Niklassandstrom Audi s2 Dragrace

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Niklassandstrom
Lite mer laddtryck

Niklassandstrom Audi s2 Dragrace

Inlägg av Niklassandstrom »

Hej!
tänkte lägga upp en liten tråd här nu på bilen jag haft i ägo sen 2009. byggt lite till och från men nu har jag äntligen kommit så pass långt att det kan bli körning i sommar!

Litet snabbfakta om mig:
Niklas Sandström heter jag (samma namn som han som bygger fräna m3an här på forumet men är tyvärr inte samma person :)), utan denna Niklas är 26år och jobbar som målare och bor i Huddinge utanför Stockholm.

Bilen ifråga är en Audi S2 från 1991.
Den är tidigare ägd av Henrik Olsson som byggde om den till RWD.
Sedan såldes bilen i delar och jag köpte karossen tom utan något annat, tills jag för några år sedan köpte loss även de sista motordelarna som han hade kvar.

Då det här är mitt första projekt och jag är ny i drag racing, Så får ni gärna dela med er utav tips och tricks :wink:

Så här ser receptet ut än så länge:

Chassi:
8.50 bur / backhalf med Prostock ram av Snowball.
Dana 60 bakaxel med 35 spline strange axlar, 4.56 utväxling.
15-tums weld fälgar.
Fogmaker släcksystem.
Snowball wheeliebars.

Motor/växellåda:
Nira I3+ E85 som bränsle.
5cyl 2.2l 81,5 borr, pyramidringar och torrsump.
Toppen är portad av Erland.
Dubbelplenum insug med 10 st 1700cc spridare.
Aeromotive remdriven soppapump.
Catcams kamaxlar.
Precision 7675 turbo.
Carillo vevstakar och JE kolvar.
Egentillverkad adapter till cheva flexplatta.
JW SFI powerglide med transbrake och Leash bumpbox.
Danielsson raceturbin.

Klassen jag har tänkt köra är 4 to 6 och kanske försöka mig på Competition.

Så här ser bilen ut i dagsläget.
Bild
Bild
Bild

Var och köpte en "riktig låda" i fredags. Blev en powerglide från JW specad till 1800 hp. tidigare hade jag en th350 men den ville inte lira riktigt och slirade som tusan i dynon.
tog en kväll att få i pgn i bilen :thumbright: Men det återstår att koppla elen till transbrake och bumpboxen.
Bild

har tänkt att göra så här till transbraken:
Bild

Ska även bygga en kåpa över lådan och bygga klart hjulhusen och ta bort brandväggen bakåt då oljetanken blivit flyttad fram. mycket kvar att göra innan sommaren. så gäller att ligga i.
Bjuder på en liten film från den första bromsningen. Blev bara 6st pull då två pyramidringar visade sig läcka över 1,5bar. Det läckte ut tryck i kylsystemet så det blev att åka hem och riva motor och beställa nya. Ringarna hade såklart blivit felmonterade :doh:
http://youtu.be/hnUMMRbgLNk

Men nu är maskinen ihop igen och det pulas för fullt med växellådan. Flitens lampa lyser i garaget så kan de bli uppstart nr 2 framåt helgen.

Med vänlig hälsning Niklas Sandström
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Re: Niklassandstrom Audi s2 Dragrace

Inlägg av Performance_seeker »

Trevligt projekt! Bra jobbat! :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Tavi
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Tavi »

Kommer följas
men tyckte om din andra film mera.

http://www.youtube.com/watch?v=ZbsexDal92Y
//Johan
Användarvisningsbild
Niklassandstrom
Lite mer laddtryck

Gillar den filmen mer också ;) De är ju svårt att hålla sig när man puttrar runt. Så kändes obligatorisk att lägga en liten burn.

Blev lite tid i garaget igår.
I brist på saker att göra så började jag att riva den gamla brandväggen och börja tillverka nya hjulhus.
känns som att man tog sig lite vatten över huvudet då det visade sig vara mycket svårare än jag hade tänkt mig :roll:
Men framåt går det iallafall. Får hoppas det även förbättrar aerodynamiken då det inte funnit hjulhus bak på bilen.
Lite action bilder ifrån gårdagen

Bild

Bild

Bild

har även tillägnat lite tid åt kringutrustning till pgn så nu är det bara en lambdasond som saknas till man kan starta igen. Påväg med posten så den dimper nog ner i brevlådan inom en snar framtid får jag hoppas.
Bild

ska bli jäkligt intressant och se hur det kommer fungera med bumpboxen. den är ju jäkligt cool iallafall med displayen :thumbright:
blir nog en hel del tester för att få det lira. nån som har kört med en leashbox? vad har ni för värden för att få bilen att hoppa och vid vilket varv?
Bild

Mvh Niklas Sandström
Johan
För mycket laddtryck

Inlägg av Johan »

Riktigt häftig bil! Ska du tävla med Rickard S2 om snabbaste audi på Stockholms gator? :hey:
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck

Inlägg av Pimplaren »

Tufft! =) Henke och Kennie hade jag som handledare på VW Akalla, men de var när han o pastorn fortfarande körde RWD o skottade grejer =D hehe
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Användarvisningsbild
Niklassandstrom
Lite mer laddtryck

Johan skrev:Riktigt häftig bil! Ska du tävla med Rickard S2 om snabbaste audi på Stockholms gator? :hey:
nja blir inge gata för mig. De är inget som tilltalar mig längre. Man måste ju ha körkort för att försörja sig.
tc3e
Lite mer laddtryck

Inlägg av tc3e »

Najs, de här ska garanterat följas! undrade vart deras bil hade tagit vägen :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

frän bil!

vad har du för converter och gick den bra att stalla upp utan gas? va det lådan eller convertern som slirade i bänken? normalt sett så går det inte eller knappt att dyna en bil med automat i en chassi bänk det blir slir i convertern på allt än möjligtvis max varv (fins stummade konvertrar vet att jens eklund hadde en sån)
Användarvisningsbild
Niklassandstrom
Lite mer laddtryck

Det var lådan som slirade. Lamellerna på trean växel var helt slut. Och ändå var dom nya innan bromsningen. Sen så är det väll rätt knepigt att bromsa med en slapp converter. Bänken klarade inte av att hålla emot när turbon började spola vid 4500rpm.
4,56 och 17tums däck är ingen hitt i dynon. Blev bara en slutfart på 140 tror jag det var.

Har en converter som låser vid 2000rpm också men tiden tog slut innan bromsningen och är lite osäker på om den orkar med en turbomotor. Så kändes dumt och chansa med den.

Convertern jag har är en 8tum utav Danielson. Den är byggd mot tidigare bromspapper. Och stallar runt 5-6000. Har jag för mig. Fick med convertern av tidigare ägare. Då han ansåg den funkat bäst.
Att stalla turbinen ska bli riktigt intressant. För jag har absolut ingen aning vad jag ska ta mig till mer än att jag gärna undviker lustgasen. Har varit inne på att köra convertertömning men är svårt att hitta något om hur detta fungerar och hur man ska gå tillväga för att inhandla något sånt kitt. Finns det någon på forumet som kör med det och kan förklara lite om det?

Har du några tips Jens på vad man kan göra för att stalla fortare?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vill man stalla utan lustgas så är det nog bäst att bygga motorn för det från grunden med val av kam, turbo, insug mm lite åt botten vrids hållet. vet ej hur fort du vill åka men går att köra rätt fort med en motor utan att man dräper bort allt bottenvrid om det är genomtänkt. (är det ett 8.50 chassi eller 7.50?)

jag är lite skeptisk till hur bra de svensk byggda convertrarna är?? danelsson är ducktig men det går nog inte att gämföra med de som jobbat med race turbiner 110% av dygnet i usa i 30 år. problemetr är att få convertern att stalla upp på 2500-3500rpm där man inte har mycket hjälp av en stoooor turbo sen så slirar de för mycket på de varv motorn ger mest vrid och effekt.

jag hjälper hjärna till med tankar och ideer om jag kan tilföra nått? jag tycker dock se att de med converter tömning skruvar mycket låda på tävligarna så jag är lite skraj för det :) jag byter olja en gång per år sen kör jag bara ( 4 år sen lådan va ny)

mvh jens
Användarvisningsbild
Niklassandstrom
Lite mer laddtryck

De är ett 8.50 chassi som det står idag, vikt på 1100kg Ink förare. Är sugen på att uppgradera till 7.50.
Men de känns lite dumt att sätta kapen i bilen nu när den nästan är klar.
Ska nog mycket till att man ska brakea ut sig första sommaren.
Är som sagt väldigt mycket att lära sig innan bilen börjar gå fort.
Målet är ju att få bilen att komma iväg från linjen och köra så mycket det bara går.

Ska iväg och skruva lite ikväll så kanske kan bli en uppstart nu när nya lambdasonden kommit:-)

Mvh Niklas
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Hej.
Hur går det här???
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
PerAage
Forumsberoende

Inlägg av PerAage »

Hej, fränt prosjekt.
Men vil du ha relä på transbraken? Jag tänker tidsfordröjning och stabilitet.
Du vil ju komma iväg identiskt varje gång.

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Niklassandstrom
Lite mer laddtryck

Så!
Nu är motorn uppstartad och går fin fint =)

skulle köra igenom lådan nu med ny olja. tänkte mig inte för helt och hällde i 1l för mycket till att börja med.
tänkte inte så mycket mer på det. förns efter när jag kört igenom växlarna och kollade på stickan. över max strecket var nivån såklart.

kan det bli något fel på lådan utav för mycket olja ?
den verkade inte vilja driva nu tex men det antar jag är för att jag gjort fel med oljan.

så blir till att tömma ur lite olja och börja om med processen igen med lådan.

blir de så stor skillnad om man har transbraken via ett relä mot att man kör direkt på knapp?
vad kör ni för knapp då till transbraken? måste man verkligen köpa en knapp för flera hundra ifrån staterna för att få det att funka ?

Mvh Niklas Sandström
Skriv svar