Har en snäll äldre herre till granne som glider omkring i sin fina BMW X5 diesel.
Nu har han stött på patrull så jag rådfrågar er i hopp om förslag på vad för fel han råkat ut för.
Bilen börja helt plötsligt knacka hårt på E4:an i färd i 90km/h och ryker kraftigt svart.
Han stanna direkt och ringde efter hjälp när väl hjälp dök upp och han vred på nyckeln så gick den normalt på tomgång men efter en liten stund börjar den knacka hårt och ryker kraftigt.
Såhär är det hela tiden dvs att den startar fint men efter en liten stund börjar den kacka hårt och ryker kraftigt svart.
Han har haft in den hos den lokala bmw handlaren som säger "byt motor" och de ville ha runt 80-90tkr för det...
För mig låter det inte som att det skulle behövas en motor byte så därför vänder jag mig till er efter råd och tips..
Maskinen är en importerad bmw x5 3,0 diesel utan turbo..
Med vänlig hälsning Mas
BMW diesel fråga
BMW diesel fråga
Magnus Sandberg (FD Bnippen här på sävarturbo)
Toyota Caldina GTT
"Det är billigt att trimma men det är dyrt att få det att hålla"
Toyota Caldina GTT
"Det är billigt att trimma men det är dyrt att få det att hålla"
Re: BMW diesel fråga
blev så på en lastbil för mig ifjol och de var en bränd ventil som var boven
Re: BMW diesel fråga
hade det varit en gammal diesel hade jag sagt skit i spridaren så den hängt sig men jag antar att det handlar om nåt mer elektroniskt........
Re: BMW diesel fråga
Om egr kärvar öppen blir det massor av oförbränd diesel i avgaserna (finns ingen syre i insugsluften om den fylls med avgaser) då sotar det ordentligt. Och orkeslös.
Har ni läst felkoder?
Har ni läst felkoder?
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Re: BMW diesel fråga
Korrigering av info är turbo diesel 3.0 motor.
Gubben har ägt bilen i 5 år men aldrig märkt/tänkt på att det sitter turbo på den.
Är 184hk modellen.
Vi har provat att läsa fel koder men den ger inga felkoder.
Den är alltså tyst till en början men ryker svart redan från start men efter ca 30-45seks gång börjar den att knacka rätt hårt....rökfyller hela parkeringen på ett par min och röken stinker diesel!! Är rätt säker att det är per kamaxel varv den knackar. Provat att köra den runt parkeringen och den känns ej orkeslös och verkar ej missa nått i sin gång.
Vid 18tmil renoverades diesel pumpen pga att den vart svårstartad när den var varm och var enl utsago "sliten" så original pumpen fick sig en genomgång då.
Bilen har i dags dato rullat 27tmil.
Kan man få detta fenomen om pumpen är sliten igen el at nån spridare gett upp??
Gubben har ägt bilen i 5 år men aldrig märkt/tänkt på att det sitter turbo på den.
Är 184hk modellen.
Vi har provat att läsa fel koder men den ger inga felkoder.
Den är alltså tyst till en början men ryker svart redan från start men efter ca 30-45seks gång börjar den att knacka rätt hårt....rökfyller hela parkeringen på ett par min och röken stinker diesel!! Är rätt säker att det är per kamaxel varv den knackar. Provat att köra den runt parkeringen och den känns ej orkeslös och verkar ej missa nått i sin gång.
Vid 18tmil renoverades diesel pumpen pga att den vart svårstartad när den var varm och var enl utsago "sliten" så original pumpen fick sig en genomgång då.
Bilen har i dags dato rullat 27tmil.
Kan man få detta fenomen om pumpen är sliten igen el at nån spridare gett upp??
Magnus Sandberg (FD Bnippen här på sävarturbo)
Toyota Caldina GTT
"Det är billigt att trimma men det är dyrt att få det att hålla"
Toyota Caldina GTT
"Det är billigt att trimma men det är dyrt att få det att hålla"
Re: BMW diesel fråga
i vilket fall som helst, steg ett torde vara ett kompressionsprov så att den fungerar så långt. Sen kan jag inget om dessa och du pratar pump och spridare som det är helt vanliga gammelgrejer. Är det så så kan det ju vara som jag säger, en spridare som kärvar och fastnar i öppet läge ger en motor som knackar väldeliga, ibland lite och ibland så man tror att en vevstake är på väg ut men det som händer är bara att bränslet kommer vid fel tidpunkt och man får okontrollerad förbränning.
Är det vanlig pump så kör det klassiska, lossa ett spridarrör i taget och se hur gången förändras. Ska vara lika på alla cylindrar.
Är det vanlig pump så kör det klassiska, lossa ett spridarrör i taget och se hur gången förändras. Ska vara lika på alla cylindrar.
Re: BMW diesel fråga
Ring och prata med kent på burlin motor i skellefteå, han är verkare där väldigt hjälpsam och trevlig kille.
För mig låter det lustigt med renoverad pump på en commonrail motor, tycker den skulle bli uppkopplad mot en dator och kolla om det finns felkoder.
För mig låter det lustigt med renoverad pump på en commonrail motor, tycker den skulle bli uppkopplad mot en dator och kolla om det finns felkoder.
Svetsar och skruvar i det mesta
Erik Norrman Piteå
Erik Norrman Piteå
- Spiidfriik
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
- Ort: Piteå
Re: BMW diesel fråga
Jag har kollat felkoderna (inpa) och det finns inga. Är rätt säker på att det är en spridare som dummar sej och vräker på soppa (massiv svartrök) med spik som följd (otäckt knackljud). Inte så kul jobb att rycka spridarna på M57 dock. Ska göra det på min egna först.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.