Edis4 blir snart tokig

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck

Edis4 blir snart tokig

Inlägg av Kenny Ringheim »

som ja skrev blir tokig snart det började med att jag skulle instalera 1st ms1 v3 med edis4 för att göra en lång historia kort monterade til baka motronic sprutet som är orginal motorn är b230 turbo 86a men sitter i super7 nu .då jag tängte till såmonterade jag dit en extra trotelgivare så att jag kan köra allt i hopp paralelt så nu kanjag köra motorn ock har även ms1 v3 + edis4 kvar så starta upp ms1 med monterade i 4 st stift o jordade dom konsta terade då att gnistan försvan på edis4 systemet så fort jag höjde varvet över tomgång så då hade man ju hitat felet trode jag men för att se om en vr givar var hel så monterade jag den i en liten test apparat jag bygt i hopp av en elmotor trigerhjul 36-1 som jag kan köra steg löst 0-3400 rpm men då helt plötsligt så harjag gnista upp till 3400 rpm testar då att starta bilen och det gnistrar så fint om stiften från edis systemet och jag kan varva hursom hälst med motorn byter då givaren på bilen tänker att nu är det löst nä det var det ej tilbaka på ruta 1 .I går åkte jag till skroten plockade ur ett edis4 komplet med kablar givare modul kabelstam hem med det försäkerhets skull tog jag med dupleter av givare o modul monterar dit det jivare kablar modul spole stift allt deta liger nu på golvet utan för krossen för att elemenera alla tänkbara störningar från motronic systemet testar i med min elmotor jodå gnistrar så fint upp till 3400 rpm startar bilen lika fint fungerar det då seter i kontakten från edismodulen på givaren på bilen startar har gnista men försviner om jag höjer varvet med säg 100 rpm komer inte ens ensporadisk gnista är helt döt över tomgång då motorn är i gång .har någon någe bra förslag på vad som slår ut det har testat med ms1 både inkoplat och ur koplat då ediset borde funka i link-home läget .
Mera flöde är aldrig fel
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:34 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Edis4 blir snart tokig

Inlägg av Johan Lindberg »

kör du orginal triggerhjul till ediset??
Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck

hej o tack för förslag tendspole är uppmätt och är ok har någrastycken då jag testat det mesta ladning har jag provat både inkoplad o urkoplad jordnigen är gord efter konstens alla regler. sista försöket jag gorde i går så siter spolen och edis modulen skruvat i ramen på utsidan med motorn i gång med motronic systemet så får jag fin gnista från edissystemet till ca 1050-1075 varv sen dör den helt komer inte ens en gnista sporadiskt .tar jag då loss kabeln från givaren och seter dit den på min elmotor med 36-1 triger hjul på som varvar 3400 på max så får jag gnista upp tildet varvet varesig motorn är i gång eller ej på bilen om det kunde vara så att det betede sig likadant så vore det mycket enklare o kunna hita ett fel på el motorn siter det ett 36 kugars moppe drev som är avsvarvat litegran för att få lite bredare tänder på motorn i bilen siter det ett hema gort 36-1 som jag fräst fram med 5 mm klack och 5 mm melanrum 5 mm djup ca 12 mm brett det körde jag fram då jag ej fick till triger singnalen stabilt i ms1 i början av instalationen .ska gå och testa o byta triger hjul nu men tar taksamt i mot förslag då jag har slut på ider nu.om någon undrar så har jag bultat fast en topp som stiften siter i då jag testar edis systemet så dom är gordade dom med.
Mera flöde är aldrig fel
David V
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av David V »

Vad är ditt egentillverkade triggerhjul gjort i för material?

/David
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har kört både kompletta EDIS-system och EDIS-spolar i ett antal bilar och haft extremt lite problem. Det brukar alltid funka tycker jag. Jag aldrig sett en trasig spole heller...

Enda grejen är att vi sett störningar om man inte har resistorstift, värt att kolla kanske.

Jag har inte ens haft avstörningskondensatorn på spolens plusmatning inkopplad, använder du den?

Gustaf
Performance_seeker
Forumsberoende

Inlägg av Performance_seeker »

Mitt MS3 funkar så att om insignalerna (vev/kam) inte kan tolkas, så att processorn begriper vad motorn gör, då stoppas alla gnistor till tändningen.
Alltså om din insignal blir kass på högre varv, så är det fullt möjligt att ditt MS1 stoppar tändningen.
Det låter helt klart som det är problem med din vevtrigger.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

hett tips: Dela upp texten i stycken om du vill att folk skall orka läsa (och få fler som svarar), Jag började läsa men fick sluta p.g.a. ont i huvudet
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck

har fått i gång motorn nu bytte till baka till det trigerhjul 36-1.som jag hade först .men vet fortfarande inte varför jag bara hade gnista upp till ca 1000 varv på det jag tilverkade skälv kan det bli för bra då det var ca 15 mm brett så det på någe vis blir för mycket magnetism så givarn trode det var helt slätt ? då det fans gnista under 1000 varv? ska prova att svarva ner det till 5-7 mm nån da o testa hur det blir då . men det blir längre fram i sommar för nu är det roligare o byta grejer runt i kring motorn . så som större spridare då dom som jag hade ej räckte längre när man kunde börja justera täningem lite roligare en volvo tyckte det skulle va. och då kom ju nästa sak att turbon inte hängde med längre.men störe inhandlad bara att bygga ett nytt främre rör i heljen som kommer o ut gasa och se vad nesta bekymer blir och antar att det är fästet med bakhjulen..
Mera flöde är aldrig fel
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

hauge skrev:hett tips: Dela upp texten i stycken om du vill att folk skall orka läsa (och få fler som svarar), Jag började läsa men fick sluta p.g.a. ont i huvudet
Bra tips!
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar