
Audi S1 Gtr
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
- Ort: Gimo
Re: Audi S1 Gtr
Väl talat!Toni skrev: Helt rätt.
Återvinning!
Recycling!
Rädd om naturresurserna!
Fatta det, alla näbbstövlar o palestinaschalar!
Vi "bilnördar" tar vårt ansvar mot Moder Jord, sådeså.

Ang bromseriet. Det finns som sagt rätt smidiga servon, elservon och allt möjligt man kan kika på. Det finns dock en väg till! Skippa servot! Väljer du rätt huvudcylinder blir det inte särskilt mer tungtrampat, eller så kör du med separata huvudcylindrar för axlarna, då kan du också välja storlek på cylindrarna för att få en mer lätt eller tungtrampad pedal. Du får också fördelen att kunna justera bromsverkan mellan fram och bakaxel, något som kanske kan vara klokt med tanke på att du ändrat så pass mycket i chassiet (upphängningar, kortad hjulbas, andra bromsar)
Kör själv med trasig servoburk i min sommarbil, en Opel Manta -71. Är man förbannad är det inte svårt att få den till att låsa upp däcken, 30mm bredare och mjukare gummi än std till trots samt original bromsar

Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
- Ort: Gimo
Re: Audi S1 Gtr
Lillen...japp jag kör på det 
Cassius ...nu när jag lutat motorn så är inte servot i vägen för något längre
Angående bromsvärkan fram och bak. Kan man väll ta en reglerbar strypventil och strypa flödet till bakbromsarna
Typ som en lastavkännande ventil gör...(tror den heter så)

Cassius ...nu när jag lutat motorn så är inte servot i vägen för något längre
Angående bromsvärkan fram och bak. Kan man väll ta en reglerbar strypventil och strypa flödet till bakbromsarna
Typ som en lastavkännande ventil gör...(tror den heter så)
Re: Audi S1 Gtr
Går absolut göra så, dock är ju en väl avvägd balans mellan kolvytan i bromsoken fram/bak och huvudcylinderns storlek helt klart att föredra!
(alternativt då som jag sa bromsvåg med separata cylindrar)
För att kunna göra den avvägningen behöver du dock veta bilens vikt, fördelningen av vikten samt utväxlingen på bromspedalen. Och det är kanske saker som är svåra att bedöma i nuläget?
Sen förstår jag om du inte vill hålla på å byta ut delar redan nu då dom som sitter där säkerligen fungerar! Ett sånt här "problem" är ju normalt något man tar när bilen går köra, bara tråkigt om man måste in och bygga om en massa i onödan efter bilen t ex är lackerad.. 

För att kunna göra den avvägningen behöver du dock veta bilens vikt, fördelningen av vikten samt utväxlingen på bromspedalen. Och det är kanske saker som är svåra att bedöma i nuläget?


Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
- Ort: Gimo
Re: Audi S1 Gtr
Jag tror att det kommer funka med bromsarna. Och gör det inte det så får det bli en strypventil..eller minde bak bromsok. men som du skrev det får man ta tag i när bilen är körbar och kan se hur den uppför sig
är helt med på ditt tänk med diametrar på cylinder och kolvar
är helt med på ditt tänk med diametrar på cylinder och kolvar
Re: Audi S1 Gtr
Du kan ju även ta bromsbomben från audi 200/100t och montera då får du ju hydraulisk bromservo och knappt ingen plats alls. Går på styrservo pumpen. Det sitter standard i 100/200 turbo. 87-88. Bara en tanke. Monterade det i min audi gt quattro. Blir riktigt bra annars 
Skickar med en bild så ser du hur de ser ut.


Skickar med en bild så ser du hur de ser ut.


-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
- Ort: Gimo
Re: Audi S1 Gtr
Tack för bilden johan...audi gt= 

Re: Audi S1 Gtr
Sådan där äcklig hydralservo sitter väl på alla gamla audi 100 med 5:a?
Eller är det något speciellt med de från turbosarna?
Erik, fränt bygge
Eller är det något speciellt med de från turbosarna?
Erik, fränt bygge

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Audi S1 Gtr
Det sitter hydraulservo i morsans 91a. en 100 C3 kaross med 2.3 5an & meksprut. satt väl i de flesta äldre med 5an iaf? Pumparna är
ju rätt otympliga & brukar pissa olja från en täckplugg som vi bytt säkert 10 gånger de sista 15K milen. Men lite plats tar den ja!
//Robabn
ju rätt otympliga & brukar pissa olja från en täckplugg som vi bytt säkert 10 gånger de sista 15K milen. Men lite plats tar den ja!
//Robabn
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Audi S1 Gtr
Ja, och så den där "bomben" nere på rambenet som blev fel på så bromsen blev svampig och lampan blinkade om jag inte minns fel. .
Nej, bättre att strunta i servo.
Nej, bättre att strunta i servo.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
- Ort: Gimo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
- Ort: Gimo
Re: Audi S1 Gtr
Har även ringt och beställt ny bur passande nya audi 80 taket....av guss störtbågar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
- Ort: Gimo
Re: Audi S1 Gtr
redan tröttnat??? komigen nu jobba jobba!! 
