Vad har ni erfarna trimmare för erfarenhet av squissen?.... Är det mätbar skillnad på effekt mellan en topp med 50%sq area o 0.5mm i klämspalt mot ett topplock som har rätt diameter på förbr rummet o båda toppar har samma komp/förh?
Toppen i fråga kommer att sitta på en trimmad bruksmoppe
Med vänlig hälsning,Fredde
Squiss
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
- Ort: Bergen Norge
Re: Squiss
Hei
Det er avhengig av kompresjonen du ønsker å kjøre med.
Skal du ha høy komp bør du kjøre korrekt squish med feks 50% squishbånd
Vendeklaring rundt 1% av slaglende
Skal du kjøre lavere kompresjon er nok et mer åpent forbrenningskammer det beste.
Mvh
Jens B
Det er avhengig av kompresjonen du ønsker å kjøre med.
Skal du ha høy komp bør du kjøre korrekt squish med feks 50% squishbånd
Vendeklaring rundt 1% av slaglende
Skal du kjøre lavere kompresjon er nok et mer åpent forbrenningskammer det beste.
Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Squiss
Mitt tips är att gå inte under 0.7mm squish. tajtare kan ge god respons på lägre varv, men det dödar toppregistret som ligger ovanför effektpeaken.
Beroende på hur motorn är växlad kan man labba med detta.
är det bättre med mer botten och inget 'övervarv'
Eller är det bättre tvärtom?
samt håll dig under 50% i area, men ändock i närheten.
vill du inte varva mer än säg ~11000rpm, då kan du gå över 50%
Det är en fin balansgång.
Här är mitt nya förbränningsrum, det ger 14.7-1 i komp med 0.8mm squishspalt.
Nästan nästan nästan paralell spalt med kolvdomen, det öppnar ytterst lite inåt mot förbränningsrummet(under 0.1mm).
49% area.
Kanten mellan förbränningsrum och squish har jag lagt 0.1mm radie på.
Edit: Aprilia RSA/RSW körde lite olika design beroende på bana, men alltid paralell squish 50% 0.7mm och 16-1 i komp under dynotester, vid 0.45mm spalt tog kolven i toppen,så 0.7mm är egentligen ynka 0.25mm 'live', då med 120mm lång stake.
En tiondel upp eller ned från 0.7mm gav effektförlust, men vinst i vrid på annat ställe då det var tajtare.
Minsta radie över 0.1mm mellan squish och 'dome' gav förlust.
De körde även på Agip racesoppa och hade BMEP värden kring 16bar.
Vi med 98oktan får lugna oss mellan 13-14bar bmep.
Beroende på hur motorn är växlad kan man labba med detta.
är det bättre med mer botten och inget 'övervarv'
Eller är det bättre tvärtom?
samt håll dig under 50% i area, men ändock i närheten.
vill du inte varva mer än säg ~11000rpm, då kan du gå över 50%
Det är en fin balansgång.
Här är mitt nya förbränningsrum, det ger 14.7-1 i komp med 0.8mm squishspalt.
Nästan nästan nästan paralell spalt med kolvdomen, det öppnar ytterst lite inåt mot förbränningsrummet(under 0.1mm).
49% area.
Kanten mellan förbränningsrum och squish har jag lagt 0.1mm radie på.
Edit: Aprilia RSA/RSW körde lite olika design beroende på bana, men alltid paralell squish 50% 0.7mm och 16-1 i komp under dynotester, vid 0.45mm spalt tog kolven i toppen,så 0.7mm är egentligen ynka 0.25mm 'live', då med 120mm lång stake.
En tiondel upp eller ned från 0.7mm gav effektförlust, men vinst i vrid på annat ställe då det var tajtare.
Minsta radie över 0.1mm mellan squish och 'dome' gav förlust.
De körde även på Agip racesoppa och hade BMEP värden kring 16bar.
Vi med 98oktan får lugna oss mellan 13-14bar bmep.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Squiss
Uppstartad med nya förbränningsrummet.
Nu 'plingar' den så fint så.
jämförelse: nu låter den mer likt en högkompad metanolmaskin, den liksom 'steppar på tå' och går så lätt.
Gasresponsen är nästan 'mekanisk' mot fördröjningen som fanns förut, även om den var vass innan.
Den kör även tändstiftet torrt nu redan på tomgång utan ursnytning.
Förut ville den blöta ned stiftet något hela tiden om jag inte vridit ur den ordentligt.
Mao stabilare lågfartsegenskaper pga mera lättbestyckad.
Jag har nu 0.75mm spalt och ytterst nära paralell spalt.
Samt dessa 49% av arean som jag skrev tidigare.
Fördel med losstagbart förbränningsrum, man kan vrida in tändstiftsgapet väldigt enkelt där det ska vara.
Så lite jobb med detta gubbar så får ni en ytterst fin gång i maskin.
Mvh
Nu 'plingar' den så fint så.
jämförelse: nu låter den mer likt en högkompad metanolmaskin, den liksom 'steppar på tå' och går så lätt.
Gasresponsen är nästan 'mekanisk' mot fördröjningen som fanns förut, även om den var vass innan.
Den kör även tändstiftet torrt nu redan på tomgång utan ursnytning.
Förut ville den blöta ned stiftet något hela tiden om jag inte vridit ur den ordentligt.
Mao stabilare lågfartsegenskaper pga mera lättbestyckad.
Jag har nu 0.75mm spalt och ytterst nära paralell spalt.
Samt dessa 49% av arean som jag skrev tidigare.
Fördel med losstagbart förbränningsrum, man kan vrida in tändstiftsgapet väldigt enkelt där det ska vara.
Så lite jobb med detta gubbar så får ni en ytterst fin gång i maskin.
Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Squiss
nej nej.. mot boostporten.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!