Insug/plenum till t.e.x volvo 8v

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

Daniel-635 skrev: Elgalvning eller liknande ytbehandling är svårt att få in i rören, kommer bara in någon cm i bästa fall, om man inte vidtar komplicerade åtgärder.
ok det är så jäkligt. annars känns det inte som så att den lilla mängd ytrost det skulle bli har nån större betydelse heller
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Altså..
B20 har ju originalinsuget av gjutjärn.. det om något skulle väl rosta?
I stort sett alla v8or har ju oxå insuget av järn..

Nä, rost oroar jag mig inte ett dugg för :)


Angående spridarinfästning så kan ju det bli ett problem.
Men fräs å grejer är inte nödvändigt.
Jag borrade hål i runnersen med en vanlig borrmaskin och lagomt stort borr, resten slipade jag upp med slipstift.

Bungarna däremot behöver man köpa om man inte har tillgång till svarv.
Men jag har sett sånna till salu här på forumet många gånger för rätt så små pengar.
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tis sep 09, 2008 2:05 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av Smurfen »

Finns vissa rör som passar perfekt på spridarna.
Vissa insug har ju ingen botten från början så det fungerar att bara använda rör som spridarhållare. optimalt nej det vet jag inte men vi kör med det och 1,5i ladd och typ 450 (obromsade) hästar.
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Finns billiga hydraulrör i stål i alla fall som är rätt dimension, bara kapa till och svetsa fast. (18x2?)
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

j björk skrev:
Ersviken skrev:Tror kanske det kan ha diskuterats om att man kan få ett fint beggat grenrör för de summorna. Materialkostnaderna är ju inte direkt oöverkomliga på ett svartstålsrör :)
tror mitt senaste kostade några hundralappar, och som sagt skulle någon bjuda mig 2500kr för det så skulle jag nog smida ihop ett till om man haft tid till övers :)
Det beror ju förstås på vad man har för kontakter, men om man får köpa material och gas till svetsen lär det ju vara 1500-2000 i material iaf?

3-4 flänsar, (en eller 2 wg) 600-1000kr ca. minst 10 krökar, 250-300 någonstans. Några hundralappar i gas till svetsen. 10-20 tim jobb.
Jag får då inte ihop det iaf.
Samma sak med insug i aluminium. Det går mycket gas till svetsen, man kör ju 10liter/min och efterflöde i ungefär 10sek för att skydda elektroden. Materialet är också dyrare när vi pratar aluminium och kräver mer handpåläggning innan svetsning än svart material. Det är även betydligt färre som kan svetsa aluminium än vad det finns stålsvetsare.

Insug är även mycket smågrejor som skall dit, spridarhål som Daniel skrev, men även fäste för fuelrail, fäste för ev oljesticka, uppgängning till gasvajer samt diverse uttag för mapsensor och andra tryckutgångar. Så ett jäkla pill helt enkelt.

utöver det bör man ju ha en bra design på insuget så det fungerar så som det är tänkt. Kan man inte låna ett insug att kopiera så får man räkna själv och kan man inte det så kostar den tjänsten också.

Det rullar på pengar lite här och var, så 5000kr för ett insug i aluminium är riktigt billigt om ni frågar mig. Ett uppbyggt från scratch med insugsfläns och spridarhål customgjort tror jag inte stoppar på 15000kr på en firma.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

torpis skrev:Samma sak med insug i aluminium. Det går mycket gas till svetsen, man kör ju 10liter/min och efterflöde i ungefär 10sek för att skydda elektroden. Materialet är också dyrare när vi pratar aluminium och kräver mer handpåläggning innan svetsning än svart material. Det är även betydligt färre som kan svetsa aluminium än vad det finns stålsvetsare.

Insug är även mycket smågrejor som skall dit, spridarhål som Daniel skrev, men även fäste för fuelrail, fäste för ev oljesticka, uppgängning till gasvajer samt diverse uttag för mapsensor och andra tryckutgångar. Så ett jäkla pill helt enkelt.

utöver det bör man ju ha en bra design på insuget så det fungerar så som det är tänkt. Kan man inte låna ett insug att kopiera så får man räkna själv och kan man inte det så kostar den tjänsten också.

Det rullar på pengar lite här och var, så 5000kr för ett insug i aluminium är riktigt billigt om ni frågar mig. Ett uppbyggt från scratch med insugsfläns och spridarhål customgjort tror jag inte stoppar på 15000kr på en firma.
Jeg bygde innsug helt i alu fra scratch til en bekjent, utregnede lengder og diametre, nye flenser, dyseholdere fra svarven, spesial-tratter, MAP / dump-uttak, etc... med rabatten han får kostet det 8500 kr, ut til folk jeg ikke kjenner tar jeg 35-50% mer avhengig av plass og kompleksitet..

Dyrt, ja... men det er en god del materialer, mye gass, noe kunnskap og m-a-n-g-e timer... kun innsuget ga rundt 80 hk økning på samme trykk i a-b-a testing i benken, så da kan man spørre seg om det er så dyrt...
-Bjørn
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Re: Insug/plenum till t.e.x volvo 8v

Inlägg av sabelström »

Ledsen för detta trådlyft, men finns det någon gaswire som räcker när man har spjällhuset monterat på framsidan av ett plenum eller är det bygga egen som gäller?
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
Danne F
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån maj 03, 2010 9:18 am
Ort: Sundsvall

Re: Insug/plenum till t.e.x volvo 8v

Inlägg av Danne F »

Intressant tråd då jag själv bygger insug till kunder.
När jag prissätter tänker jag marknadsvärde och vad kunden är villig att betala.
Ett aluinsug byggt med rörböjar eller färdiga profiler tycker inte jag har ett marknadsvärde på 7000-10000kr (4-cyl).
Kör själv med plåtinsug på min "gaträser", har fungerat alldeles ypperligt i tre år.

MVH
Danne
Skriv svar