Vems konvertera Opel 16v,, hjälp sökes.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Vems konvertera Opel 16v,, hjälp sökes.

Inlägg av Kadett4wd »

Hallå..

törs man fråga om hjälp?
Jag tänkte montera Vems på min Maskin.
en Opel C20LET (calibra turbo)

Jag är lite hedenhös när det gäller elektronik.
men jag inbillar mig kunskapen finns här hos sävar.

Jag skulle vilja ha hjälp med en 'komplett' inköpslista så allt kan beställas i en smäll utan att behöva beställa fler grejer för man inte hade koll.

Bilen har Motronic 2.7 original.

Skulle uppskattas väldigt mycket.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det skulle vara en bättre idé att hoppa in på svenska hemsidan istället:
http://www.vems.se/
Där finns även ett forum att diskutera specifika frågor på.

Hade du tänkte rodda ihop allt själv eller köpa en färdig box?
Bygga kabelhärva själv?
Det finns mycket att tänka på, långt mer än det går att skriva i ett inlägg på ett forum.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
ridern
För mycket laddtryck

Inlägg av ridern »

Tycker priserna på vems.se är rätt dyra i jämförelse med att beställa utomlands. Fast e man inte så duktig på allt så är ju suporten på svenska värt mycket!
//Rickard Eriksson

/Porsche 911 -65
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ridern skrev:Tycker priserna på vems.se är rätt dyra i jämförelse med att beställa utomlands. Fast e man inte så duktig på allt så är ju suporten på svenska värt mycket!
dyrt :? tycker jag inte det är.

suporten är viktig!

utan sån är man chanslös, även om man är duktig på sånnahär grejor.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Priserna är exakt samma som de är i webshoppen utomlands, så jag ser inte riktigt resonemanget. Det är ju en annan sak om du däremot ber om en komplett installation där du lämnas med en motor som är startklar och grundmappad för 10.000 kr utan att du själv gjort så mycket annat än underlättat för en installatör. Det tycker jag är billigt.

Att köpa en komplett box som är ihoplödd och bara att koppla in mot en härva man byggt själv är förstås dyrare än delarna i sig, men för många kan det vara värt den extra tusenlappen eller två. Men man är ändå lämnad att göra all konfigurering och uppstart själv.
ridern
För mycket laddtryck

Inlägg av ridern »

Köper man ett färdilött vems från vems.hu så kostar det juh 4200kr och från vems.se kostar det juh 6000kr. Vems byggsats kostar på vems.hu 2300kr och vems.se kostar den 5000kr. Bredbandslamdasond kostar från vems.hu 540kr och på vems.se 700kr, så nog är det prisskillnad, sen tilkommer fraktkostnaden men i sammanhanget är den ju inte så stor.
Sen jämför man de svenska priserna mot andra insprutningssystem som säljs här så är det billigt!

Paketet de har för 10 000kr är riktigt prisvärt tycker jag dock!
//Rickard Eriksson

/Porsche 911 -65
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

ridern skrev:Köper man ett färdilött vems från vems.hu så kostar det juh 4200kr och från vems.se kostar det juh 6000kr.
Jo, men den från vems.se är fullt utrustad. Du kan ju kolla vad den kostar på vems.hu med alla tillsatser.
Vems byggsats kostar på vems.hu 2300kr och vems.se kostar den 5000kr
Återigen, inget ingår. Inga tändsteg, inga bredbandslambdasonder, inga avgastempkretsar, inget.. Den på vems.se följer alla komponenter med för att bygga ett fullt utrustat kort.
. Bredbandslamdasond kostar från vems.hu 540kr och på vems.se 700kr
Jo men den på vems.se inkluderar honkontaktstycket och svetsmuttern.. Kontakten är inte billig.
, så nog är det prisskillnad, sen tilkommer fraktkostnaden men i sammanhanget är den ju inte så stor.
Det kostar 50 kr från Ungern..

Återigen, priserna är samma. Fast supporten är på svenska.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Nog tycker jag priserna verkar vara vettiga, men man blir ju lite fundersam då man ser problemen t.ex. nicke å peppe har...

Men det finns säkert vettiga förklaringar på det hela som mattias får ta när han har det lite mindre stressigt =)
ridern
För mycket laddtryck

Inlägg av ridern »

Har inte satt mig in i priserna personligen utan en bekant som upgav priserna för mig.
//Rickard Eriksson

/Porsche 911 -65
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

aha.. hade ingen aning om Vems.se

ska snoka lite där.
Återkommer om jag behöver hjälp.

Tack så länge
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

St3v3 skrev:Nog tycker jag priserna verkar vara vettiga, men man blir ju lite fundersam då man ser problemen t.ex. nicke å peppe har...

Men det finns säkert vettiga förklaringar på det hela som mattias får ta när han har det lite mindre stressigt =)
Kan ta det nu, för nu har stressen släppt.. ;)

Nickes elsystem byggdes av några som inte borde hantera bil-el. Inget var avsäkrat och det var spänning och jordfel överallt. Till råga på allt var jordflätorna mellan karossen och motorn inte i bra skick vilket säkert ställde till med lite trubbel. Det slutade med att backlight i display var på när allt skulle vara avslaget... (!) AVR-processorn på kortet var grillad av transienter och andra hemskheter som elsystemet orsakat.
Jag hade bara ansvar för motorhärvan men skulle nog sagt till tidigare att något var fel. Nu har Nicke med hjälp av Peppe lärt sig en del av det som hänt i Nickes bil och tagit till sig lärdomarna och byggt ett hyfsat elsystem i Nickes bil som inte borde bidra till några haverier.

Peppes box byggdes inte av mig och när bilen startades förra hösten så var vi tvungna att leta upp åtminstone tre tändsteg som inte var trasiga för att få bilen att gå med wasted spark spolarna, 3 dubbelspolar = 3 tändsteg. Nu har vi 6 st tändspolar och behöver 6 st hela tändsteg, men det har inte gått att uppbringa. Varför tändstegen inte var så peppade från början låter jag vara osagt men det är ingen vacker lödning av dom på kortet, eftersom benen på tändstegen spretade åt alla håll tog de i varandra vilket bidragit till diverse fenomen (två närliggande kortsluter mot jord när bara den ena är aktiverad). Jag lyckades med värmelim separera tändstegen så det gick att bulta ihop boxen men det är fortfarande minst 3-4 tändsteg som är tveksamma.
Jag ska klippa av benen och avlöda allihop och byta ut mot nya.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Roligt att läsa en välbeskriven förklaring som visar att det kan vara bra att beställa från vems.se istället för från utlandet för att kunna få lite mer hjälp när det går åt pipan..
Skriv svar