Uträkning av dragkraft?
Uträkning av dragkraft?
Tjena, nu kommer jag med en fråga som är lite krånglig, men hoppas att någon här kan hjälpa en med en alldeles för dålig hjärna för att räkna ut svaret.
Det jag skulle vilja veta är ungefär hur mycke "Dragkraft" man kan få ut ur ett bygge. Låt säga att man bygger med gamla volvo grejer då jag tycker om sånt, och det är enkelt.
Om man tar en B18 på 75HK och 146NM ?, hänger två M40 lådor efter och kör på ettans växel på bägge lådorna och kör med en Duett axel med utv 4:56.
M40 har utv 1 3,13:1
2 1,99:1
3 1,36:1
4 1:1
Allt detta vet ni ju redan men detta är bara för att de ska bli lättare att räkna för den som kan.
Som jag förstått de hela måste man veta storlek på däck, tid de tar att acca(eller hur de nu stavas, aksa?!) och massa sånt, säg att man kör med volvo org 15" och 30" "mudders däck"...
Frågan är den, kan man räkna ut ungefär hur mycket man skulle kunna dra efter ett sånt fordon, hur mycket skulle den orka och så eller är det bara svårt och onödigt?
Visst vikt och sånt spelar ju åxå sin roll på maskinen men om man mest "leker med tanken"
Om jag skriver på fel ställe eller om jag bara e dum i huvudet som sitter och fundera på sådant hära får ni säga till, men jag tror att detta räknas som lite avancerat iaf?!
Mvh Einar
Det jag skulle vilja veta är ungefär hur mycke "Dragkraft" man kan få ut ur ett bygge. Låt säga att man bygger med gamla volvo grejer då jag tycker om sånt, och det är enkelt.
Om man tar en B18 på 75HK och 146NM ?, hänger två M40 lådor efter och kör på ettans växel på bägge lådorna och kör med en Duett axel med utv 4:56.
M40 har utv 1 3,13:1
2 1,99:1
3 1,36:1
4 1:1
Allt detta vet ni ju redan men detta är bara för att de ska bli lättare att räkna för den som kan.
Som jag förstått de hela måste man veta storlek på däck, tid de tar att acca(eller hur de nu stavas, aksa?!) och massa sånt, säg att man kör med volvo org 15" och 30" "mudders däck"...
Frågan är den, kan man räkna ut ungefär hur mycket man skulle kunna dra efter ett sånt fordon, hur mycket skulle den orka och så eller är det bara svårt och onödigt?
Visst vikt och sånt spelar ju åxå sin roll på maskinen men om man mest "leker med tanken"
Om jag skriver på fel ställe eller om jag bara e dum i huvudet som sitter och fundera på sådant hära får ni säga till, men jag tror att detta räknas som lite avancerat iaf?!
Mvh Einar
Einar Aspegren
Re: Uträkning av dragkraft?
Räkna totalutväxling så vet du vad du har för vridmoment på bakhjulen
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Uträkning av dragkraft?
Att räkna ut hur mycket du kan dra är väldigt svårt då det beror på vad du drar och hur mycket friktion det du drar har, "hur mycket det håller emot". Detta beror alltså på rullmotståndet och det är alltså beroende på hur lätt dina hjul på dit släp rullar vilket kommer vara beroende på hur tungt det är lastat och i vilken lutning du kör.
Men som Torbjörn säger så kan du räkna ut den totala utväxlingen för din drivlina och på så sätt få ut hur mycket vridmoment du kommer få på hjulen. Då gäller det att komma ihåg matten och vad skalan 3.13:1 betyder. Det kan man läsa här.
3.13:1 betyder alltså att 3.13 varv från motorn är ett varv från växellådan men vad gäller vridmomentet så blir det tvärt om, 1:3,13, 1nm från motorn blir 3.13nm från växellådan. När du har flera utväxlingar så får du bara tänka vad du hade i steget innan.
Så 146 nm kommer bli 146*3.13 nm efter första växellådan och efter nästa låda kommer du behöva multiplicera med 3.13 igen och lika dant med bakaxelutväxlingen. Vilket då alltså blir 146*3.13*3.13*4.56 nm.
Men då måste du ju också kolla på vid vilket varvtal du får detta och då blev det alltså det omvända. Säg att 146 nm är vid 5500 varv/minut. 5500 efter första lådan är då 5500/3.13 och totala varvet blir alltså 5500/3.13/3.13/4.56 varv per minut.
Med hjälp av detta så kan du också räkna ut vid vilken hastighet du har detta. Säg att du har ett 205/60R15 däck, då har du alltså 15" med 205mm bredd och profilen är 60% av bredden vilket ger en total diameter på 15*25.4+2*0.60*205 mm (2*profilen eftersom du har ju luft upptill och nertill). Från detta räknar du ut omkretsen som är pi*diametern då har du hur långt hjulet rullar på ett varv. Nu vet du från det förra hur många varv per minut du åker och hur långt du åker, alltså (5500/3.13/3.13/4.56)/60 * (15*0.0254+2*0.60*0.205)*3.14 m per sekund. Du dela varv per minut på 60 så får du var per sekund vilket då alltså ger oss meter per sekund. Multiplicera med 3.6 och du får km/h. När du har räknat klart så kommer du se att det kommer inte gå så fort, men jag antar att det är en epa så det är väl lugnt.
Detta säger ju inte så mycket om hur mycket du kan dra men man skulle kunna jämföra det med gravitationskraften som påverkar en när man står i backe. Om jag spekulerar lite i detta, det är säkert jätte fel.
Om man har ett ekipage som väger totalt 3000kg och står i backe så kommer det vara en kraft på F = m* g * sin(u) som kommer vilja dra dig ner för backen. Så säg att man står i en backe som har 10% lutning (alltså 10cm per meter) vilket ger en lutning på 5.7°. Då kommer det vara en kraft på 3000*9.82*sin(5.7) = 2925 nm som vill dra det neråt om vi inte tar hänsyn till något annat.
Rullmotstånd för ett lasbilsdäck säger wikipedia att det är 70%. Så säg att du har 50% i rullmotstånd och 6000nm på hjulen så kommer du alltså ha 3000nm som kommer dra dig uppåt.
Så förutsatt att inget spinner eller går sönder (och väldigt väldigt förenklat) så kommer du kunna starta ett ekipage på 3 ton i en backe med 10% och dra det uppåt med 3000-2925 = 75 nm. Eller om man räknar ut accelerationen F = ma, a = 75/3000 alltså accelerera med 0.025 m/s.
Jag har just nu lite för tråkigt
Det var ett väldigt långt inlägg om enkel matte
Men detta kanske ger något, om inte annat så kanske du får lite bättre förståelse i hur man räknar ut utväxling. Om någon ser något som är fel så rätta gärna, som sagt jag sitter bara och gissar lite.
Men som Torbjörn säger så kan du räkna ut den totala utväxlingen för din drivlina och på så sätt få ut hur mycket vridmoment du kommer få på hjulen. Då gäller det att komma ihåg matten och vad skalan 3.13:1 betyder. Det kan man läsa här.
3.13:1 betyder alltså att 3.13 varv från motorn är ett varv från växellådan men vad gäller vridmomentet så blir det tvärt om, 1:3,13, 1nm från motorn blir 3.13nm från växellådan. När du har flera utväxlingar så får du bara tänka vad du hade i steget innan.
Så 146 nm kommer bli 146*3.13 nm efter första växellådan och efter nästa låda kommer du behöva multiplicera med 3.13 igen och lika dant med bakaxelutväxlingen. Vilket då alltså blir 146*3.13*3.13*4.56 nm.
Men då måste du ju också kolla på vid vilket varvtal du får detta och då blev det alltså det omvända. Säg att 146 nm är vid 5500 varv/minut. 5500 efter första lådan är då 5500/3.13 och totala varvet blir alltså 5500/3.13/3.13/4.56 varv per minut.
Med hjälp av detta så kan du också räkna ut vid vilken hastighet du har detta. Säg att du har ett 205/60R15 däck, då har du alltså 15" med 205mm bredd och profilen är 60% av bredden vilket ger en total diameter på 15*25.4+2*0.60*205 mm (2*profilen eftersom du har ju luft upptill och nertill). Från detta räknar du ut omkretsen som är pi*diametern då har du hur långt hjulet rullar på ett varv. Nu vet du från det förra hur många varv per minut du åker och hur långt du åker, alltså (5500/3.13/3.13/4.56)/60 * (15*0.0254+2*0.60*0.205)*3.14 m per sekund. Du dela varv per minut på 60 så får du var per sekund vilket då alltså ger oss meter per sekund. Multiplicera med 3.6 och du får km/h. När du har räknat klart så kommer du se att det kommer inte gå så fort, men jag antar att det är en epa så det är väl lugnt.
Detta säger ju inte så mycket om hur mycket du kan dra men man skulle kunna jämföra det med gravitationskraften som påverkar en när man står i backe. Om jag spekulerar lite i detta, det är säkert jätte fel.
Om man har ett ekipage som väger totalt 3000kg och står i backe så kommer det vara en kraft på F = m* g * sin(u) som kommer vilja dra dig ner för backen. Så säg att man står i en backe som har 10% lutning (alltså 10cm per meter) vilket ger en lutning på 5.7°. Då kommer det vara en kraft på 3000*9.82*sin(5.7) = 2925 nm som vill dra det neråt om vi inte tar hänsyn till något annat.
Rullmotstånd för ett lasbilsdäck säger wikipedia att det är 70%. Så säg att du har 50% i rullmotstånd och 6000nm på hjulen så kommer du alltså ha 3000nm som kommer dra dig uppåt.
Så förutsatt att inget spinner eller går sönder (och väldigt väldigt förenklat) så kommer du kunna starta ett ekipage på 3 ton i en backe med 10% och dra det uppåt med 3000-2925 = 75 nm. Eller om man räknar ut accelerationen F = ma, a = 75/3000 alltså accelerera med 0.025 m/s.
Jag har just nu lite för tråkigt


Re: Uträkning av dragkraft?
Sedära ja, det var dehära jag förstod att jag skulle få hjälp, då jag är alldeles för trög i huvudet själv att räkna ut detta... Haha
Det vart mycket siffror men jag tror jag hajjar nästan hela tänket(helt sjukt att till och med jag fattar) och det vart ju helt klart mycket mer än jag trodde, haha.
Fordonet i fråga är ett hemma bygge till traktor/halvbandare, och det var väl egentligen inte just bara för den jag ville ha hjälp att tänka, utan lekte mest med tanken + att de är mest gamla volvo prylar jag har lite koll på.
Men tusen tack för hjälpen!
Det vart mycket siffror men jag tror jag hajjar nästan hela tänket(helt sjukt att till och med jag fattar) och det vart ju helt klart mycket mer än jag trodde, haha.

Fordonet i fråga är ett hemma bygge till traktor/halvbandare, och det var väl egentligen inte just bara för den jag ville ha hjälp att tänka, utan lekte mest med tanken + att de är mest gamla volvo prylar jag har lite koll på.
Men tusen tack för hjälpen!

Einar Aspegren
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Uträkning av dragkraft?
upp med en bild på special bygget

jag såg för några år sen en band maskin med b18 eller B16 och sen amazon bakaxel, låda och en del andra amazon grejor... såg fabriks byggt ut undra vad det va?
mvh jens


jag såg för några år sen en band maskin med b18 eller B16 och sen amazon bakaxel, låda och en del andra amazon grejor... såg fabriks byggt ut undra vad det va?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Uträkning av dragkraft?
Det var inte försvarets gamla bandvagn, föregångaren till 206:an.
den hade b18.
den hade b18.
Peter Olson
Re: Uträkning av dragkraft?
Kul att nån är intresserad!
nu ska vi se om ja minns hur man lägger upp bilder, det var ju de åxå...



Funkar det tro?
Kom på att jag har nog inte riktigt har tagit med allt i uträkningen angående utv, då som ni ser(om bilderna funkar) så är maskinen väldigt kort, och efter den sista växelådan så sitter det ett drev med kedja, och rak nedanför sitter det ett motsvarande drev på medbringaren på bakaxeln och det är inte samma antal kugg på dreven vill jag minnas...
Mvh Einar




Funkar det tro?
Kom på att jag har nog inte riktigt har tagit med allt i uträkningen angående utv, då som ni ser(om bilderna funkar) så är maskinen väldigt kort, och efter den sista växelådan så sitter det ett drev med kedja, och rak nedanför sitter det ett motsvarande drev på medbringaren på bakaxeln och det är inte samma antal kugg på dreven vill jag minnas...
Mvh Einar
Einar Aspegren
Re: Uträkning av dragkraft?
För att du kopierat länken från adressfältet och den innehåller annat än vad den borde
Antar att det är dessa bilder



Antar att det är dessa bilder




Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan