DIS4 CDI or MSD10 fördelare.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende

Re: Re:

Inlägg av mh »

brillko skrev:
Jens Gustavsson skrev:jag är inget fan av wastespark på högtrimmade motorer, speciellt inte med metanol.

jag skulle satsa på MSD 10+ tändningen bara den är kry (lite si och så med kvaliten tror jag)
ICE ignition har en liknande burk+volt transformator som säkert är bättre men jag har inga egna erfarenheter av ICE men många proffs använder dem har jag sett.
De hade haft långledigt.

Vi diskuterar nu och jag har lämnat målet öppet för sponsringen. Tror nog detta skall gå vägen. Så får vi se vad systemen klarar av.

Har med msd boxen som reserv i värsta fall. ICE menar dock att den boxen är ett skämt mot deras 10A box... Men alla har ju sina egna försäljningsideer ;)

Återkommer i frågan
Bra att ni provar & jag kopierar ;)
Magnus Helin 0707816992
brillko
För mycket laddtryck

Re: DIS4 CDI or MSD10 fördelare.

Inlägg av brillko »

Jag sålde DIS grejjorna och jag sålde MSD10:an...

Det blir en 10Amp Ice box med deras 24v konverter till spolen. På detta vis så behöver man ingen generator eller liknande. från 12-16v kommer spolen alltid få 24v med bra knuff.

Fördelen med ICE grejjorna är att de ger längre gnista som varar under rätt många vevaxelvarv. De ger även betydligt mer kräm under sin gnista än MSD-dito.

Tack för tipset i tråden. Nu kör vi ,)
Brillko Racing
Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri

Sveriges snabbaste
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tror du blir nöjd om du bara kopplar in allt rätt och använder bra tänd kablar (vad rekommenderar de?) färgglada grova "Raggarkablar" bruka va kassa :wink:

kolla noga på saker som ström förbrukning och kabel aria och avstörningar, extra kondensatorer och trigger skärmning mm.
brillko
För mycket laddtryck

Inlägg av brillko »

Triggning sker med en Kamplugg från Aem. den kör dubbla hall givare. Sen är det skärmad kabel till sprutet. Tändningen går på sidan av givarkablarna och ut på andra sidan bilen.

Där finns tändsteg, spole osv.

De skickar med nån variant av kablar, har alltid kört röda msd innan men provar väl med deras först och främst.
Brillko Racing

Sveriges snabbaste
brillko
För mycket laddtryck

Inlägg av brillko »

The latest in ignition tecnology from ICE Ignition Australia. Its a 10AMP ignition controller for my AEM ECU. I will use their 4200 series coil and a 24V booster. With this i can run without an alternator and still have full power for my ignition.

På svenska betyder det att vi kommer åka med den senaste teknologin inom tändning från vår sponsor ICE Ignition. Vi kommer nyttja deras 10AMP kontroller tillsammans med tändstyrning från vårat AEM sprut.

För att alltid säkerställa att tändsystemet har tillräckligt med spänning nyttjar vi deras Volt förstärkare till 24V. Dessa boosters finns även för 16V för att hantera traditionella tändsystem.

Vi nyttjar deras nya 4200 serie spole som är gjord för 24V. Med detta skall vi lekande lätt tända metanolångorna och fortfarande kunna styra maskin på ett korrekt sätt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Brillko Racing

Sveriges snabbaste
brillko
För mycket laddtryck

Inlägg av brillko »

Det gick sådär med dessa prylar... ICE lyckades aldrig få nått att fungera med den utgång AEM hade. Så fick aldrig testa dem. Körde en MSD 7.a den sommaren och jagade misständningar. Som fanns kvar efter bytet till Vipec med separata pantera spolarna. Det var för lite olja i lådan som gjorde att den röck en bit ut och slog i varvskyddet så pass snabbt att loggern inte hann med att registrera detta i varken AEM eller Vipec... Sen gick axiallagret sönder när det väl var hittat...

Efter det vart det en mettis hemi istället med pantera spolerna. Fungerar bra.

Enligt Lance så ger de strax under 300mj, men i testcell så var det bara Mag44 som orkade med mer än dessa. Msd10 och 8 hade lagt av långt tidigare...
Brillko Racing

Sveriges snabbaste
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

msd 10 har tydligen mer modärnt elektronik skyddad och är lätt att trigga på antigen on/of brytar spets liknade signal eller direkt från en msd crank trigger. sen som sagt om man använder dyra och häftiga raggar tändkablar så får man störningar som ett brev på posten. man ska ha tändkabels tekonologi av modärnare sort som sitter på nyare bilar inget onödigt race tjafs :)

vad va det som ice och aem inte klarade av att samarbeta om? låter ju konstigt det borde ju va ganska simpelt? va det ingen on/of ingång till ice burken?

jag har kört Msd 6al och std fördelar lock och Bosch kablar sista åren på min E85 B20 motor (39 bar medeltryck) utan problem men jag ska prova min MSD 10 den fungerade utan störningar tidigare iallafall men då jag inte behövde den så har den legat på hyllan. många gånger så överdriver folk så mycket med sitt tändsystem och då blir det mest problem.

mvh jens
brillko
För mycket laddtryck

Inlägg av brillko »

Jo, Aem sprutet kunde inte leverera en Points output, fick det att fungera med hyffsat statisk dwell men den resetfunktion som behövdes vid korta dwell och höga varv strulade... ICE har stöd för detta nu.

en 10 dödar vanliga moderna tändkablar, speciellt den från spolen :) CNP är så bra idag så dessa system är jag så glad att slippa ;)
Brillko Racing

Sveriges snabbaste
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

dåligt sprut som inte klarar av att ge en på och av utgång.

jag är inte så säker på att gnistan äter upp kabeln? värkar inte så vad jag sett hitils. man ska inte tro blint på allt raggar försäljarna säger :) du hadde ju problem med misständningar också så som det bruka bli med sånna tändkablar.
Skriv svar