Vågar man köra med dessa? Sitter arp i resten av motorn, är det dumsnålt att inte köra arp i stakar också?
Mvh Oscar
Medföljande 12,9 3/8 bult till kina h-profil.
Medföljande 12,9 3/8 bult till kina h-profil.
Oscar Eriksson
Tyresö
Tyresö
- Robert Markström
- Forumsberoende
Re: Medföljande 12,9 3/8 bult till kina h-profil.
Jag hade köpt äkta ist. visst dom kan funka i bra många mil men är man osäker
ska man inte tveka & köpa så äkta man kan.
Köp med samma längd som sitter i stakarna nu. nya arp kostar runt 750:-
som är en struntsumma oftast i motorbyggar sammanhang
//Robban
ska man inte tveka & köpa så äkta man kan.
Köp med samma längd som sitter i stakarna nu. nya arp kostar runt 750:-
som är en struntsumma oftast i motorbyggar sammanhang

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
vad håller normalt arp för klassning på sånt här? Eller är det hemligheter från dem? Vad jag vet så försöker man väl undvika 12.9 skruv i fordon. Blir de påverkade på fel sätt så säger det ju bara ping så går de av.
12.9 trodde jag man försökte undvika pga den låga töjningen..alltså det elastiska området är så kort att det inte räcker till för alla eventualiteter.
ARP-bultarna är inte klassade som jag förstår det utan utvecklade för att överträffa klassade bultar i de applikationer som de är avsedda.
Ett exempel på det är att de mikrolegerar vissa bultar. Det resulterar i ett utökat elastiskt område på bultarna och bättre utmattningsegenskaper
Vanlig klassning anger ett minvärde på brott och sträckgräns.
Skall man på ett ungefär se vilken klassning det motsvarar kan man kika på brottgränsen .
ARP-bultarna är inte klassade som jag förstår det utan utvecklade för att överträffa klassade bultar i de applikationer som de är avsedda.
Ett exempel på det är att de mikrolegerar vissa bultar. Det resulterar i ett utökat elastiskt område på bultarna och bättre utmattningsegenskaper
Vanlig klassning anger ett minvärde på brott och sträckgräns.
Skall man på ett ungefär se vilken klassning det motsvarar kan man kika på brottgränsen .
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
det jag har läst är väl just med vätesprödheten som kan inträffa under olika betingelser.
Det bästa är ju som sagt en skruv i bra material och som klarar lite töjning. Jag tycker inte att vanlig 12.9 skruv har inte de egenskaperna
Det bästa är ju som sagt en skruv i bra material och som klarar lite töjning. Jag tycker inte att vanlig 12.9 skruv har inte de egenskaperna
Vätesprödhet kan man få vid elförzinkning (bla) har jag för mig. För att driva ut vätet brukar man lägga det i en ugn med ca 220 gr.C nån timme.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Finns ju olika ARP hållfastgiheter också. Arp anger ju sina vevstaksbultar i draghållfastighet.
Och om man vill ha deras värsta L19 så är det åtminstonet till cheva billigare att köpa stakar med rätt bult direkt då bultarna lösa kostar nästa som en komplett stake-bult combo
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Och om man vill ha deras värsta L19 så är det åtminstonet till cheva billigare att köpa stakar med rätt bult direkt då bultarna lösa kostar nästa som en komplett stake-bult combo
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Anders