Köpa vw transporter
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Köpa vw transporter
Sitter och kollar lite på vw transporter t4 1.9 tdi. Tror dom är på 68hk. Funkar en sån att dra biltransport efter eller får man peta ner till 1an i backarna? nån som testat att dra tungt med en sån?
Re: Köpa vw transporter
Jag har en sån årsmod-12 som firmabil och jag får växla ner i branta backar med tomt flak är grymmt besviken faktiskt
Lowe Lundqvist göteborg
Re: Köpa vw transporter
det är klart det är skillnad på motorer och motorer, men 68hk borde ge en indikation på att det kanske inte är den bästa dragbilen...
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Köpa vw transporter
Jo man förstår ju att de lär gå segt. Får väll kanske leta en 2.5 tdi istället. Det som är synd är ju att man får dra ca 300kg mindre med en 2.5 tdi på utökat b-kort. Svårt att hitta en stor bil som man kan dra lagligt med.
Re: Sv: Köpa vw transporter
Man kan ju fråga sig varför vw gick ifrån att ha 90-110 hk i sina 1.9 dieslar till ynkliga 68? Var tvungen och kolla upp vad 2.5 tdi:n hade och vart förvånad. Väldigt låga effekt siffror även där.
Det var ju inte så att de äldre 1.9 tdi motorerna drog skitmycke diesel precis
Det var ju inte så att de äldre 1.9 tdi motorerna drog skitmycke diesel precis

Re: Köpa vw transporter
de finns 3 olika dieselmotorer till vw t4 transporter
1,9 utan turbo
2,5 med turbo och 88 hk
2,5 med turbo och intercooler på 102 hk
88 hk duger gott till att dra biltransport bakom med släp i alla fall och skönare bil att dra tungt med finns fasiken inte
hade en 102 hk när jag hämtade min 59 Cadillac i Göteborg med biltransport å körde 300 mil på 2 dagar
visseligen dansade släpet hela vägen hem i 150 mil när man la sig över 80 men med de ekipaget hade de kastat en vanlig bil av vägen i 40 typ
har haft många t4or 88 och 102 hk och dom är riktigt trevliga men de är inget som är nå fartvidunder tyvär
120 så varvar de 3000 varv på 88
120 med en 102 hk så varvar de 2800 då de är annan utväxling i lådan på dessa
har haft nån t5a också 130 hk och dom däremot går ligga på i alla fall 160 men sen varvar de lite väl mycket
dom är däremot rikigt trevliga att köra men dom är 1-2 deciliter törstigare per mil plus att dom är inte i närheten så tillförlitliga och de är ett helvete att skruva i dom
böt generator på en jag hade å man fick riva kofångare kuylarbalk kylare framlysen motorfäste mm och bara de tog nog 5 timmar ungefär på lyft
generatorn sitten nämligen bakvänd mot startkransen så den sitter mitt i motorn typ pga t5an har ingen kamrem utan allt drivs av drev och generetorn drivs av en axeln med gumiupphängd överföring
ska du byta glödstifft är da samma prosedur med att riva hela fronten lysen kylare mm sen har dom ju elektroniska spridare som ofta går sönder och många t5or tappar 1-2 cylindrar å står och hostar bara på tomgången och ska man lyfta toppen så är de ner med hela framvagnen å ut med motorn sen måste man ha rikiga specialverktyg för att förspänna drevdriften till kammen när man monterar ihop toppen igen
köp en 88-102 hk å fundera inte på nå annat
dom går i ur å skur om inte nå klantarsle bytt kamremmen å dragit vevaxelbulten fel
många t4or knackar dock oroväckande med de är bara vakumpumpen å de gör de på 90% av bilarna och inget å bry sig om
Med vänlig hälsning
1,9 utan turbo
2,5 med turbo och 88 hk
2,5 med turbo och intercooler på 102 hk
88 hk duger gott till att dra biltransport bakom med släp i alla fall och skönare bil att dra tungt med finns fasiken inte
hade en 102 hk när jag hämtade min 59 Cadillac i Göteborg med biltransport å körde 300 mil på 2 dagar
visseligen dansade släpet hela vägen hem i 150 mil när man la sig över 80 men med de ekipaget hade de kastat en vanlig bil av vägen i 40 typ
har haft många t4or 88 och 102 hk och dom är riktigt trevliga men de är inget som är nå fartvidunder tyvär
120 så varvar de 3000 varv på 88
120 med en 102 hk så varvar de 2800 då de är annan utväxling i lådan på dessa
har haft nån t5a också 130 hk och dom däremot går ligga på i alla fall 160 men sen varvar de lite väl mycket
dom är däremot rikigt trevliga att köra men dom är 1-2 deciliter törstigare per mil plus att dom är inte i närheten så tillförlitliga och de är ett helvete att skruva i dom
böt generator på en jag hade å man fick riva kofångare kuylarbalk kylare framlysen motorfäste mm och bara de tog nog 5 timmar ungefär på lyft
generatorn sitten nämligen bakvänd mot startkransen så den sitter mitt i motorn typ pga t5an har ingen kamrem utan allt drivs av drev och generetorn drivs av en axeln med gumiupphängd överföring
ska du byta glödstifft är da samma prosedur med att riva hela fronten lysen kylare mm sen har dom ju elektroniska spridare som ofta går sönder och många t5or tappar 1-2 cylindrar å står och hostar bara på tomgången och ska man lyfta toppen så är de ner med hela framvagnen å ut med motorn sen måste man ha rikiga specialverktyg för att förspänna drevdriften till kammen när man monterar ihop toppen igen
köp en 88-102 hk å fundera inte på nå annat
dom går i ur å skur om inte nå klantarsle bytt kamremmen å dragit vevaxelbulten fel
många t4or knackar dock oroväckande med de är bara vakumpumpen å de gör de på 90% av bilarna och inget å bry sig om
Med vänlig hälsning
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Köpa vw transporter
Tack för riktigt bra svar!
låter ju bra att man kan ligga i normalfart me dom iallafall, såg nån film på 1.9an och den såg ju löjligt slö ut
då ska jag ta och leta mej en 2.5 tdi, synd dom verkar va svår att hitta med normala mil och med hyffsad kaross.
låter ju bra att man kan ligga i normalfart me dom iallafall, såg nån film på 1.9an och den såg ju löjligt slö ut

då ska jag ta och leta mej en 2.5 tdi, synd dom verkar va svår att hitta med normala mil och med hyffsad kaross.
Re: Köpa vw transporter
glömde säga att t5an finns med 1,9 motorn också och den har kamrem bla men den varvar som fasiken också tyvär
sen är kopplingen på t5orna som värsta racegrejerna så räkna med motorstopp ofta
t4orna är alltid rostiga i trösklarna och på ramen under flaket men de är oftast bara ytrost och går fixa till på 1-2 kvällar i garaget
jag har haft nån t4a som gått över 50 000 mil å motormässigt är de inga problem men lådorna kan börja ha gjort sitt vid dom milen fast dom är i regel bytta redan
många växelspakar på t4orna är sega som sirap också men då sliter man bara upp damasken på golvet å tömmer en burk rostlösare i växelmakanismen så går dom växla hur lätt som helst
sen är kopplingen på t5orna som värsta racegrejerna så räkna med motorstopp ofta
t4orna är alltid rostiga i trösklarna och på ramen under flaket men de är oftast bara ytrost och går fixa till på 1-2 kvällar i garaget
jag har haft nån t4a som gått över 50 000 mil å motormässigt är de inga problem men lådorna kan börja ha gjort sitt vid dom milen fast dom är i regel bytta redan
många växelspakar på t4orna är sega som sirap också men då sliter man bara upp damasken på golvet å tömmer en burk rostlösare i växelmakanismen så går dom växla hur lätt som helst

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
Re: Köpa vw transporter
T4 med 2,5tdi finnes i flere utgaver... men motormessig er det 102hp verson...fram til 2003... sen kom t5... der er det ørlite mer motor 130 å 174hp.... der burde være muliheter....
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel