E34 535t "Colombia släden"Uppdate Bilder 8/10. o-ringning

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

E34 535t "Colombia släden"Uppdate Bilder 8/10. o-ringning

Inlägg av 7aan »

Hej.

ja vissa känner igen mig och kommer ihåg mig från mitt förra "första projekt" vilket var baronen 940 jag uppnådde dom målen jag hade med den bilen. Kände mig nöjd över hur pass billigt man ändå fick en lagom livsfarlig och elak bil för dom pengarna som lades på motorn.


Efter drömmar och tankar över att skaffa en stortysk så kom jag äntligen över en E34 med m30b35 som ska vara ganska lätta att plocka effekt ur.
rak 6a på 3.5 liter "big block?" hehe

lyckades hitta ett fint exemplar av en gubbe som ville göra sig av med bilen då han skulle sluta köra bil så jag lovade så klart att jag skulle ta väl hand om den. Bmwn har gått 16700mil när jag tog över den och den har fullstämplad bok från bmw i solna.

Gubben som hade bilen innan mig körde bara 3 månader om året och det va på sommaren juni-augusti.

såhär ser den ut i solen när jag köpte den.
Bild

Det första som hände va ju såklart att den började bygga tryck i kylsystemet och man fick aldrig värme i bilen.
tänkte att det kanske var termostaten då den va mindre bra.
Bild

men så klart så va det inte termostaten utan det vart lite mer och fixa....
Bild

hum gegga?
Bild

börja riva loss..
Bild

nuså äre borta efter 10timars jobb typ:
Bild

börja montera bort grejer:
Bild
Bild

naken topp som fick åka på riktplaning:
Bild

packningssats som kanske orkar lite ladd med arp bultar?
Bild

hemma igen och ihopmonterad med alla nya packningar och även lyxigare topplocks bultar.
Bild

tänkte att denna turbo kanske kan passa dock äre lite litet avgashus kanske...
Bild

Recept på motorn är tänkt följade:
std m30b35 bottendel alltså oöppnad.
Renoverad topp som är något portad och fixade förbränningsutrymmen med en enem z55 turbo kam.
Egetbyggt grenrör med helt ny hoolset hx52a med 16avgashus (65in-70ut).
spridare lucas 1260cc på bf98 och senare skede e85
kopplingen blir en 765a med 4puck-sinter
styrysystem Vems
växellåda är inte bestämt riktigt.
bakvagnen är tydligen en öppen variant så måste hitta nån lamelldiff.


kom gärna med tips ni som pysslat mycket med m30 och e34or på vad man måste göra osv.
målet är runt 600whp och ska gå att åka lite sladd med och om man vill ska det in ett par hoosier 10,5-26-15 :)
Senast redigerad av 7aan den ons okt 08, 2014 7:09 pm, redigerad totalt 15 gång.
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: E34 m30 "Den colombianska leverantören"

Inlägg av Jannek »

Så de blir ännu en till elak m30 man måste följa :thumbright: .
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: E34 m30 "Den colombianska leverantören"

Inlägg av 7aan »

Ja den blir väl så elak de går med en z55 turbo kam!
Vet inte va den skulle kunna leverera på 2bar+ laddtryck känns som detta kommer spåra ur..

Har hört att man inte ska varva m30is så mycket mer en 6800rpm och det är väl där kammen kommer sätta stopp. Men tanken är iaf att bottna turbon.

Vad tror folk om hx52an med 16hus? Skulle vilja att den spolar som ett 19t agg typ så man kan få ett långt brett register!
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: E34 535t "Colombia släden"

Inlägg av Erik N »

hx52an lär ju spola som en tok, jag ska åka gt42a med 1.22ar på avgashuset på min 535a hoppas hålla nere vridet litegrann på mellanregistret.
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: E34 535t "Colombia släden"

Inlägg av Evinrude »

Man ska antingen varva mer än 6800 eller mindre då det är runt 6800 som veven börjar självsvänga och har man riktig otur kan den gå av
Glöm inte att fräsa några extra spår för krysskilen eller att svarva en egen med presspassning, annars kan triggerhjulet flytta på sig

Försök hitta en 5- eller 6-vxl zf från en 330/530d och svetsa om den, originallådan är som sagt ingen höjdare :)
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Askolin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön mar 27, 2011 1:00 am
Ort: Karlskoga

Re: E34 535t "Colombia släden"

Inlägg av Askolin »

Riktigt fin e34, snygga karosser :thumbright:
Kul med m30 motor oxå, ska ja oxå köra på i e28 kaross 8)
Tänkte på din turbo, min är för stor för mina ändamål, hx55 med avgashus 19, byta rakt av?? :hey:
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: E34 535t "Colombia släden"

Inlägg av 7aan »

Jo extra kil spår ska jag fixa sen när det blir aktuellt. hur mycket ska man varva då?
Jag provar och köra med hx52an så kanske man får lungna sig lite med laddet så man rampar det lite då det inte öser på för tidigt?

Vad får man plats med för intercooler? Tänker iaf ha 76mm tryckrör
Jo jag har letat lite efter en 5pet 330d låda från typ e39 den med grova axeln tror ni den kan hålla?
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: E34 535t "Colombia släden"

Inlägg av beaver6 »

Den lär hålla fint men det är klart att e60 530d lådan är ju ett monster utöver det vanliga om man vill ha en riktig best också. Jag tror att det har kommit fram att 7200rpm är det kritiska varvtalet för självsvängningar på m30 men jag ser ingen anledning till att varva mera än 6800rpm , i alla fall inte med en z55 kamaxel. Om du inte har tillgång till fräs så har du ju alltid möjligheten att "stifta" hubben/veven själv.
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Re: E34 535t "Colombia släden"

Inlägg av Wikstrom »

blir fränt miike, men den där turbon.. behöver den till min 6a,, vi fixar en annan åt dig :hihi:
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: E34 535t "Colombia släden"

Inlägg av 7aan »

Jag skulle kunna tänka mig en helt ny hx55a med 19hus och gärna med billet inducer on det finns?

Vet inte vad det finns för modeller på hx55 :)
Micke Grönlund
S_Eriksson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: mån jul 29, 2013 8:53 pm

Re: E34 535t "Colombia släden"

Inlägg av S_Eriksson »

snyggt! karossen ser ju ut att vara i ett fint skick :thumbright:
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: E34 535t "Colombia släden"

Inlägg av 7aan »

Jo den är äcklig jävla fin, mint cond! jag ska bara förädla den lite med överladd :D
Bild

Som ny ut även under, passa på under besiktningen och kolla lite. :D
Bild

splitt ny hx52 ser ut att passa bra där ;D
Bild
Micke Grönlund
mickeidiket
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
Ort: Finspång

Re: E34 535t "Colombia släden"

Inlägg av mickeidiket »

Fint de här!
skall följas! ;)
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: E34 535t "Colombia släden"

Inlägg av erikjakan »

Ska du åka 530d låda lär man varva lite, den har 5.08 på ettan och 2.80 på 2an bästa att hitta är en m5e34-95 låda.

Eller modda dit en e46/e36 m3 låda.
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: E34 535t "Colombia släden"

Inlägg av Jannek »

Jag åker ju med en 55a med 19s avgashus och jag kan då inte säga nå dåligt om den.
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Skriv svar