Hur billigt kan man bygga en super seven/locost kopia?
Hur billigt kan man bygga en super seven/locost kopia?
Jag är sugen på en locost/super seven kopia med trimmad volvo b230fk. Jag vill ha volvodelar eftersom det finns kunskap och delar i överflöd i detta land. Hur billigt tror ni att man kan komma undan när den är reggad och klar? Den största nackdelen är att jag inte kan svetsa. Vad skulle det kosta att lämna bort svetsjobbet? Ska jag satsa på en dyr seven som är reggad och klar? Dom flesta på blocket kostar runt 100-150 000kr.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Hur billigt kan man bygga en super seven/locost kopia?
Kan du inte svetsa tror jag det blir mycket svårt att bygga billigt, i så fall ska du ha en kompis som gör allt svetsjobb gratis...
Lär dig svetsa så kan du bygga billigt sedan.
Utan att räkna på kronor och ören kan man säga att du bör avsätta ungefär 10 000 kr för avgifter i samband med reggning (SFRO-besiktning, bullerprov, ursprungskontroll, registreringsavgift etc). Vad stålet till ram och bärarmar kostar beror förstås på vilka kontakter och möjlighet till rabatter du har.
Jag har SFRO-besiktat en Cobra som enligt byggaren landade på just över 50 000 kr. Då hade man plastat karossen själv, det var Volvo 140 hjulupphängningar och motor/låda från Cheva van. Bilen var snygg och fungerade bra! Jag tror ungefär samma prislapp är rimlig för en fungerande Seven. Då har man ändå snålat ordentligt och inte renoverat eller köpt speciellt mycket nytt.
Mest prisvärt är det nog att köpa ett påbörjat bygge, de kommer ju ut på Blocket emellanåt till bra priser. Men man ska ju vara noga med att kolla vad man köper.
Min erfarenhet av att ha besiktat rätt många byggen är att även om man startar med tanken om ett riktigt lågbudgetbygge så glider målbilden ofta lite under byggets gång. Det är helt enkelt roligare att skruva ihop något med fräscha delar och när man sprider ut kostnaderna på 2-3-4 år är det inte lika kännbart.
Gustaf
Lär dig svetsa så kan du bygga billigt sedan.
Utan att räkna på kronor och ören kan man säga att du bör avsätta ungefär 10 000 kr för avgifter i samband med reggning (SFRO-besiktning, bullerprov, ursprungskontroll, registreringsavgift etc). Vad stålet till ram och bärarmar kostar beror förstås på vilka kontakter och möjlighet till rabatter du har.
Jag har SFRO-besiktat en Cobra som enligt byggaren landade på just över 50 000 kr. Då hade man plastat karossen själv, det var Volvo 140 hjulupphängningar och motor/låda från Cheva van. Bilen var snygg och fungerade bra! Jag tror ungefär samma prislapp är rimlig för en fungerande Seven. Då har man ändå snålat ordentligt och inte renoverat eller köpt speciellt mycket nytt.
Mest prisvärt är det nog att köpa ett påbörjat bygge, de kommer ju ut på Blocket emellanåt till bra priser. Men man ska ju vara noga med att kolla vad man köper.
Min erfarenhet av att ha besiktat rätt många byggen är att även om man startar med tanken om ett riktigt lågbudgetbygge så glider målbilden ofta lite under byggets gång. Det är helt enkelt roligare att skruva ihop något med fräscha delar och när man sprider ut kostnaderna på 2-3-4 år är det inte lika kännbart.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Hur billigt kan man bygga en super seven/locost kopia?
Börja med att svetsa saker, gör en bänk, en motorlyft eller något annat kul. Om inte annat märker du om du trivs med att bygga själv 
