Har en B234F stående och hade planer på att bygga en rolig lekmotor av den men efter lite forskande så insåg jag att det är svårt att få fart på en sån med original sprutet. Dessutom begränsningar med bakmonterad fördelare och boxar om man vill flytta motorn mellan olika bilar.
Eftersom jag har Weber 45:or på hyllan och ett par insug hittades på blocket så tog planen fart.
Det blir B230 block med en elektronisk blockmonterad fördelare från 240. 16V toppen med ett par omslipade kammar på ungefär 300 grader och 11,5mm lyft. Planad så att det skall funka med kammarna. Kostar nog på med stumma ventiltryckare "färdiga" av den högre modellen. Portar lite och stämmer av med weber insugen. Standard B230 89- underdel med frästa ventiluttag det som behövs, antagligen B234 kolvarna. Kamdrivning enligt råd härifrån

Som ni förstår blir det ingen påkostad motor.
Det jag behöver råd om ventilstyrningarna som sticker ner i nära nog halva kanalerna. Vill ha bort dem för flödets skull, i alla fall på insugs sidan. De ser väldigt störande ut i de små 16V kanalerna.
Kan man ta bort det som sticker ner i kanalen eller blir styrningen för kort då?
Har läst mig till att avgas sidan på toppen flödar väldigt mycket i redan standard skick. Avgasventilerna är rätt stora i förhållande till insug. 31,5mm på avgas och 34,5mm på insug.
Kan det vara en bra ide att gå upp till 36mm på insugsventilerna?
Tror dessutom att det skulle göra det lättare få en bra kanal ner mot ventilen. Tycker att det ser illa ut original. I så fall går det att använda befintliga ventilsätes ringarna genom att fräsa upp både hålet och för nya ventilen?