Grenrörsdesign
Det går inte att köra med väldigt mjuk fjäder i wg:n och styra laddtrycket med sprutet?
Dvs. lägga in en mjuk laddtryckskurva, så man inte får allt på en gång.
Dvs. lägga in en mjuk laddtryckskurva, så man inte får allt på en gång.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 79
- Blev medlem: tis sep 16, 2008 8:35 pm
- Ort: Alunda
- Kontakt:
en lösning för att enkelt få plats med grejerna bara. hemgjorda distanser av 40mm ID rör och ett uppochner vänt orginalgrenrör. undrar om detta påverkar flödet nåt jämfört med bara ett orginalgrenrör.?
http://s199.photobucket.com/albums/aa15 ... G_3032.jpg
[/url]
http://s199.photobucket.com/albums/aa15 ... G_3032.jpg
[/url]
ingen rök utan 142
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
ingen dum idé alls för de som vill bygga nåt enkelt.Hillbilly_speedshop skrev:en lösning för att enkelt få plats med grejerna bara. hemgjorda distanser av 40mm ID rör och ett uppochner vänt orginalgrenrör. undrar om detta påverkar flödet nåt jämfört med bara ett orginalgrenrör.?
http://s199.photobucket.com/albums/aa15 ... G_3032.jpg
[/url]
man kan juh lätt få på andra rör om man hittat ett med samma delning mellan cylindrarna och som passar i övrigt.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
hade man kunnat göra typ ett extraktorrör och montera turbon nertill och sätta långt tryckrör till ic som har ingång nertill på ena sidan och upptill på insugsidan? skulle det funka bra alltså med varvtal och grejer! betydligt lättare än med alla skruvar vid toppen lr ormbo som man kan kalla det!! 

Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
ja justja men går det att sätta en pump lr nått då?
såg på edps att en kille hade turbon vid bakaxeln?? (i Piteå)
såg på edps att en kille hade turbon vid bakaxeln?? (i Piteå)
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Grenrörsdesign
Holder på og bygger grenrør til 5cyl Volvo 2 liter. Pga. plassering turbo blir lengden ca 70 cm inkl collector ( 14 cm ). Prøver å få like lengder på primærrør men dette blir alltid et kompromiss vs. antall bend. Primærrør er 35 mm innvendig og bend har radius 75 mm. Hvor viktig er det med lik lengde vs så rake rør som mulig ?
Re: Grenrörsdesign
På en femmer hvor du av naturlige årsaker ikke kan kjøre pulssplitt på er +/- 10 cm ikke store problemet.. rette rør ut fra toppen står høyere på lista når jeg lager rør, ihvertfall. 

-Bjørn
Re: Grenrörsdesign
Vilket ger bäst effekt på en 4-takt´s sugis, ett perfekt uträknat grenrör eller inget alls?
Re: Grenrörsdesign
Jag har försökt hänga med lite i tråden här då jag själv suttit och forskat/funderat hundratals timmar på mitt motorbygge...
Motorn jag jobbar med är en Volvo B230FT fast med gammtoppen för att biln är från den tiden
Först och främst så sitter jag på en tight budget, och som de flesta som trimmar vet är att när man har fel så kostar det pengar... Därför vill jag att block och topp ska vara standard utöver mina enkla modifikationer (portning och bearbetning av förbränningsrum). Det innebär att jag sitter på en naturlig strypning efter 5600 varv där originalventilerna chokear. Jag har inte heller tänkt gå upp så mycket i laddtryck då botten kommer ge med sig. Ca 300 hk är väl tanken
Turbon jag valt är en TD05H-18G från Kinugawa som bygger tryck tidigt. Räknar med fullt ladd mellan 2300-2500 varv (vilket stämmer med verkligheten som jag kört bilen i sommar). Dvs litet avgashus och stor kompressor
Mitt mål är alltså inte jättestora siffror utan snabbt spool och en botten/mellanregister-stark maskin som svarar omgående och inte brinner upp
Det känns som att mycket av den här diskussionen kretsar om att få ut mest effekt och det är därför jag är nyfiken på vad ni har att säga om det här 
Runt grenröret har jag funderat mycket och den tanken jag är inne på just nu är att bygga ett låg-volymsgrenrör där portarna går direkt rakt ut till 4 st wastegates som i sin egen tur går ihop till ett extraktorrör och sedan ett eget avgassystem. Röret till turbinen kommer ligga ovanför och inte i "perfekt flödesriktning". Tanken me detta är att bygga ladd tidigt och sedan minska förlusterna från det lilla avgashuset så mycket som möjligt. En annan fördel är att som det ser ut i bilen så gör detta det mycket enklare att rymma allt än ett extraktor-till-turbin-rör
Är jag helt ute och cyklar eller är jag något vettigt på spåren?
Motorn jag jobbar med är en Volvo B230FT fast med gammtoppen för att biln är från den tiden

Först och främst så sitter jag på en tight budget, och som de flesta som trimmar vet är att när man har fel så kostar det pengar... Därför vill jag att block och topp ska vara standard utöver mina enkla modifikationer (portning och bearbetning av förbränningsrum). Det innebär att jag sitter på en naturlig strypning efter 5600 varv där originalventilerna chokear. Jag har inte heller tänkt gå upp så mycket i laddtryck då botten kommer ge med sig. Ca 300 hk är väl tanken

Turbon jag valt är en TD05H-18G från Kinugawa som bygger tryck tidigt. Räknar med fullt ladd mellan 2300-2500 varv (vilket stämmer med verkligheten som jag kört bilen i sommar). Dvs litet avgashus och stor kompressor
Mitt mål är alltså inte jättestora siffror utan snabbt spool och en botten/mellanregister-stark maskin som svarar omgående och inte brinner upp


Runt grenröret har jag funderat mycket och den tanken jag är inne på just nu är att bygga ett låg-volymsgrenrör där portarna går direkt rakt ut till 4 st wastegates som i sin egen tur går ihop till ett extraktorrör och sedan ett eget avgassystem. Röret till turbinen kommer ligga ovanför och inte i "perfekt flödesriktning". Tanken me detta är att bygga ladd tidigt och sedan minska förlusterna från det lilla avgashuset så mycket som möjligt. En annan fördel är att som det ser ut i bilen så gör detta det mycket enklare att rymma allt än ett extraktor-till-turbin-rör
Är jag helt ute och cyklar eller är jag något vettigt på spåren?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6986
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Grenrörsdesign
Jag tror det funkar bra.
Jag har själv kört med portad integrerad wastegate när avgashuset varit för litet med gott resultat.
Erland
Jag har själv kört med portad integrerad wastegate när avgashuset varit för litet med gott resultat.
Erland
Re: Grenrörsdesign
Hej hej!
Här är mitt grenrör:



Jag kör med dubbla rör upp till samma 46mm wastegate med en 3mm tjock rostfri plåtbit som skiljevägg.
JAg byggde så det passade bra i bilen. Försökte att inte ha alltför snäva böjar någonstans och göra det så flödesvänligt som möjligt.
Turbon är en hx40 och allt detta sitter på en escort cosworth.
Portad (putsad?) topp
grp A topp packning
arp topp bult
Original kammar tror jag
Dubbla fjädrar
Hart plenum
Äkta RS500 intercooler
Riktigt byggt och fint grenrör pulsdelat och separat avskild wastegate rör
Precision 46mm wastegate
Holset hx40 14# avgashus.
3" avgassystem hela vägen
2200cc spridare
nira i3+
E85
Försöker sikta på 500hk på hjulen. Vad tror ni?
mvh Eric
Här är mitt grenrör:



Jag kör med dubbla rör upp till samma 46mm wastegate med en 3mm tjock rostfri plåtbit som skiljevägg.
JAg byggde så det passade bra i bilen. Försökte att inte ha alltför snäva böjar någonstans och göra det så flödesvänligt som möjligt.
Turbon är en hx40 och allt detta sitter på en escort cosworth.
Portad (putsad?) topp
grp A topp packning
arp topp bult
Original kammar tror jag
Dubbla fjädrar
Hart plenum
Äkta RS500 intercooler
Riktigt byggt och fint grenrör pulsdelat och separat avskild wastegate rör
Precision 46mm wastegate
Holset hx40 14# avgashus.
3" avgassystem hela vägen
2200cc spridare
nira i3+
E85
Försöker sikta på 500hk på hjulen. Vad tror ni?
mvh Eric