BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Danne_jmk »

Grymmt bygge :)
Vart har du köpt de stora runda kontankterna ?
Har jagat några bra kontakter att skarva\dela min kabelhärva med.


Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Niklas Sandström »

Jag använder CPC kontakter från Elfa.
/ Niklas Sandström
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Sv: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Danne_jmk »

Niklas Sandström skrev:Jag använder CPC kontakter från Elfa.
Tackar för svaret :-)
Man blir ju galen på elfa om man inte har någe att söka på.
Nu skall här beställas :-)

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Awpelqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: mån nov 15, 2010 1:46 pm
Ort: Luleå

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Awpelqvist »

Vars har du köpt svänghjulet? och hur mkt fick du böta för det? :) du kan svara i pm om du inte vill ta det i tråden
"if everything seems under control youre not going fast enough"-Mario Andretti

- My lug nuts require more torque then your Honda makes..
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Bjorn C »

snyggt jobb må jag säga 0ch kul att fler komme rmed v8an ;)
vem har gjort foderjobbet på blocket för de är inte nå maskiner jag känner igen från unitek i alla fall ?

och lycka till med supercar sattsningen i team tiger ;)

Med vänlig hälsning
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Niklas Sandström »

Svänghjulet är köpt hos DLI teknik http://www.dli-teknik.se/index.php?sect ... 77&lang=sv

Björn: Stefan fodrade mitt block men bilderna är från fodermonteringen på Andreas motor som gjordes på en mekanisk industri här i stan.
/ Niklas Sandström
henn0
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: tor apr 12, 2012 1:46 pm

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av henn0 »

fantastisk bil detta måste jag säga bland de grymmaste byggena jag sett, brutalt med en s65a. hur mycket effekt hoppas du på ur den? :)

liten fundering, vad ligger slaglängden på fram resp. bak på din bil?

sen tänkte jag höra med dig vart du anslöt trycksteget på torrsumpen till din s50? kan man ansluta på orginal filterhus? planerar nämligen själv att fixa torrsump på en s50b30.
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Sv: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Niklas Sandström »

Tackar så mycket :-)
Den standard motorn som sitter i nu borde ge ca 390 whp som den andra motorn i garaget gav.

Den som Unitek håller på med borde knäcka 500 i motorn iaf.

Fram har jag 200mm slag och 220mm bak.

På baksidan av filterhuset sitter det en stor insexplugg med M20*1,5 gänga, den ersatte jag med en AN adapter till AN12. Fick slipa lite i huset så man kom åt att dra fast den.
/ Niklas Sandström
henn0
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: tor apr 12, 2012 1:46 pm

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av henn0 »

OK! det är alltså standardmotorn, grymt. vad har du för förväntningar på "unitek-motorn"?
satt och kollade på s40-filmen som du lagt upp på högsta volym om och om igen, detta är ju ett helt fantastiskt koncept och ljudet är ju helrätt, även fast din s50 råmade på helt underbart den med.

okej tack för infon! det lät ju väldigt smidigt!! :thumbright: kan man dra övertrycksledningen (den olja som pumpens regulator reglerar bort från trycksteget mao) till filterhuset också?
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Niklas Sandström »

Det ska bli roligt att få prova en standard och sedan byta till en preppad. Den blir byggd för att klara varvstopp på 10k rpm.

Du har inte intern reglering som dom flesta (alla?) pumpar har som bara skickar överskottsoljan tillbaka till sugsidan direkt i steget?
/ Niklas Sandström
henn0
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: tor apr 12, 2012 1:46 pm

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av henn0 »

kan tänka mig det! Haha lär skrika på fint vid 10 000 rpm! Väldigt speciellt ljud ur en högvarvig v8 med 90 gradersvev, underbart! Z4 gt3 ljud påminner om ett stridsflygplan från 40 talet och den varvar väl inte så mycket som 10 000. Nej du spännande fyfan!! :D

Jag har faktiskt inte köpt en pump än, fick den uppfattningen att det gick ut en överskottsledning när jag läste installationsanvisning till en amerikans pump, men är det så de funkar är det ju inga problem känns ju mycket mer logiskt! Tack för hjälpen!
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Niklas Sandström »

Dagens aktivitet visar att det verkar vara en högvarvig rackare :D

Bild
/ Niklas Sandström
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Niklas Sandström »

Var och bromsade min bil, effekten blev helt ok men jag tycker den är llite tunn i mellanregistret. Vad säger Pipemax om avgas och insug?

Bromspapper
Bild
Borr 92
Slag 75,2
Ventil in 37,75
Ventil ut 30,6
Vevstake 140,7
Komp 12,3:1
450hk@8900rpm
Ventillyft 11,4
duration 256 grader vid 0 spel, en uppskattning på en graf är 225 grader vid 1,25
nockvinkel in 72-130 grader ATDC
nockvinkel ut 81-129 grader BTDC

Grenrören är dubbla 4-1 som övergår till enkelt 3"
Bild

Primär 40x1mm 580mm lång
Sekundär 63x1,5mm 420mm lång

Tänkte göra ett rör med längre sekundärer men det blev inte av innan bromsningen.
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av E34 RRT »

:shock:
:thumbright:
Niklas.E
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av RoGGaH »

Fina siffror. Lite mer varv än de jag sett.
Provade du med och utan original luftburken?
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Skriv svar