Elmätare

Tjata om vad som helst .
Danne F
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån maj 03, 2010 9:18 am
Ort: Sundsvall

Elmätare

Inlägg av Danne F »

Finns det någon här som är kunnig på elmätare.
Jag hyr ett litet garage där jag förvarar mina bilar. Den första november stod elmätaren på 73558.
Idag när jag läste av mätaren så stod den på 73779. Alltså har jag gjort av med 221kwh.
Enligt hyresvärden så har jag förbrukat 2210kwh då mätaren inte visar tiotal etc etc.
Finns det någon som är haj på elmätare som kan upplysa mig lite. Bilder på mätaren finns.

MVH
Danne
The
Forumsberoende
Inlägg: 5094
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Elmätare

Inlägg av The »

Står ju på skylten vad skalan anger, wh, kWh, mWh etc.
2210kwh är ju ganska mycket på knappt 3 månader .. Kör du en kupevärmare som uppvärmning och svetsat massor?
Vi ligger kring 7500kwh helår på huset... (fjärrvärme/ved)

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Elmätare

Inlägg av Bjorn C »

hyresvärlden har nog rätt i detta fallet
221 kw på så många månader är ju ingenting typ och elmätaren brukar läsa typ 73 588 sen tror jag den nollar när den passerat 100 000
jag har lägenhet och 310 kvadrat garage med 25 amp huvudsäkring och jag ligger på ca 1000 kr i månaden konstant året om men då är ju fastavgiften typ 400 bara om jag inte minns fel
jag har dock inte kollad hur många kw jag förbrukar men elen kostar väl ca 1 kr kw så de är väl ca 600kw i månaden bara då plus fastavgiften
och då värmen jag inte lokalen på nånting med el att göra

en tex 5 kilowatts elbjörn drar ju 5 kr timmen x 24 timmar så de blir ju typ 125 kr dygnet x 30 så drar de iväg fort

mvh
Danne F
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån maj 03, 2010 9:18 am
Ort: Sundsvall

Re: Elmätare

Inlägg av Danne F »

Det jag reagerade över var att 221kwh som mätaren visar är förbrukat egentligen är 2210kwh.
Så mätaren visar inte ner till kilowattimmen, efter visad förbrukning står det kwh. Detta garage nyttjas bara 10-15 timmar i veckan, ingen uppvärmning bara belysning och vanliga elverktyg.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5094
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Elmätare

Inlägg av The »

Lägg upp bilden på mätaren
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Danne F
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån maj 03, 2010 9:18 am
Ort: Sundsvall

Re: Elmätare

Inlägg av Danne F »

Bild
Bild
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Elmätare

Inlägg av Bjorn C »

va fasiken är de där för mätare ?
finns dom gamla ens kvar med roterande skivan som denna verkar ha ?

har aldrig hållt på med en gammal men de kan nog mycke väl stämma att den är bara kalibrerad så man ser inte enstaka kilowatt för på den tiden kostade ju faktiskt inte el en förmögenhet så då var de nog inte så noga
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Elmätare

Inlägg av W108 »

Jag tror din hyresvärd har fel. Mätaren är märkt kWh och då borde det stämma, annars skulle den med största säkerhet ha några kompletterande ord, typ: "x10" eller något.

Men kolla den vettja, ta med en kupevärmare eller något du har med känd effekt, sätter du den på säg 2000W-läget så innebär den att den tar just 2000W momentant eller på en timme 2000Wh (2kWh).

på 30 minuter skall mätaren ha tuggat fram en siffra...
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Re: Elmätare

Inlägg av Misse »

Bara belysning och lite elverktüg så är det inte en chans att det har gått åt mycket, det är Du som har rätt och hyresvärden som har fel. Och de gamla elmätare (3-4 st) som jag har ligger härhemma visar alla kWh, inte gånger tio....


Men som sagt, testa! Kanske är enda sättet att överbevisa en envis hyresvärd..







'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Elmätare

Inlägg av StefanM »

fast frågan är ju vad den där lilla gråa ditmonterade flärpen döljer för nåt ? Det kan ju vara ett hjul till där bakom som ställer till allt. Mätaren kan ju vara ommärkt beroende på hur och var den har suttit tidigare. Är det en beg mätare som mätt nån större föbrukning tidigare kanske de rundade av vid avläsningarna och då satte dit den där flärpen istället.
Hyresvärden kan ju ha en huvudmätare och sen extra mätare till olika hyresgäster som han läser av själv. Blir hans summering då att garaget har förbrukat 2210 istället för 221 kanske man kan anta att det är ett hjul till där bakom.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5094
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Elmätare

Inlägg av The »

Eller att han försöker blåsa.. Det är ju inte rimligt med 2000 kWh på belysning och handverktyg för 3 månader med 15h/vecka.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Danne F
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån maj 03, 2010 9:18 am
Ort: Sundsvall

Re: Elmätare

Inlägg av Danne F »

Nu har ett "vetenskapligt" test gjorts. En 2kw värmefläkt lånades.
Alla förbrukares säkringar plockades bort förutom uttaget där fläkten kopplades in.
Alltså bör värmefläkten på 2kw förbruka ca 1kwh på ca 30 minuter. Efter 35 minuter hade elmätaren slagit om från
73801 till 73802. Detta test gjordes två gånger.
Så då bör elmätaren visa ner till ental och inte i tiotal som han påstod.
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Elmätare

Inlägg av W108 »

Vilket svin. Var hans plan att skinna dig på 900% av din elkostnad för all framtid du hyr garaget? Har han blåst hyresgäster före dig tro?

Hur gör du nu?
Skriv svar