Triggerfel Volvo T5

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Ricke W
Lite mer laddtryck

Triggerfel Volvo T5

Inlägg av Ricke W »

Jag har under de senaste dagarna suttit och kollat igenom så många trådar som jag har kunnat hitta för att bättre förstå vad som strular för mig. Jag hittade inte några loggar som såg ut som mina så jag vet inte riktigt var jag ska börja. Vore tacksam för hjälp med var jag ska börja leta.

Jag har inte lyckats få min strobelampa att funka med mina tändspolar men det ska jag försöka få ordning på.
Jag använder original givare på svänghjulet och kamläge.

Jag har ikväll gjort två triggerloggar, en med stift monterade och en utan.
Med stift monterade, utan spolar monterade.
Bild

Utan stift monterade.

Bild

Jag ska ladda upp triggerloggarna när jag fixat ställe att ladda upp dom från.
wiell
För mycket laddtryck

Re: Triggerfel Volvo T5

Inlägg av wiell »

Ett tips med tändningslampan, ta en gammal tändkabel och klipp av. Sätt på tändkabeln på stiftet, skala en liten bit i den andra änden och stoppa in den i tändspolen där tändstiftet ska stoppas in. Sätt tändnindslampan på tändkabeln.
Hoppas du förstår hur jag menar.

För övrigt så ser triggersignalen lite knepig ut. Som att den ändrar avstånd.
Hur är spänning när du kör på startmotorn?
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
Ricke W
Lite mer laddtryck

Inlägg av Ricke W »

Ja den lösningen har jag tänkt prova nu under dagen. Jag har ett svagt minne av att jag läst en tråd där det stod att dessa tändspolar var tvungna att vara fastskruvade för att inte skadas. Om detta var pga kylning eller jordning minns jag inte då jag inte hittar tråden, så om någon kan bekräfta eller dementera detta så skulle det vara uppskattat.

Jag tycker inte spänningen sjunker så mycket men jag ska testa att köra startmotorn på ett annat batteri så får vi se om det blir någon skillnad.
Ricke W
Lite mer laddtryck

Inlägg av Ricke W »

Nu är jag igång igen och testar.

Får inte fram någon gnista när jag försöker med ovanstående förslag.
Jag ska testa på bruksbilen imorgon så får vi se om jag kan få fram gnista på den.

Spänningen droppar till 11 volt vid spolarna när jag kör på startmotorn. Kan de vara så pass känsliga så att de inte skapar någon gnista vid den spänningen?

Edit: En tanke som slog mig när jag tittade igenom installationsmanualen för VEMS. Aktiva spolar som jag har behöver väl logiksignal, om de istället är vanliga tändsteg så borde det väl bete sig precis så som det gör för mig?
Kan det vara så att jag få fel utförande på boxen, går det att se på kretskortet på något sätt?
Daniel 850
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

orginal givaren till veven är knepig att få att funka med eftermarknads sprut.... bygg nytt fäste och ta en 940 givare då får du de att funka lätt

mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Pitabroed
För mycket laddtryck

Inlägg av Pitabroed »

Kan även vara störningar från spolarna som ställer till det om du inte har skärmad kabel till triggern.
Ta serienumret på boxen och maila det till mattias eller någon annan som säljer vems, så kan dom se vad boxen såldes med för innehåll.
Ricke W
Lite mer laddtryck

Inlägg av Ricke W »

Nu har jag testat "test-funktionen" i ignition-output menyn och då får jag gnista. Så då är det nog vevaxelgivaren som strular.
En nyare V70-givare med hållare är beställd, så får vi se om det funkar bättre.
Ricke W
Lite mer laddtryck

Inlägg av Ricke W »

Pitabroed skrev:Kan även vara störningar från spolarna som ställer till det om du inte har skärmad kabel till triggern.
Ta serienumret på boxen och maila det till mattias eller någon annan som säljer vems, så kan dom se vad boxen såldes med för innehåll.
Kabeln till triggern är skärmad, men det går ju inte att utesluta att det är störningar. Får se hur signalen ser med ny givare.
Ricke W
Lite mer laddtryck

Inlägg av Ricke W »

Nya givaren är monterad och signalen är mycket bättre!

Inga triggerfel och gnistan kommer utan konstigheter, så det var ett bra byte. Med lite tur så kanske det kan bli provstart i helgen.
Skriv svar