Jag har en z3 -99 med ett väldigt underligt bromsproblem. Bromsarna fungerar klockrent till dess att man bromsar så hårt att frambromsarna låser sig. Då sjunker pedalen i golvet och bromsarna håller sig låsta tills bilen står helt stilla, oavsett om man släpper pedalen, pumpar på den eller liknande. Så fort bilen stannat släpper bromsarna.
Detta fel uppkommer oavsett om bilen är iskall (-10) eller efter en timmes körning. Har även testat att ha den i garaget (+20) och testat direkt efter uppstart, så det är inga mekaniska problem med bromsok osv.
Det intressanta är att så fort jag kopplar ur ABS-modulen så fungerar bromsarna som de ska, man kan låsa frambromsarna och de släpper så fort man släpper pedalen.
Har någon varit med om någonting liknande? Inga lampor är tända i instrumenpanelen när ABS är inkopplad, inga felkoder osv.
Jag är inne på felaktig hastighetssensor på hjul eller liknande, det verkar som att bilen inte förstår att det är en hastighetsskillnad mellan fram- och bakhjulen. Alla tips är välkomna!
Skumt bromsfel, bromsarna låser, fungerar utan ABS-modul!
Re: Skumt bromsfel, bromsarna låser, fungerar utan ABS-modul
låter mer som nåt fel i abs blocket. Finns inget där som kan bromsa själv utan ventilerna reducerar ju bara trycket från huvudcylindern. Låter ju som vätskan inte går i retur som den ska i vissa lägen. Skulle det vara nåt elektroniskt så borde den ju rimligtvis ge nån felkod men den är ju inte jätteny så det kanske inte är nåt avancerat system.
Den har inte "panic assist" då?
BAS/EBA ska väl bara gå i ifall den detekterar panikbromsning, inte för att hjulen låser sig.
Är det bara problem när det är kallt ute eller?
Är det bara problem när det är kallt ute eller?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- reine
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Har exakt samma fel på en vw polo. Jag har testat med nya belägg, rengjort alla kransar/sensorer/ok/ osv men inget av de hjälpte. Så just nu körs den med säkringen utdragen till abs. Ingen hjälp för dej direkt men de finns fler med samma problem