NTCRS - 940 turbo + hus och verkstadsrenovering

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Inlägg av mattias »

Hur mycket förtändning har du vid tomvarvning 2500?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck

Inlägg av NTCRS1 »

mattias skrev:Hur mycket förtändning har du vid tomvarvning 2500?
Kommer inte ihåg då det är Götesson som håller koll på datorn när vi mappar :P

Ska be han kolla in här och svara på det..
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck

Inlägg av Göte »

mattias skrev:Hur mycket förtändning har du vid tomvarvning 2500?
Har fått efterforska lite i ämnet C02500, jag är van vid gammla bilar som man inte behöver tänka på detta 8)

Men förstår hur du menar här Mattias, vi åker ca34 grader vid 2500rpm tomvarvning.
Får pröva att reducera för att få upp tempen på katten, ev. har vi tillgång till mätutrustning på en mack en kväll, det hade förenklat det hela.
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck

Inlägg av NTCRS1 »

CO, CO2500 och HC är fina nu, dock visar lambdan på 1.10-1.20 vid avgastest.. 1.0 på tomgång i sprutet.

Katten är "fin" och avgassystemet är tätt. Vevhusventilationen är tömd, bilen är varm och allt är riktigt..

Tror fan jag skiter i den här förbannade besiktningen och åker obesiktigat istl, är väldigt nära på att gå ut i garaget nu och skruva på hx40!
TurboTeamSyd
Forumsberoende

Inlägg av TurboTeamSyd »

Hur högt hc? Går det inte bara att "fetta" på den lite :lol:
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ställ ned tändningen från 34 grader ordentligt då startar katten .
sen mappa in exakt lamda 1.00 på 2500rpm så ska den gå igenom.

synd att du bor långt borta jag brukar ta på mig sånt där jag har utrustning för att kolla hc mm

mvh jens
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck

Inlägg av NTCRS1 »

TurboTeamSyd skrev:Hur högt hc? Går det inte bara att "fetta" på den lite :lol:
Allt var bra utom lambdan.
Jens Gustavsson skrev:ställ ned tändningen från 34 grader ordentligt då startar katten .
sen mappa in exakt lamda 1.00 på 2500rpm så ska den gå igenom.

synd att du bor långt borta jag brukar ta på mig sånt där jag har utrustning för att kolla hc mm

mvh jens
Vi hade tändning på runt 20 grader vi de varvtalen, och lambdan låg på 1.000 i sprutet (på tomgång), ca 0.97 på 2500, dock inte på avgasmätaren, den sa 1.13.. så ville inte krabba mer med det tyvärr..

Har idag satt på de värre grejerna och varit ute och provkört lite.. Kändes bra med 460 hk igen istl för 100 ;)

Som sagt det tar ju lite tid eftersom man får lossa kardan, spakställ & motorfästen innan man kan hissa upp motorn ett par centimeter för att få dit grenrör & turbo, och när man har gjort allt detta och sen ska skruva dit wastegaten och ser att den här helvetes packningen ligger bredvid, GAHHHH man blir inte LITE trött på sitt huvud ibland :)
Bild

Men det löste jag igenom att såga ut spår i kopparpackningen, lossade grenröret så det glipade ett par millimeter, sen var det bara att skjuta imellan packningen och skruva dit skiten igen! Bra lösning, klapp klapp!
Bild

Bytte mapp till den "E85-HX40-1.4bar" och startade upp, gick duktigt fett på kallstarten med BF95 i tanken, men lambdan ändrade sig till det bättre så vågade glida iväg till macken, slog i 30 l etanol (hade väl ca 5-6 liter bensin) så får väl hoppas det blandar ut sig lite fint..

Åkte upp till en polares garage, så han fick äran att svetsa ihop avgassystemet igen, så nu är det tätt, inte så lågt och allmänt jävla bra :)

Bild

Imån ska jag burna!
TurboTeamSyd
Forumsberoende

Inlägg av TurboTeamSyd »

Burna är bra för själen! Jag hoppas jag inte behöver påpeka att vi vill se en film på detta!? :thumbright:

Mvh
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck

Inlägg av Göte »

Gutt mos :thumbright:

Är ledig ons-tor. Nästa vecka, skall pröva lägga på lite mer ladd på nutte's innan bromsningen.
Kan ju kolla lite på din med så det står rätt till i mappen om du inte rasar innan dess :wink:
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck

Inlägg av NTCRS1 »

Göte skrev:Gutt mos :thumbright:

Är ledig ons-tor. Nästa vecka, skall pröva lägga på lite mer ladd på nutte's innan bromsningen.
Kan ju kolla lite på din med så det står rätt till i mappen om du inte rasar innan dess :wink:
Ah vi kan kika lite eftersom det är e75 typ.. Men den verkar gå som innan haha :D
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck

Inlägg av NTCRS1 »

Körde häromdagen sönder 2 tändspolar, det är LS-kopiorna köpta från Maxxtuning, tror det är kinakopior. En gick sönder vid uppstart uppe i bänken, och nu dog två till. Götesson har också även haft problem med sina kopior. När man provskjuter dem genom sprutet så låter allihop olika, och det känns inte så pålitligt, så beställde igår 4st nya äkta AC-Delco från USA, så får vi hoppas det funkar bättre!

Har även satt på 16" Hydra, tyckte den ser riktigt trevlig och gubbig ut med dem på :)
Bild

Annars så har jag inte tänkt att greja så mycket med 940n nu på några månader, tanken är ju som sagt att den ska fungera så man bara kan köra, vi får väl se hur det går med det :)

Det kommer trilla in lite cash i slutet av juni, så då har jag bokat en polare som ska svetsa i en driftingbur i bilen. Buren kommer nog bli antingen BLÅ eller ORANGE, resten av insidan kommer skrapas från mattor och liknande och sen lackas vit.
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck

Inlägg av NTCRS1 »

Uppdate april månad:

Bild

Fick hem mina nya spolar, sänkte duell i sprutet och gjorde en mapp till e75-blandning, körde sen slut på 30-40 liter och bilen höll ihop fint. Enda dryga är att jag får dra åt momentstaget till bakaxeln varje gång efter lite inspirerande körning. Nästa gång tänkte jag slipa av ytorna på bakaxeln och sen skruva dit med nya bultar. Nån som vet vad som rekomenderas till stag med hög påfrestning, 8.8 eller 10.9, eller spelar det nån roll?

Lokala macken fick slut på vinterspriten så fick ställa bilen i några dagar innan det kom hem riktig e85, tankade fullt och Götesson kikade över den gamla mappen och det såg bra ut.

Har redan gått åt ett gäng bakhjul, tur man har samlat på sig sen i höstas :)

Monterade ett styrvinkelkitt från txr, nya styrstag och nya leder och gjorde sen en framvagnsinställning, blev stor skillnad, riktigt go att köra nu! Har dock inga bilder på det för tillfället.

Bild

Hittade ett par gamla fjäderben jag hade liggandes, så har rensat dem på allt och kapat bort tallriken, svarvade av benen och bankade på lite coiloverhylsor som nu ska svetsas fast. Köpte coilrör, fjädrar och muttrar från Rallyshop. Passar även på att montera nya hjullager, stötdämpare, bromssköldar, sen göra en liten snabbrenovering av oken som sitter på bilen. Bromsskivorna får duga!

Planer för maj: Ha råd till mat och lite kläder, så bilen får helt enkelt vila lite. Kan ju fortsätta tanka och köra tills den går sönder, om så sen blir fallet så får den nog vila månaden ut. I juni kommer både skattepengar och semesterlön, så då blir det som jag tidigare nämnt att svetsa i en driftingbur och måla insidan.

Bild

Hoj!
740Bodo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av 740Bodo »

Riktigt nice :thumbright:
T Landholm
Forumsberoende

Inlägg av T Landholm »

Ser riktigt bra ut! :thumbright:

Är det detta kittet du åke med; http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... t=22466672
Tommy Landholm
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck

Inlägg av NTCRS1 »

740Bodo skrev:Riktigt nice :thumbright:
Tack, brukar kolla in din också, kul med liknande projekt :)
T Landholm skrev:Ser riktigt bra ut! :thumbright:

Är det detta kittet du åke med; http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... t=22466672
Stämmer bra, dock är mitt version 1, så jag kan inte justera tillbaka till standard ackermanvinkel. Jag har alltid paralellstyrning, men jag tycker bilen känns bra.
Skriv svar