Audi S1 Gtr

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Re: Audi S1 Gtr

Inlägg av Kadett4wd »

S1 insuget kom juh till av kompromisser.(utrymmesskäl,som efter ett tag byggdes bort,men insuget blev kvar)
audi S2 har väl nå bromsservo som går på servostyrningspumpen har ja för mig, kolla det.

Annars, i skuffen låter bra.
att börja kompromissa och flytta fram grejer för att du flyttat bak motorn låter tyvärr,,, inte bra ;)
snart har du ingen större nytta av motorflytten liksom.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
SevenEight
För mycket laddtryck

Inlägg av SevenEight »

Läste igen och hittade svaret. Det var inget :-)
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
ErikFloren
För mycket laddtryck

Inlägg av ErikFloren »

Tack för alla olika vinklingar och förslag. Men Bromsservot får vara som det är. Är nog lättare att modda/bygga insuget så det passar. Så det ser jag inte som något stort problem. Men jag kommer kolla på att vinkla motorn mer åt höger
Användarvisningsbild
professorwinther
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av professorwinther »

En sak som inte jag hade tänkt på när det var dags för min SFRo Reggning var att kolla upp servoverkan på bromsservot.

Min bromsservo kom från en bil som hade ABS orginal, de har ofta starkare bromsservo, eftersom det inte gör något om bromsarna låser sig då man ändå har ABS.
Bygger man då om till icke ABS för att få bättre känsla, då kan bromsservot vara för kraftigt.

Det jag hade från början var dubbla membran i, ganska tjockt och kraftig bromsservoverkan.
Bytte till ett enkelmembran från en galant GLSI, då hade jag mindre problem med låsta bromsar och fick mer plats runt servot.

Det bromsservoo du hade verkade ganska tjockt( dubbelmembran?). Kolla om det finns något smalare så vinner du lite utrymme.
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt min än!
Henriksson
Lite mer laddtryck

Inlägg av Henriksson »

Verkar som du bestämt dig för att köra med bromsservot som det är, men som redan nämnts så kör ju s2 hydrauliskt servo som inte tar nån plats alls knappt, iom du ändå ska köra Audi 5a så är ju det ett smidigt alternativ annars. Snyggt bygge f.ö

Mvh Pär
ErikFloren
För mycket laddtryck

Inlägg av ErikFloren »

Professorwinther...ska tänka på det vid första provkörningen..trodde inte att abs påverkar servo verkan? Böt du till en annan huvudbromscylindern med när du böt servo?
jag använder både huvudbromscylinder servo och broms ok från skylinen så det ska ju lira ihop

någon annan som fått liknande problem vid bortagning av abs

Henriksson och kadett4wd...om det blir aktuelt med med annat bromsservo så blir det en nogran titt på s2ans servo tack för tipset
Jag tycker det är kanon att folk delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Har lärt mig att det fins en hel uppsjö
Av olika storlekar. plaseringar. El luftpump och hydraliska bromsservon

Håller för övrigt på att måttar lite på svepet på lådan. Det ser ut som det är helt uteslutet att kunna använda något av audis svänghjul och 184mm lamell...
någon som vet var man kan köpa typ tilton/quartermaster cerametallic 184 lamell passande nissan skyline splines
youask
För mycket laddtryck

Inlägg av youask »

Jag har 2 helt nya QM cerametallic lameller ligger med skyline r32/r33 splines som jag ev kan avyttre. Har inte bestämmt om jag ska åka 3 eller 2 skivigt än
10.01@233kmh. Gatevo
ErikFloren
För mycket laddtryck

Inlägg av ErikFloren »

Youask..pm sänt
Användarvisningsbild
professorwinther
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av professorwinther »

ErikFloren skrev:Professorwinther...ska tänka på det vid första provkörningen..trodde inte att abs påverkar servo verkan? Böt du till en annan huvudbromscylindern med när du böt servo?
jag använder både huvudbromscylinder servo och broms ok från skylinen så det ska ju lira ihop

någon annan som fått liknande problem vid bortagning av abs

Henriksson och kadett4wd...om det blir aktuelt med med annat bromsservo så blir det en nogran titt på s2ans servo tack för tipset
Jag tycker det är kanon att folk delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Har lärt mig att det fins en hel uppsjö
Av olika storlekar. plaseringar. El luftpump och hydraliska bromsservon

Håller för övrigt på att måttar lite på svepet på lådan. Det ser ut som det är helt uteslutet att kunna använda något av audis svänghjul och 184mm lamell...
någon som vet var man kan köpa typ tilton/quartermaster cerametallic 184 lamell passande nissan skyline splines
Det jag fick lära mig av SFRO Gustav var att modeller med ABS original oftast har högre servoverkan än modeller utan. För att få hög bromskraft (över 0,8G i retardation) så måste du kunna dosera bromsen med foten utan att den låser upp hjulen. Har du ABS så tar den ju över så fort hjulen låses, så det spelar ingen roll.
Jag har ju bytt ut hela bromssystemet. 1" huvudcylinder, 4 kolv 3000gt bromsok fram, eclipse gsx bromsok bak. Sellholmventil med hydralisk handbroms. Justerbar bromsverkan med strypning på bakre kretsen.

Använder du alla delar från samma bil så är det ju redan tänkt att det ska passa tillsammans. Du får väl testa och se helt enkelt.

Grymmt bygge btw!
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt min än!
Stigenberg
Lite mer laddtryck

Inlägg av Stigenberg »

Jo lättare att luta maskin det är anledningen till att min står lutad för att få den så låg som möjligt maskin och att det skulle va bra plats för insuget...

//Stiggen #Trust it sideways
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

men det blir väl lite vinklar i onödan på inre drivknutarna?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
ErikFloren
För mycket laddtryck

Inlägg av ErikFloren »

Professorwinther... tack

Stigenberg...har sneglat lite på ditt tråg......

kadett4wd...bara motorn som vinklas inte diffen. man vinner kanske 5-6cm i höjd På att vinkla motorn. det är största anledningen till att jag kollar på att vinkla motorn. Den blir ganska hög med diffen under och vill inte ha motorn sticka upp genom huven..
Stigenberg
Lite mer laddtryck

Inlägg av Stigenberg »

Bild
Hade ingen jätte bra bild hur det ser ut men där ser du tanken... Diff och axlar ska sitta i våg bara maskin man lutar...

//Stiggen #Trust it sideways
ErikFloren
För mycket laddtryck

Inlägg av ErikFloren »

Här ser man ungefär hur mycket det skiljer på höjden med nästan rak maskin om man jämför mot stigenbergens bild
Bild

Man skulle kunna förskuta diffen lite och få ner motorn rakstäld men då blir det inte samma längd på drivaxlarna som skyline orginal..min förhoppning är att det ska gå att använda orginal drivaxlar om jag sneställer. vi får se ska kapa lite i ett annat skyline tråg jag har......
ErikFloren
För mycket laddtryck

Inlägg av ErikFloren »

Stigenberg...tack för bilden
Skriv svar