Nova Jörgen: tack så mkt . det är med dom däcken. Visst det hade gått att göra sånna spår med vilken bil som helst. Ville mest visa att de går att lägga lite spår. Bredare hjul hade ju inte suttit fel men det tillåter inte ekonomin riktigt just nu.
Får nästan slänga på slicksen om man ska mappa mer på gatan
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Har inte fått ordning på vibrationerna i drivlinan än. Har trott att det är hardyn/stödlagret som är problemet.
Men farsan kom till garaget idag och hjälpte mig. Han kollade under bilen när den stog på pallbockar och då såg man hur bakaxeln rörde sig upp och ner. Tog sen av bakre kardanen och testade igen och då försvann vibrationerna.
Vi mätte upp kardanen och den verkade vara 2mm krokig så det är nog där problemet är. Det såg också ut som att den släppt lite i vulkningen. Så det är bara att jaga tag i en ny kardan nu och testa.
Är det samma längd på 240 kardan och 140/164?
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Bytte bakre kardanen men det blev ingen skillnad. Såg att mitt stödlager var inte så styvt. Ska det bara rätt stumt?
Kunde röra kardanen ca 1cm upp och ner utan större problem. Har nu fyllt det med sikaflex så nu ska de bli hårdare. Ska testa på söndag och se ifall de blev bättre.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Efter mkt meck med kardanen så fungerar de änteligen. Den främre kardanen hade blivit lite sne efter jag svetsat den så den fick vi göra om.
Men blev inte speciellt mkt bättre så jag bytte stödlager och nu är det ok. inte helt hundra än men det är så lite nu. Det rör sig bara om lite in schimsning av stödlagret nu.
Varit ute att mappat lite ikväll. Nu börjar det trycka på ordentligt. Är uppe i 1,9bars ladd och mina bosch 2200cc spridare går på 75% så det börjar nog bli lite effekt nu
Ligger bara på 13gr tändning nu på 1,9bar tror det finns att hämta en del där men det får jag göra i bänken sen.
Nu får vi hålla tummarna på lördag när det är dags för edps Emmaboda.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Nu har man kört i Emmaboda. Är väldigt nöjd med dagen. Var sjukt varmt idag bara.
Första repan så misslyckades jag med värmningen fick ingen snurr på hjulen nervös som man var så körde iväg med vatten på hjulen så det bara spann i starten.
Andra repan värmde jag däcken ordentligt men då kom jag inte iväg för det var för bra fäste.
Tredje repan så ökade jag launchen ifrån 5000rpm till 6300rpm och då bar de iväg rätt bra, spann en del i starten. Kollade däcktrycket och då var de uppe på 1,3bar så lite väl mkt. Men blev 11,56/196kmt
Fjärde repan så sänkte jag däcktrycket till 0,9bar och nu blev det bättre i starten. Men låg på varvstoppet i mål i fyrans växel, var inte lönt att växla till femma ca 10m innan mål hade nog tappat mer på det. 11,25/207kmt
Femte och sista repan så sänkte jag däcktrycket till 0,8bar och nu blev det bättre drag i starten men växlade lite för tidigt till trean så byggde inte upp laddet direkt där och nu kom jag in i varvstoppet ännu tidigare i mål. Skulle ökat det lite innan denna repan men de glömdes av. 11,38/207kmt 60-fot 1,67.
Kollade lite i loggen efter nån repa och då laddade jag bara strax under 1,6bar blev nog lite mindre för det var så varmt.
Det greppade rätt bra ändå för att vara oklistrat.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88