Tänkte inhandla extraljus till bilen. Jag vet att nbb alpha 225 är väldigt bra men om man tittar på "billiga" extraljus typ hella 3003 eller bosch big nick vilken lykta är att föredra? tanken är att konventera dem till 55 lr 75w xenon sen
Om du kan leva med att extraljusen ser ut som ngt från mad max skulle jag rekommendera biltemas 199 kronors, Har kört med 2 såna xenonkonverterade med 55w kina xenon från ebay. Under 600 spänn för 2 konverterade extraljus är svårslaget.
Annars så blir de ju bättre ljus ur ett par konverterade bigknickare än Nbb... NBBarna är snyggare enligt mig och de är ju schysst med plast glas ist för riktigt glas som gärna spricker vid ett lite värre stenskott, men som sakt boscharna ger bättre ljus ifrån sig.
Kör du med slim boxar så ryms dom inuti ett par NBBare.
Dock kosta ju både bosch och NBB en skaplig slant styck.
Big knick är som extraljusens Volvo 240. Riktigt stabil konstruktion och håller bra men är kanske tunga och omoderna
NBB med nya foten är helt underbara tycker jag.. Har sett viltstaket på lastbilar som lindat sig runt extraljusen vid krock utan att lysena har gått sönder. Med original xenon är dom svårslagna, har säkert monterat över 100 såna på lastbilar och aldrig hört nåt annat än bra om dom...men då är ju priset därefter
Har sett tester där dom jämfört konverterade SIM med konverterade NBB och då har SIM lyst bättre. Har själv SIM med 100w xenon i min egen bil och jag är då helnöjd
Evighetsprojekten If it has tits or wheels it will give you problems
Steve skrev:Big knick är som extraljusens Volvo 240. Riktigt stabil konstruktion och håller bra men är kanske tunga och omoderna
NBB med nya foten är helt underbara tycker jag.. Har sett viltstaket på lastbilar som lindat sig runt extraljusen vid krock utan att lysena har gått sönder. Med original xenon är dom svårslagna, har säkert monterat över 100 såna på lastbilar och aldrig hört nåt annat än bra om dom...men då är ju priset därefter
Har sett tester där dom jämfört konverterade SIM med konverterade NBB och då har SIM lyst bättre. Har själv SIM med 100w xenon i min egen bil och jag är då helnöjd
Konverterar man nbb riktigt med d2s, inte h1 som många gör, lampor så lyser dom exakt som original xenon.
Jag vet flera som är missnöjda med sina nbb där xenonlamporna har blivit kassa efter bara några månader.
Vore det jag så hade jag köpt nbb halogen och sen satt i 70w slim AC ballaster inuti lyktan.
Annars är sim + xenon svårslaget prismässigt. Men man bör täta lyktan med silikon eller liknande för dom håller sällan så bra.
fördelen med original tex nbb xenon är att dom tänder mycket fortare än kina exemplaren
låt säga att du möter en bil varje kilometer och måste blända av tex då hinner ett kina xenon knappt börja lysa på sin fulla kraft inan de är dags att blända av igen
original xenon tänder ju på 1/3 av tiden typ
nackdelen med xenon är ju att glasen inte blir varma så får man tex is på glasen så tinar dom ju aldrig och de lyser dåligt
men har man rena glas så är ju xenon oslagbara plus att dom drar inte så mycke ström mot vanliga 100 wattare tex
100w xenon tar lika mycket ström som 100w halogen (ungefär) men lyser "lite" mer och blir inte fullt så varm.
Dock motsvarar en 75-100w xenon en ca 50w halogen i värmeutveckling så det är inga problem med att lysena inte tinar av frost eller när det isbarkar.
Tiden det tar tända har inte så jättemycket med kvalitét att göra, det finns märkeslampor som inte tänder speciellt fort heller men de sitter på halvljus så det spelar ingen roll.
Uppstarttiden är ju även den en anledning till att man kör bi-xenon.
Det som är absolut sämsta med random kinaxenon (även om man nu inte lurar sig själv och går på billigaste skiten) är att lamporna ofta är sjukt dåliga.
De brukar ha konstiga färgstick, sitta snett i sockeln, vara fel längd etc etc.
I mina egna 75w reklamerade jag lamporna och fick en hel drös nya, Alla var precis lika dåliga (lyste svagt grönt, satt snett och var ca 1cm för kort) så jag köpte xenonkungens 75w lampa.
Den rekommenderar jag i h1 iallafall.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Fasen blir ju inte lättare när alla säger olika (inte här men på andra sidor xD)
Jag har haft sim halogen innan men skulle vilja ha ett snäpp bättre lykta, sim känns lite för plastigt att sätta på passaten Men ett steg upp borde väl bli big nick eller hella 3003 och dem kostar ju ändå ca 400kr mindre lyktan än nbb blir ju lite när man köper några
Men eftersom big nick va som volvo 240 lite så känns dem som det bättre valet för tillfället ^^ Så blir nog big nick 2 fjärr 1 pencil och 70w xenon
Monterade Hella rally 3000 tror jag dom hette senast idag på en kund bil.
tycker det är dom vi säljer mest av på jobbet. kunderna verka vara nöjda och inte så farligt dyra heller.
hade en gång en sådan lysramp under nr plåten med 4st små dyra hella lampor.
satan vilket bra lyse det blev men som sagt dom kostade därefter också