BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 183
- Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Om jag minns korrekt så är 16V EVO ombearbetade B204 topplock? Eller är det en nygjutning?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Kent har tagit fram en ny 16v stomme med bla resta kanaler.
Tror inte nån pryl från volvo passar på Kents nya motor, till och med bultarna skiljer.
Tror inte nån pryl från volvo passar på Kents nya motor, till och med bultarna skiljer.
/ Niklas Sandström
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Även kents nya 8v evo snurror passar inte heller en pryl från ett rödblock, samma block som nya 16v evon med isär dragna cylindrar osv..
Johannes wikström
0768486335
"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
0768486335
"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Helt sjukt att man kan sitta med i rallycrossutskottet å klassa in sina egna motorer..
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
ja.. de är sjukt.. man blir ju inte annat än förbannad.. de ska fan inte gnälla när utövarna avtar å då även publiken lämnar..
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
De 16v topparna som gick i rallycross 2013 är iaf B204 stommar.
Nya evo blocket har samma bult mönstret till topparna som gamla röd blocken.
Flertal äldre motorer med spräckta äldre evo block som blivit uppdaterade med nya blocket
mvh totto
Nya evo blocket har samma bult mönstret till topparna som gamla röd blocken.
Flertal äldre motorer med spräckta äldre evo block som blivit uppdaterade med nya blocket
mvh totto
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Tomas, vet du om den nya toppen Kent har tagit fram är till vitmotorn då? För det var en massa prat i somras att det var den nya dom körde med men kollade aldrig så noga under huven på nån av dom.
Det dumma med nya blocket är ju att det tillkommer en massa grejer. Man måste köra torrsump för det är inte bearbetat i blocket för oljepumpen, bla vattenpump och topplocksbultar passar inte utan man måste köpa det från MDS också.
Det ligger en 3,2l med Unitek 16v topp i garaget på en pall och samlar damm i ett hörn.
Det dumma med nya blocket är ju att det tillkommer en massa grejer. Man måste köra torrsump för det är inte bearbetat i blocket för oljepumpen, bla vattenpump och topplocksbultar passar inte utan man måste köpa det från MDS också.
Det ligger en 3,2l med Unitek 16v topp i garaget på en pall och samlar damm i ett hörn.
/ Niklas Sandström
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Fick låna min motor en liten stund hösten 2012 för att mappa in Link G4 sprutet efter jag hade sålt bort Motec M4.
http://www.youtube.com/watch?v=z6t_FAECXx4
Det var lite sent på året med minusgrader och lite snö och en del isfläckar men undvek man dom värsta fläckarna gick det faktiskt ganska bra att köra, skulle prova mer helgen efter men då hade vi fått ett par cm snö.
http://www.youtube.com/watch?v=z6t_FAECXx4
Det var lite sent på året med minusgrader och lite snö och en del isfläckar men undvek man dom värsta fläckarna gick det faktiskt ganska bra att köra, skulle prova mer helgen efter men då hade vi fått ett par cm snö.
Senast redigerad av Niklas Sandström den lör jan 11, 2014 12:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/ Niklas Sandström
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Fan va det måste va skoj att köra rallycross 

1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
hej Niklas.
allt väl uppe norr? imponerad av eran energi och kunskap. Nästa säsong kan bli kul va?
Till vit motorn 4-5 cyl och Ford Duratec finns det andra toppar. grövre sula mot blocket, andra tryckare mm.
De flesta har väl gått till Supercars.
inte sett någon nygjutning på 16v rödblocks toppen iaf.
Blir som du säger en del grejer extra till nya blocket, ser ut som ett b234f block så det finns ingen drivning
för oljepumpen. annan kåpa fram mm. Så visst drar det iväg i pengar...
El vatten pump på dem nu så är bara en nippel anslutning i blocket för vattnet och pluggad kanal mot toppen.
Bygger en 3l 8v till broders pv med nya blocket, så får se hur det kan funka. ( mer borr och kortare slag)
Måste ju ha nått att åka med på norrlandsveckan
mvh totto
allt väl uppe norr? imponerad av eran energi och kunskap. Nästa säsong kan bli kul va?
Till vit motorn 4-5 cyl och Ford Duratec finns det andra toppar. grövre sula mot blocket, andra tryckare mm.
De flesta har väl gått till Supercars.
inte sett någon nygjutning på 16v rödblocks toppen iaf.
Blir som du säger en del grejer extra till nya blocket, ser ut som ett b234f block så det finns ingen drivning
för oljepumpen. annan kåpa fram mm. Så visst drar det iväg i pengar...
El vatten pump på dem nu så är bara en nippel anslutning i blocket för vattnet och pluggad kanal mot toppen.
Bygger en 3l 8v till broders pv med nya blocket, så får se hur det kan funka. ( mer borr och kortare slag)
Måste ju ha nått att åka med på norrlandsveckan

mvh totto
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Är det andreas 390hk motor?Niklas Sandström skrev:Det ligger en 3,2l med Unitek 16v topp i garaget på en pall och samlar damm i ett hörn.
370hk 3,0 liters motorn samlar samma mängd damm i luleå..
Hur går det för v8an?
Dänniz 073-8447664
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Tomas: Jo nästa säsong blir nog kul på flera sätt. Ni ska inte komma upp och åka lite långnabb också?
Dennis: Jo det är Andreas storvolymare. Tänkte lägga upp i tidsordning men här är en liten tjuvkik på kvällens aktivitet.
http://www.youtube.com/watch?v=-6tNjMOSf4M
Dennis: Jo det är Andreas storvolymare. Tänkte lägga upp i tidsordning men här är en liten tjuvkik på kvällens aktivitet.
http://www.youtube.com/watch?v=-6tNjMOSf4M
/ Niklas Sandström
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Härligt ljud!



Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Kul att du fått igång den Niklas 

MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Lite grejer till V8:an.
Nytt lätt svänghjul
184mm Tilton treskivig koppling
Uniflow steg 3 portning av Unitek & ST (många delar blir det
)
Vevstakar från PPM
Darton foder till blocket

Har inte fått hem kolvarna eller kammarna ännu men dom var på g.
Har även uppdaterat fjädringen ytterligare.
Trevägs Öhlins fjäderben med 50mm kromrör, fick precis tillbaka dom efter ombyggnad och renovering. Bak dämparna ska byggas om senare så dom passar till reserv ifall Proflex dämparna strular.

Monterade behållarna i motorrummet (som synes fick jag monterat dom ifjol innan Fredrik lånade motorn igen)

Sedan började jag tillverka en ny kabelhärva

Gjorde ett gasreglage.

Elhärvan klar, det tog ett tag då jag ville ha den snygg och det är 50 kablar som ska igenom torpeden.

Nytt lätt svänghjul

184mm Tilton treskivig koppling

Uniflow steg 3 portning av Unitek & ST (många delar blir det


Vevstakar från PPM

Darton foder till blocket



Har inte fått hem kolvarna eller kammarna ännu men dom var på g.
Har även uppdaterat fjädringen ytterligare.
Trevägs Öhlins fjäderben med 50mm kromrör, fick precis tillbaka dom efter ombyggnad och renovering. Bak dämparna ska byggas om senare så dom passar till reserv ifall Proflex dämparna strular.

Monterade behållarna i motorrummet (som synes fick jag monterat dom ifjol innan Fredrik lånade motorn igen)

Sedan började jag tillverka en ny kabelhärva

Gjorde ett gasreglage.

Elhärvan klar, det tog ett tag då jag ville ha den snygg och det är 50 kablar som ska igenom torpeden.

/ Niklas Sandström