stora snakeoil tråden!

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön maj 10, 2009 7:26 am

Re: separera bränslemolekylerna med magnetism?

Inlägg av MagnusS »

Under 40 spänn ink frakt, Vad är det att fundera på, Lätt värt att testa :hey:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: separera bränslemolekylerna med magnetism?

Inlägg av Kadett4wd »

Errol.. aka Eddie Meduza sålde juh hårvatten i dagspressen om jag minns rätt :)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1091
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: separera bränslemolekylerna med magnetism?

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag trodde superljuddämparen från raka rör var en sån här Moroso ljuddämpare: http://www.moroso.com/catalog/categoryd ... code=35054
men dom såg ju inte lika ut när man kikade lite närmare tycker jag? (gå ned lite på sidan så ser ni hur de ser ut på insidan)
Är det f.öv. nån som prövat en sån Mororsodämpare, tänkte mest på hur de låter så att säga?
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: separera bränslemolekylerna med magnetism?

Inlägg av JLundin »

Vad står det i texten... 5-7dB lägre oljud än från en helt öppen kollektor, det är knappast vad jag kallar ljuddämpning.

Jag roade mig med att gå in på Borlas hemsida, där fick man sig till livs att deras racedämpare XR-1 har bättre genomflöde än ett rakt rör. Nu skrev man ju inte vilken dimension det raka röret hade, men påståendet är en fysik omöjlighet som jag ser det...:-)

Då man köper ljuddämpare av tillbehörsfirmor så köper man faktiskt grisen i säcken, ingenstans finns det några som helst uppgifter eller kurvor på hur mycket dämpning och inom vilka frekvensområden ljuddämparen arbetar. Jag har för mig att jag sett det någon gång i forntiden på en kartong, men dessa kurvor var inte trovärdiga.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: separera bränslemolekylerna med magnetism?

Inlägg av p.hedman »

Ang Appelgrens ljuddämpare så sas det att dämparen flödade mer än ett rakt rör :), men sen va det ett gött ljud i den.
Hade sådana på flera bilar jag ägt..
Numer åker jag Simonz dämpare :) på Escorten.
/ Peter
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: separera bränslemolekylerna med magnetism?

Inlägg av JLundin »

Jag lärde känna Appelgren långt innan han tog fram sina ljuddämpare och inget säljer så bra som obekräftade rykten... :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: separera bränslemolekylerna med magnetism?

Inlägg av Kadett4wd »

det skulle väl bero på att den perforerade plåten aktiverade gränsskiktet, precis som på en golfboll.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: separera bränslemolekylerna med magnetism?

Inlägg av JLundin »

Det perforerade röret ställer snarare till det för flödet. Det som händer i dessa vanligtvis "rakt igenom dämpare" är att tryckpulserna från motorn går ut genom hålen i röret, träffar isoleringen där pulserna skall bromsar upp och därigenom dämpa ut ljudet. I alla fall i teorin, i praktiken så brukar det på vissa fabrikat bli så att pulserna åter studsar ut via hålen och då skapar ett perfekt "bromsskikt" för avgasmassan. Man kan åskådliggöra det hela med att rörets inre flödes diameter fysiskt krymper, därigenom åstadkoms en uppbromsning av avgasflödet (mottryck) vilket man lätt kan mäta med en manometer. Jag har vid ett tillfälle mätt 0,4Bars mottryck på en ljuddämpare med 2,25" inre genomloppsdiameter med en längd på drygt 0,5m och detta redan vid ett måttligt laddtryck. Då man såg dämparen så kunde man för sitt liv inte fatta hur den kunde vara en sådan kork i avgassystemet.

För övrigt så har en golfboll bara små dimplar som skapar virvlar som därigenom ändrar gränsskiktet, det går således inte att jämföra en ett perforerat rör i ett system med pulserande varm gas hur gärna man än vill... :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: stora snakeoil tråden!

Inlägg av Kadett4wd »

jasså?
det är mao därför det börjar anammas i topplock också, för att skapa ett säljtrick bara?
Har till och med sett nc portade topplock där de programmerat dessa små kratrar/dimplar.
Det avhandlades i nån svensk blaska att det var metoden då plåtarna stansades som lämnade en småbulig yta om man vände den rätt, mao inåt i ljuddämparen skulle plåtens 'framsida' vara.
Framsidan som stansverktyget gått genom.
på 'baksidan' blev det grader kring hålen, dessa förstör flödet om det vändes inåt i ljuddämparen.
Ditt test med 0.4bar säger mig ingenting om du inte tillför mer data.
Ska vi dra det till ytterligheter så kan det juh ha varit en 8liters bigblock, då är 2.25" för litet redan innan laddtryck.

Jag sväljer det inte med hull och hår, och jag sväljer heller inte ditt påstående.
Jag står neutral och med vetskapen att jag aldrig testat bättre ljuddämpare iaf.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: stora snakeoil tråden!

Inlägg av p.hedman »

Min tanke på att en ljuddämpare med samma inner diameter som ett slätt rör ej kan flöda mer än röret är pga att alla luft pulser som åker in igenom det perforerade nätet i ljuddämparen så måste samma puls komma ut ur ett annat hål i nätet och då får du en turbulens i röret som i sin tur stör luft flödet och man får ett över tryck före ljuddämparen som resultat.
Men om man designar ljuddämparen med en större diam än det släta röret så kan man råda bot mot det problemet.
Jag tycker att Mr Appel fick till en bra dämpare med skönt ljud och att den dämpade bra (tycker jag) men flödet tvivlar jag på.
Jänkarna va i alla fall impade på ljuddämparen när dom va där med -67 Camaron 1995 på World Street Finals.
/ Peter
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: stora snakeoil tråden!

Inlägg av JLundin »

Grejen med Appelgrens stora ljuddämpare var att dom kom vid rätt tidsperiod. På den tiden så var alla de dämpare som såldes till jänkare alldeles för små, speciellt då man trimmade motorn. Jänkarna fick upp ögonen för dessa dämpare då Appelgren och Rullkams Ronnie var över till Florida för att tävla och en del jänkefirmor var inte sena att kopiera dessa dämpare, resten är historia som man brukar säga.. :wink:

Säljtrick och säljtrick, jag vet inte, vissa toppar kanske fick lite bättre förbränning tack vare dessa dimplar. Dessa toppar kanske hade haft bättre effektivitet med en helt annan design. Första gången jag läste om detta tilltag var i tidningen Hot Rod någon gång på 70-talet. Jag har en bestämd känsla av att våra topplocksgurus har en hel del att anföra om dessa gropars vara eller icke vara

Då det gäller tidningsjournalister så kan man knappast beskylla merparten av dom för att ha några större ingenjörskunskaper, så allt jag läser och som påstås i tidningar av tidningsfolk tar jag med en stor nypa salt.

För att motverka en del av återstudsen på pulserna i de perforerade genomloppsrören så brukar man knäcka till hålen med hjälp av ett dorn, det är ett gammalt trick.

Motorn som jag använde till att testa olika ljuddämpare var min gamla turbomatade 2liters B20, dess effektivitet kunde jag utan och innan, den motorn var mer än "sönderräknad"... :lol:
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: stora snakeoil tråden!

Inlägg av Enok »

När jag besökte Ilmor 2000 såg jag toppar med dimplar ,det var toppar till deras (Mercedes) F1 motor.
Om det bara var test el inte vet jag inte.
Peter Olson
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: stora snakeoil tråden!

Inlägg av Erland Cox »

Det har körts en massa flödestest på olika dämpare och det har nog även jämförts med ett rakt rör.
Jag ska kolla om jag har nån 2,5" dämpare som jag kan jämföra mot ett rakt rör.
Jag ska kolla innerdiametern på dämparen också för den kan ju vara större än rören.
Detta är flödesbänksflöde och inte pulserande ljuddämpande utsläpp.
Jag byggde en Borla XR1 kopia och den fungerade exakt lika bra som öppet system precis som de sa och den dämpade rätt bra också.

Erland
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: stora snakeoil tråden!

Inlägg av JLundin »

Inom vilka frekvens områden dämpade denna ljuddämpare ljudnivån och hur mycket?

Jag har själv blivit lurad av öronen ett flertal gånger då man tyckt att ljudnivån har varit låg men blivit överraskad då man efter att ha gjort en frekvensanalys sett att "basljudet" har legat långt över vad man trott och definitivt långt över "laglig" nivå. Det verkar som om man har lättare att stå ut med basljud än högra frekvenser även om decibelnivån är den samma. Ens grannar brukar dock vara annan åsikt då rutor och annat skallrar i husen... :lol:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: stora snakeoil tråden!

Inlägg av Erland Cox »

Alternativet var ett dubbelt 5" system och hur lät det?
Jag körde ju med hörselskydd men den klarade ljudkravet för ljuddämpat i Nordic Pro street cup.
Den lät jävligt gott men mindre än vad den gjorde med öppna headers.
Den lät ungefär som Mustangen gör här:

http://www.topplocksverkstan.se/filmer/mustang01.mpg

http://www.topplocksverkstan.se/filmer/ ... 20meca.mov

Värdelös bildkvalitet men man hör ljudet.

Erland
Skriv svar