Misstänkt pappersfuskad bil? Besikta?

Tjata om vad som helst .
Björn/242power
För mycket laddtryck

Misstänkt pappersfuskad bil? Besikta?

Inlägg av Björn/242power »

Vet att detta varit uppe många ggr förut, men frågar ändå...

Jag var med en bekant och kollade på en bil, som jag börjar misstänka är pappersfuskad, då den inte riktig stämmer överens med årsmodellen som den skall vara, rätt så fin bil o sådär, bara just det att den ser ut att vara lite för ny jämfört med årgången som står på regbeviset, det jag undrar över är:

Om den nu skulle vara papprad, vad händer vid besiktning OM dom upptäcker det?

hur noga kollar dom?

hur stor risk är det att dom lägger märke till en detalj på bilen som inte fanns förän 2 år senare på just den bilmodellen?

Ni som har erfarenhet... dela gärna med er, om ni inte vill skriva öppet här i forumet så är ni välkomna att skicka PM till mig istället... Tacksam för svar så vi vet om man ska skippa bilen eller inte....
volvo 242 DL 2,5 ;)
Bjorn C
Forumsberoende

Re: Misstänkt pappersfuskad bil? Besikta?

Inlägg av Bjorn C »

om dom misstänker att den är pappersfuskad så blir bilen stämplad "under utredning" hos bilprovningen och de måste redas ut innan bilen går besikta igen men så länge dom inte hittar tex ett stulet chassinr som dom kan kolla upp direkt på bilprovningen så är de bara åka hem fast obesiktad
man får kontakta tex polisen och be dom undersöka bilen och nån larmtjänst som gämför med stulna bilar om denna kaross tex kan tillhöra nån av dessa
Björn/242power
För mycket laddtryck

Tack för ditt svar, det är ju en såpass gammal bil, och nej det är inte en 242 75 som ser ut som en "nyare", tror dom skulle kollat bättre på en sån då de flesta 242or av den modellen råkat vara så rostig att bara numret i dörrstolpen gått att rädda... haha. är en helt vanlig 80talsbil det handlar om, varken trimmad, ombyggd eller nåt annat. men jag såg ett par detaljer på den som inte riktigt fanns på den årsmodellen som bilen skall vara, man kunde ju testa att hävda att den är ombyggd, om dom nu köper det, vad jag sett på vissa stationer så kollar dom knappt på numret, ser bara att sista 4 siffrorna är rätt o knappt ens det, så det kunde vara värt en chansning o testa o se ifall dom uppmärksammar något..
volvo 242 DL 2,5 ;)
StefanM
Forumsberoende

Inlägg av StefanM »

om bara nå småsaker skiljer så säger dom nog ingenting, det dom kollar är chassinummer. Ser det okej ut så säger de nog ingenting. Ett vant öga ser förvisso om det är nåt konstigt men det ska nog mycket till om det bara handlar om en bruksholk.
Blir den satt under utredning blir det dyrt...........larmtjänst debiterar nå vansinniga summor för djupare kontroller och det är inte vem som helst som får göra dem heller.
Björn/242power
För mycket laddtryck

Tack för svar! kärran kanske får sig en chans... bara testa o se om den går igenom, kan ju inte hända så mkt mer än att bilen blir omöjlig att besikta, men värt att prova...
volvo 242 DL 2,5 ;)
Skriv svar