Vems konvertera Opel 16v,, hjälp sökes.
Moderator: backeliten
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Vems konvertera Opel 16v,, hjälp sökes.
Hallå..
törs man fråga om hjälp?
Jag tänkte montera Vems på min Maskin.
en Opel C20LET (calibra turbo)
Jag är lite hedenhös när det gäller elektronik.
men jag inbillar mig kunskapen finns här hos sävar.
Jag skulle vilja ha hjälp med en 'komplett' inköpslista så allt kan beställas i en smäll utan att behöva beställa fler grejer för man inte hade koll.
Bilen har Motronic 2.7 original.
Skulle uppskattas väldigt mycket.
törs man fråga om hjälp?
Jag tänkte montera Vems på min Maskin.
en Opel C20LET (calibra turbo)
Jag är lite hedenhös när det gäller elektronik.
men jag inbillar mig kunskapen finns här hos sävar.
Jag skulle vilja ha hjälp med en 'komplett' inköpslista så allt kan beställas i en smäll utan att behöva beställa fler grejer för man inte hade koll.
Bilen har Motronic 2.7 original.
Skulle uppskattas väldigt mycket.
Det skulle vara en bättre idé att hoppa in på svenska hemsidan istället:
http://www.vems.se/
Där finns även ett forum att diskutera specifika frågor på.
Hade du tänkte rodda ihop allt själv eller köpa en färdig box?
Bygga kabelhärva själv?
Det finns mycket att tänka på, långt mer än det går att skriva i ett inlägg på ett forum.
http://www.vems.se/
Där finns även ett forum att diskutera specifika frågor på.
Hade du tänkte rodda ihop allt själv eller köpa en färdig box?
Bygga kabelhärva själv?
Det finns mycket att tänka på, långt mer än det går att skriva i ett inlägg på ett forum.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21735
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
dyrtridern skrev:Tycker priserna på vems.se är rätt dyra i jämförelse med att beställa utomlands. Fast e man inte så duktig på allt så är ju suporten på svenska värt mycket!

suporten är viktig!
utan sån är man chanslös, även om man är duktig på sånnahär grejor.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Priserna är exakt samma som de är i webshoppen utomlands, så jag ser inte riktigt resonemanget. Det är ju en annan sak om du däremot ber om en komplett installation där du lämnas med en motor som är startklar och grundmappad för 10.000 kr utan att du själv gjort så mycket annat än underlättat för en installatör. Det tycker jag är billigt.
Att köpa en komplett box som är ihoplödd och bara att koppla in mot en härva man byggt själv är förstås dyrare än delarna i sig, men för många kan det vara värt den extra tusenlappen eller två. Men man är ändå lämnad att göra all konfigurering och uppstart själv.
Att köpa en komplett box som är ihoplödd och bara att koppla in mot en härva man byggt själv är förstås dyrare än delarna i sig, men för många kan det vara värt den extra tusenlappen eller två. Men man är ändå lämnad att göra all konfigurering och uppstart själv.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Köper man ett färdilött vems från vems.hu så kostar det juh 4200kr och från vems.se kostar det juh 6000kr. Vems byggsats kostar på vems.hu 2300kr och vems.se kostar den 5000kr. Bredbandslamdasond kostar från vems.hu 540kr och på vems.se 700kr, så nog är det prisskillnad, sen tilkommer fraktkostnaden men i sammanhanget är den ju inte så stor.
Sen jämför man de svenska priserna mot andra insprutningssystem som säljs här så är det billigt!
Paketet de har för 10 000kr är riktigt prisvärt tycker jag dock!
Sen jämför man de svenska priserna mot andra insprutningssystem som säljs här så är det billigt!
Paketet de har för 10 000kr är riktigt prisvärt tycker jag dock!
//Rickard Eriksson
/Porsche 911 -65
/Porsche 911 -65
Jo, men den från vems.se är fullt utrustad. Du kan ju kolla vad den kostar på vems.hu med alla tillsatser.ridern skrev:Köper man ett färdilött vems från vems.hu så kostar det juh 4200kr och från vems.se kostar det juh 6000kr.
Återigen, inget ingår. Inga tändsteg, inga bredbandslambdasonder, inga avgastempkretsar, inget.. Den på vems.se följer alla komponenter med för att bygga ett fullt utrustat kort.Vems byggsats kostar på vems.hu 2300kr och vems.se kostar den 5000kr
Jo men den på vems.se inkluderar honkontaktstycket och svetsmuttern.. Kontakten är inte billig.. Bredbandslamdasond kostar från vems.hu 540kr och på vems.se 700kr
Det kostar 50 kr från Ungern.., så nog är det prisskillnad, sen tilkommer fraktkostnaden men i sammanhanget är den ju inte så stor.
Återigen, priserna är samma. Fast supporten är på svenska.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Kan ta det nu, för nu har stressen släppt..St3v3 skrev:Nog tycker jag priserna verkar vara vettiga, men man blir ju lite fundersam då man ser problemen t.ex. nicke å peppe har...
Men det finns säkert vettiga förklaringar på det hela som mattias får ta när han har det lite mindre stressigt =)

Nickes elsystem byggdes av några som inte borde hantera bil-el. Inget var avsäkrat och det var spänning och jordfel överallt. Till råga på allt var jordflätorna mellan karossen och motorn inte i bra skick vilket säkert ställde till med lite trubbel. Det slutade med att backlight i display var på när allt skulle vara avslaget... (!) AVR-processorn på kortet var grillad av transienter och andra hemskheter som elsystemet orsakat.
Jag hade bara ansvar för motorhärvan men skulle nog sagt till tidigare att något var fel. Nu har Nicke med hjälp av Peppe lärt sig en del av det som hänt i Nickes bil och tagit till sig lärdomarna och byggt ett hyfsat elsystem i Nickes bil som inte borde bidra till några haverier.
Peppes box byggdes inte av mig och när bilen startades förra hösten så var vi tvungna att leta upp åtminstone tre tändsteg som inte var trasiga för att få bilen att gå med wasted spark spolarna, 3 dubbelspolar = 3 tändsteg. Nu har vi 6 st tändspolar och behöver 6 st hela tändsteg, men det har inte gått att uppbringa. Varför tändstegen inte var så peppade från början låter jag vara osagt men det är ingen vacker lödning av dom på kortet, eftersom benen på tändstegen spretade åt alla håll tog de i varandra vilket bidragit till diverse fenomen (två närliggande kortsluter mot jord när bara den ena är aktiverad). Jag lyckades med värmelim separera tändstegen så det gick att bulta ihop boxen men det är fortfarande minst 3-4 tändsteg som är tveksamma.
Jag ska klippa av benen och avlöda allihop och byta ut mot nya.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.