Ventilfrågor om Mopar smallblock toppar

Diskussioner för erfaret folk
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

Ventilfrågor om Mopar smallblock toppar

Inlägg av Perka »

Ska man köra med eller utan dom där tjocka ventilbrickorna på avgasventilerna när man har uppgraderat till en vassare kam? är det dom som kallas retainers? Dom tillåter ventilen att rotera, dom tjockare alltså.

det sitter såna på dom nya 302 topparna som jag håller på att göra iordning men inte på dom gamla 163 där alla ventilfjädrar och brickor ser likadana ut.

Är det bara brickorna och fjädrarna som skiljer så jag kan flytta över fjädrarna från 163 topparna till 302 topparna ifall jag vill köra utan? Är topparna likadana i botten om jag säger så.
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventilfrågor om Mopar smallblock toppar

Inlägg av Erland Cox »

Om dom sitter ovanpå fjädern är dom onödigt tunga och hindrar dig bara från att varva.
Byt till den andra typen av fjädrar och retainers.

Erland
brillko
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor dec 17, 2009 7:29 pm

Re: Ventilfrågor om Mopar smallblock toppar

Inlägg av brillko »

De sitter väl under ventilen på avgas-sidan. Är ett torringtonlager och kläms sönder med fränare fjädrar. Skulle inte ha dem kvar över 150lbs i inspänning och kanske 450 öppet tryck.

Shimsa upp till samma tjocklek/installationshöjd bara.

Dina "retainers" behöver du dock ha kvar annars ramlar ventilen ner på kolven ;)
Brillko Racing
Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri

Sveriges snabbaste
Skriv svar