde men alltid bra med höglyftsflöde in.
För mycket låg och mellanlyftsflöde kan göra att motorn inte tål så mycket duration.
Det kan skada toppeffekten men brukar med mindre duration ge mer vrid och ett bredare register.

Visa gärna med räkneexempel där jag har fel, siffror är alltid lättare att förstå.
Du nämnde mina avgasexempel innan.
Jag läser allt som andra skriver och funderar på allt.
Provar det mesta men då utgår jag från det jag vet att det fungerar och lägger på duration, ändrar det som krävs och jämför.
Det kommer jag få massor av möjligheter till framöver.

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den sön dec 29, 2013 12:36 am, redigerad totalt 2 gång.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Magic thomsson skrev:Kul tråd =0).Sett ni diskuterat Agapkammar och avgasflöden mm så jag undrar vad tror ni som kan motorer om min kamaxel till 2150 rc motorn?Det är en agap R37-267-15,3 105.
Toppen är en 530 med 46-38 ventiler.39,2 mm i minsta diameter på insug.
Flödar
in
2mm-56,8
4mm-98,5
6mm-143,1
8mm-171,9
10mm-187,2
12mm-195,3
14mm-196,6
16mm197,8
ut
2mm-48
4mm-82
6mm-103
8mm-125
10mm-149,5
12mm-165
14mm-173
16mm-179,7
Så jag undrar om topplocksflödet stämmer bra till kammen eller om en 531 topp skulle passa bättre?Eller en annan kamaxel?
Resten av motorn är 94 borr-77,4 slag-Mikuni 40 rs på 15 cm långt insug som är 40 mm invändigt.11,4 i komp-tändning 20-35 grader på fullt utslag
Själv tycker jag den går underbart gott o ändå har jag inte bromsat den än heller,bara grovjusterat o provkört hemma på vägen :)Det är 5,85 i bakaxeln ska tillägas.
Ska köra första säsongen så som motorn är nu men jag har en 531 topp liggande för framtida bruk om den inte räcker till på banan som den är nu.

Jag tror inte att du behöver så mycket lyft men du kunde nog haft mer duration.
Mer duration och 14 till 14,5 mm lyft in, samma duration ut med max 14mm lyft.
Den flödesbänken behöver sig nog en koll för jag har inte sett över 170 CFM på avgas med 38 ventil och rör.
Inte med original sätesring och 33,5mm under ventilen i varje fall.
Då är ringen 2,25mm tjock per sida och under det går inte jag.
Du får mer flöde och effekt med en 531 topp men du har för små insug och förgasare för en större topp.
Din motor funkar nog rätt bra som den är.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

va bra,, jag har fasen suttit i flera timmar idag och letat *S*
då vet du vilka jag menar, det jag var ute efter vara att tipsa om hur man kunde öka lyftardiam,, utan att öka den.. typ ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Undrar om jag inte sett det på Porsche 924 eller 944 tvåventils också?

Ett tillägg angående ventillyft, det finns två anledningar till högt ventillyft..

1. att toppen flödar bra på höga lyft och har rätt area för ventilstorleken och lyftet.

2. När man lyfter ventilen så har man rampen som tar upp spelet och sen positiv acceleration för att öka hastigheten.
För att ha tillräcklig bromssträcka för accelerationen, den negativa accelerationen kan man antingen öka fjädertrycket,
ha kortare sträcka med positiv acceleration eller högre lyft.
Har man högre lyft och längre positiv acceleration kan man snabbare komma upp i lyft där man har högt flöde och ha större duration på högre lyft för samma sätesduration.
Det är så jag förutsätter att en kamslipare tänker, gör dom inte det så faller hela mitt resonemang.
Kamaxlar är antagligen något jag själv måste engagera mig mycket i för att det ska bli bra.

Jens, accelerationen är derivatan på hastigheten.
När hastigheten är som högst är accelerationen noll.

Erland
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Inlägg av Niklas Sandström »

Kadett4wd skrev:va bra,, jag har fasen suttit i flera timmar idag och letat *S*
då vet du vilka jag menar, det jag var ute efter vara att tipsa om hur man kunde öka lyftardiam,, utan att öka den.. typ ;)
Såhär ser tryckarna ut i min V8:a med konvex topp.

Bild
/ Niklas Sandström
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Kul att diskussionen fortsätter och att den till och med är ganska städad :)

En sak jag reagerar över när de pratas kamaxlar lyft duration mm så tycker jag inte man kan döma ut en kam rätt upp å ner bara för att man testat den på en motor , många motorbyggare har ju i grunden sitt sätt att bygga motorer på och skulle men tex ta Erlands motor Peters motor och så vidare så kanske dom är uppbyggda på 2 olika sätt portade toppar , ena motorn kanske inte har klämspalt medans den andra har hel klämspallt , flödesbalansen mellan insug och avgas kanske skiljer 10% mellan topparna mm
De jag vill ha sagt är att Peters kamaxlar fungerar kanonfint på hans motor som han byggt den efter sina erfarenheter medans en annan kam fungerar på Erlands motor på de sätt han byggt den

Mvh
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Så är det helt säkert.
Sen säger inte durationen vid 0.050" allt om kammen heller.
Jag har ingen kamdoktor än så jag har svårt att jämföra olika profiler.
Jag antar att kammar gjorda för samma tryckardiametrar har ungefär samma intensitet eller vad man ska kalla det.
Klart att diskussionen ska vara städad och att man ska respektera varandras kunskaper.
Mitt intresse ligger ju i att se vad ni gör, få reda på varför och fundera över det.
Jag har teorier men dom är efter vad jag lärt mig och inte skrivna i sten.
Lär jag mig nåt nytt modifieras teorierna och det är tjusningen med det här jobbet, utvecklingen.
Tillsammans utvecklas vi snabbare och det är mer kul.
Jobb finns så det räcker åt alla så det är bättre att vara kollegor än konkurrenter.

Erland
Skriv svar