M50B25 i Volvo 740, vilket tråg?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
asjohem
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis dec 24, 2013 9:47 pm

M50B25 i Volvo 740, vilket tråg?

Inlägg av asjohem »

Tjena!

Ska sätta en M50B25 i min volvo 740, och undrar mest vilket tråg man ska köra med?

Läste nånstans att man ska ha e34 tråg i 740, och kapa lite lätt i motorbalken. Men någon sa annars att man ska köra med e36 tråg men de va mer för 240. Någon som vet?

Skulle behöva svar snabbt, ska hämta motorn i veckan och får med valfritt tråg.
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: M50B25 i Volvo 740, vilket tråg?

Inlägg av ahberg »

e34 tråg o man behöver inte kapa i motorbalken
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
asjohem
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis dec 24, 2013 9:47 pm

Re: M50B25 i Volvo 740, vilket tråg?

Inlägg av asjohem »

Tack för svar!

Nu är ja lite nojig, för två stycken på garaget säger att ja ska ha e36 tråg eller e39.
Med E34 tråg så slipper ja alltså kapa i motorbalken, behöver ja kapa något i torpeden?

Vilken krängningshämmare måste ja ha?
palten
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: tor jan 05, 2006 9:54 pm
Ort: Sandviken

Re: M50B25 i Volvo 740, vilket tråg?

Inlägg av palten »

Jag hade då E36tråg i min 745:a
Bild
asjohem
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis dec 24, 2013 9:47 pm

Re: M50B25 i Volvo 740, vilket tråg?

Inlägg av asjohem »

Jättetacksam för svar men de här är fantastiskt.

Veemer på fb= e34 tråg
Garaget= E36 tråg och e39 tråg
Sävar= E34 tråg och e36

Nu är frågan vad ja ska köra med :P

Helst vill ja slippa göra någon åverkan på torped, balk och krängningshämmare.
Användarvisningsbild
Grooverhound
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jun 28, 2006 9:02 pm
Ort: 360 10 Ryd

Re: M50B25 i Volvo 740, vilket tråg?

Inlägg av Grooverhound »

jag har e34 tråg i min 760. krängaren är lite annorlunda på 760 så ja får ha distanser ute på rambenen på 15-20mm för att sänka ner krängaren.
annars sitter den som en smäck utan modifiering på torpedvägg å m90 kardan funkar om man dra ut den i splinsen några mm om man använder zf lådan. orginal höfläkt på m50 kunde inte ja använda mig utav. men ja har eftermarknads alu kylare. kan fungera med orginal bmw kylare.

bara skriva om de e nått mer du undrar
Rasmus Olofsson||
070-2829 607
asjohem
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis dec 24, 2013 9:47 pm

Re: M50B25 i Volvo 740, vilket tråg?

Inlägg av asjohem »

Tack för svar Rasmus! Ja litar nog mest på ditt svar än så länge. :)
Är motorbalken likadan på 760 och 740?

Ja kör med getrag låda nu i börja för ja har en ligger men de borde ju bli samma med kardan och så.
Kylare löser ja på nåt sätt med nya fästet för kyl och elfläkt!

Kommer säkert med mer frågor längre fram, tack!
asjohem
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis dec 24, 2013 9:47 pm

Re: M50B25 i Volvo 740, vilket tråg?

Inlägg av asjohem »

Verkar ju faktiskt som de går med båda trågen, har fått många svar att de går med både e34 och e36. Men ja börjar med att prova e34 tråget :)
Användarvisningsbild
Grooverhound
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jun 28, 2006 9:02 pm
Ort: 360 10 Ryd

Re: M50B25 i Volvo 740, vilket tråg?

Inlägg av Grooverhound »

framvagnsbalken har ja kikat endel på. de e samma på alla 700 serie å 900 serie kom en ny på 960 -95 å uppåt om ja förstått de rätt.

e36 tråget ska väl funka sägs de dock tror ja läs TROR ja den kommer ganska nära torpeden med de.
med e34 har man gott som space om man ska lossa lådan lr meka med vattenanslutningar till värmepaket å så.
ända som skiljer 740 å 760 med v6 e krängaren.

Här e mitt bygge.
http://www.garaget.org/?car=336918 :headbang:
Rasmus Olofsson||
070-2829 607
asjohem
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis dec 24, 2013 9:47 pm

Re: M50B25 i Volvo 740, vilket tråg?

Inlägg av asjohem »

De blir mer trångt ifram i motorutrymmet med andra ord. Det gör mig inget då ändå fästen för kyl, IC och oljekyl ska byggas om, så är ju bara att anpassa efter plats :)

ÄNTLIGEN någon med lite kött på benen, oerhört tacksam för alla svar så sett men skönt med lite förklaringar.

Gillar ditt bygge, kåpan blev snygg med lite färg :)


Mitt bygge blir M50B25 iv med vanos topp, getrag låda (bara för ja har en ligger), 940 kyl med elfläkt, IC modell stor, större spridare, VAG spolar, MS1v3, oljekyl, 960 multilink ibak, hemmasnickrade coilovers i fram, ställbara krängningshämmarstag och ökad styrvinkel.
M.M. :) Ska hamna på 350-400hk med 1.2kg ladd.
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: M50B25 i Volvo 740, vilket tråg?

Inlägg av G-son »

Grooverhound skrev:...e36 tråget ska väl funka sägs de dock tror ja läs TROR ja den kommer ganska nära torpeden med de...
Är väl förvisso ingen större nackdel att motorn hamnar långt bak när man stoppar ner en sisådär 30 kilo tyngre och betydligt längre motor i en bil som redan från början är lite framtung. :wink:
asjohem
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis dec 24, 2013 9:47 pm

Re: M50B25 i Volvo 740, vilket tråg?

Inlägg av asjohem »

Haha de är sant, får kasta i ett par sandsäckar i bagaget ;)
Användarvisningsbild
Grooverhound
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jun 28, 2006 9:02 pm
Ort: 360 10 Ryd

Re: M50B25 i Volvo 740, vilket tråg?

Inlägg av Grooverhound »

G-son skrev:
Grooverhound skrev:...e36 tråget ska väl funka sägs de dock tror ja läs TROR ja den kommer ganska nära torpeden med de...
Är väl förvisso ingen större nackdel att motorn hamnar långt bak när man stoppar ner en sisådär 30 kilo tyngre och betydligt längre motor i en bil som redan från början är lite framtung. :wink:

Inget negativt men sett vissa får kapa upp:) å de ingreppet vill kanske inte alla göra:)
Dfr tyckte ja de borde nämnas :thumbright:
Rasmus Olofsson||
070-2829 607
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: M50B25 i Volvo 740, vilket tråg?

Inlägg av ahberg »

finns lite bilder i min tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=105

dock så kapade jag upp torpedväggen/växellåds tunnlen för mer plats samt byggde avgastunnel.

men innan jag kapade så hade jag nån mm frigång iaf.

som sagt e34 tråg.ej kapat i balken eller rört k-staget fram.
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
asjohem
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis dec 24, 2013 9:47 pm

Re: M50B25 i Volvo 740, vilket tråg?

Inlägg av asjohem »

Grymt projekt, läste igenom hela! :)

Innan du kapade skrev du att du hade nån mm frigång, vart menar du då? Mellan tråg och balk, mellan motor och torped`Vart Vart Vart? :)
Skriv svar