turbobanditens turbo aggregat?
turbobanditens turbo aggregat?
hej har tittat lite på turbobanditens aggregat är det något att ha är min fråga för och nackdelar?
-
- För mycket laddtryck
Re: turbobanditens turbo aggregat?
Jag har bara åkt/mappat en bil med ett TB60 på en nissan rb25 och jag tyckte inte om den. Laddade väldigt sent för storleken. Om man sen tittar på tb70 så har den 10mm större kompressor men samma turbin som den mindre tb60
. Bra recept för extremt högt avgasmottryck.

Håkan Foldefors
Best turbo in the world om du kollar turbobanditens filmer 

- Kadett4wd
- Forumsberoende
Pipedreams skrev:Jag har bara åkt/mappat en bil med ett TB60 på en nissan rb25 och jag tyckte inte om den. Laddade väldigt sent för storleken. Om man sen tittar på tb70 så har den 10mm större kompressor men samma turbin som den mindre tb60. Bra recept för extremt högt avgasmottryck.
Har tyvärr samma erfarenhet,, inte bara laddar sent, utan spoolar,, lååångsamt.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
Då går jag mot strömmen å säger att dom är bra har själv kört med en t70 gamla modelen med 0.84 avgashus å en tb60-2 å dom har hållt bra å spolat rättsnabbt tex b21 hemma poertad topp å hemmagjort grenrör å hedde fullt ladd vid 4200 1,8bar med tb60-2 ett annat exempel är polarns gröna s2 han bytte från en tb60-2 till en pt 6262 vilket den har nästan samma mått skilnaden på bilen vart 200/300 tidigare ladd han va inte så nöjd med den prisskinaden
turbo for life
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Det jag upplevet med banditens turbos är att ja,, de börjar ladda ungefär likvärdigt likt andra.
Men de spoolar typ,, flera ggr långsammare.
Det är skillnad på spool och när det börjar ladda.
Men de spoolar typ,, flera ggr långsammare.
Det är skillnad på spool och när det börjar ladda.
///AMG
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
Då får du förklara vad skilnaden är på spol å näe det. Börjar ladda
turbo for life
Tror han menar hur lång tid det tar att få upp laddtrycket, ungefär som hur bra gasrespons man har.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
När motorn går från undertryck till positivt tryck är tillfället då det börjar ladda.
Sen brukar det ta ett tag till innan turbons lavineffekt startar(spool) mao då laddtrycket skenar iväg.
Det är där det brukar skilja mellan sämre aggregat och bättre.
Det sämre börjar ladda,, men kanske spoolar 1000rpm senare.
Det bättre börjar ladda och spoolar kanske 200rpm senare.
Är du med?
Sen brukar det ta ett tag till innan turbons lavineffekt startar(spool) mao då laddtrycket skenar iväg.
Det är där det brukar skilja mellan sämre aggregat och bättre.
Det sämre börjar ladda,, men kanske spoolar 1000rpm senare.
Det bättre börjar ladda och spoolar kanske 200rpm senare.
Är du med?
///AMG
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
ja du menar så på min tex när jag körde b23 å tb60-2 i varvtal vet jag inte exakt men den va ju inte direkt seg om man gled fram på växel 2 å vakum typ 2500 rpm å stampa fullt så hadde man ju övertryck vid 3000 vill jag minnas å typ vid 3800/4100 beroende på motstånd å fäste så va det fullt ladd men det är ju svårt å se med blotta ögat kan kolla i en logg sen å se om jag kan få fram mer siffror
sak samma igentligen agregaten är ju inte dåliga på nå vis alls men det kommer ju alltid finnas bättre agrigat för den som sitter på slanten är ju bättre än nå gamla lastbils agg sen har man ju alltid gzracing.se hans agregat som verkar fina å prisvärda
sak samma igentligen agregaten är ju inte dåliga på nå vis alls men det kommer ju alltid finnas bättre agrigat för den som sitter på slanten är ju bättre än nå gamla lastbils agg sen har man ju alltid gzracing.se hans agregat som verkar fina å prisvärda
turbo for life
Känns inte värt att lägga så mycket pengar som det kostar med deras kina agg när man får fina begagnade eller rent av nya lastbilsagg, som fungerar bättre och håller längre för samma eller lägre pris.
Dessutom finns det både gamla skrotagg och mycket nyare versioner som ex super hx, samt nya bw agg. Man får ju välja innan man bara köper första bästa.
Bara för att det fungerar och får upp ladd betyder det inte att det är bra.
Dessutom finns det både gamla skrotagg och mycket nyare versioner som ex super hx, samt nya bw agg. Man får ju välja innan man bara köper första bästa.
Bara för att det fungerar och får upp ladd betyder det inte att det är bra.
Man kan også kalle dette spool intensietet.
Altså hvor raskt viseren på ladetrykksmåleren flytter seg oppover.
Her ett bra eksempel på bra spool intensitet. http://www.youtube.com/watch?v=c60XaHdd ... 4-overview

Altså hvor raskt viseren på ladetrykksmåleren flytter seg oppover.
Her ett bra eksempel på bra spool intensitet. http://www.youtube.com/watch?v=c60XaHdd ... 4-overview
Jag tänker likadant som Kadetten i detta fallet (jo minsann...det händer det med
)
När i varvtal som turbon börjar ge laddtryck kallar jag för laddtrycksknä för det blir som ett knä i ett diagram när man kör i bromsbänk. Det påverkas mest av motorstorlek, storlek på avgashus samt flöde i topplock och grenrör. Ofta påverkar kollektorn i grenröret en hel del.
Spoolup för mig är när man ligger uppe i det varvtalsområdet som ger laddtryck....man släpper gasen men rullar på samma varv och sen stampar fullt igen. Tiden det tar för turbon att vakna och spoola upp laddtryck kallar iaf jag för spoolup och det skiljer massor på olika aggregat. Det gör dessutom STOR skillnad på hur man mappar sin motor och hur kamaxelinställningarna är.

När i varvtal som turbon börjar ge laddtryck kallar jag för laddtrycksknä för det blir som ett knä i ett diagram när man kör i bromsbänk. Det påverkas mest av motorstorlek, storlek på avgashus samt flöde i topplock och grenrör. Ofta påverkar kollektorn i grenröret en hel del.
Spoolup för mig är när man ligger uppe i det varvtalsområdet som ger laddtryck....man släpper gasen men rullar på samma varv och sen stampar fullt igen. Tiden det tar för turbon att vakna och spoola upp laddtryck kallar iaf jag för spoolup och det skiljer massor på olika aggregat. Det gör dessutom STOR skillnad på hur man mappar sin motor och hur kamaxelinställningarna är.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
Är det verkligen laddtrycket som ensamt ger effekt!? jag tror att man ibland stirrar sig blind på laddtrycksmätaren
för jag är helt övertygad om att när det verkligen trycker på så är både laddtryck och verkningsgrad inom önskat område!
dvs turbinvarv vid ett önskat laddtryck(har säkert mycket att göra med tryckdifferensen i motorn oxå).
Om man uppnår ett laddtryck vid ett visst motorvarv,javisst det är bra men motorn måste ändå vara kvar där en stund
för att ge riktigt bra effekt.
Jag tror inte bra spool och tidigt laddtryck hänger ihop alltid
Spool,respons,lagg,rapp,trög,pigg,fördröjning mfl omdömen kan som det verkar betyda olika saker för olika personer och olika tillämpningar.
/Fredde
för jag är helt övertygad om att när det verkligen trycker på så är både laddtryck och verkningsgrad inom önskat område!
dvs turbinvarv vid ett önskat laddtryck(har säkert mycket att göra med tryckdifferensen i motorn oxå).
Om man uppnår ett laddtryck vid ett visst motorvarv,javisst det är bra men motorn måste ändå vara kvar där en stund
för att ge riktigt bra effekt.
Jag tror inte bra spool och tidigt laddtryck hänger ihop alltid

Spool,respons,lagg,rapp,trög,pigg,fördröjning mfl omdömen kan som det verkar betyda olika saker för olika personer och olika tillämpningar.
/Fredde
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Om motorn måste 'statiskt' vara kvar på ett område för att effekten skall gå upp med bestämt övertryck och varvtal vill jag påstå man har ett bekymmer faktiskt.
Bekymmer med responsen.
Jag har sett det förr vid ett flertal ggr, många mappar sugmotorn, sen ger de sig på 2bar direkt.(burdust uttryckt)
Det brukar uttrycka sig i att motorn går inte bra förrens laddnålen står på just 2bar.
Motorn har dålig respons men går som fan efter ett tag då laddet varit på 2bar en kort stund(så motorn fått blåsa ren cylindrarna)
Handlar om tiondelssekunder, ibland värre.
Bättre är att börja mappa den vid 0.1bars laddtryck efter sugmotorn blivit mappad och gå uppåt i små små steg upp mot säg 0.5-0.8bar där har man börjat få ett 'fotavtryck' av vad motorn vill ha som överladdad.
Då kan man börja gå större steg och 'slänta av mappen' däremellan.
Det är nog detta 'knä' som pacman pratar om.
Man kan göra mycket för spool med lite finess i mappen, men man kan inte göra en sämre turbo bättre än den turbo den är sämre än
Bekymmer med responsen.
Jag har sett det förr vid ett flertal ggr, många mappar sugmotorn, sen ger de sig på 2bar direkt.(burdust uttryckt)
Det brukar uttrycka sig i att motorn går inte bra förrens laddnålen står på just 2bar.
Motorn har dålig respons men går som fan efter ett tag då laddet varit på 2bar en kort stund(så motorn fått blåsa ren cylindrarna)
Handlar om tiondelssekunder, ibland värre.
Bättre är att börja mappa den vid 0.1bars laddtryck efter sugmotorn blivit mappad och gå uppåt i små små steg upp mot säg 0.5-0.8bar där har man börjat få ett 'fotavtryck' av vad motorn vill ha som överladdad.
Då kan man börja gå större steg och 'slänta av mappen' däremellan.
Det är nog detta 'knä' som pacman pratar om.
Man kan göra mycket för spool med lite finess i mappen, men man kan inte göra en sämre turbo bättre än den turbo den är sämre än

///AMG