LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Lidenfors »

har lite funderingar på vad jag ska använda för delar till mitt motorbygge?
motorn är som i ämnet. Lq4 pickupmotor -02
Gjutjärnsblock,alu toppar 317 cathedral portar, komp 9,41 (orginal)
tanken är att bygga en potent turbomaskin till min camaro -67 PG -låda gatbil .7-800hk hade ju vart trevligt ,
siktar på att kunna använda moddat orginalsprut.
Singelturbo HX55 kanske?

räknar med att byta ventilfjädrar,stötstänger
ventiler om det behövs ? ska man sikta på att få i större ventiler?
stakar ska tydligen vara en svag länk på dessa så dom ska bytas .

Finns det att porta i dessa toppar?
insug funderar jag på också , finns ju orginal komposit till LS2 som ska passa.Och verkar funka att ladda 20psi med.
Eller bygga alu insug , har kollat runt på diverse sidor och byggen men vill ha ett lågt insug om det är möjligt .

Och hur stort spjällhus och tryckrör behövs ?

Andra svaga länkar ?

Tacksam för ide'er,tankar och idiotförklaringar (om det är befogat ;) )
Bild
Senast redigerad av Lidenfors den tis mar 25, 2014 8:31 am, redigerad totalt 1 gånger.
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: v8 LQ4 6,0 vortec turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Lidenfors »

ingen som har åsikter om turbostorlek till 6,0L v8 laddtryck ca 1bar ? HX55?
Spjällhus 3" el 4" ?
tryckrör 3" ??
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: v8 LQ4 6,0 vortec turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Jens Gustavsson »

om du ska ha 700-800 sävar hk iallafall :wink: så behöver du en lite större turbo som en HX55PRO eller en HX60 på de låga laddtrycken. läs mera här http://savarjens.weebly.com/holset-turbos.html

jag hjälper mina kunder med grenrörs tankar och ideer runt bygget också.

jag hinner tyvär inte hjälpa alla på sävarturbo forumet nuförtiden det har blivit för stort.

mvh jens
ragge_c
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons apr 14, 2004 9:37 pm
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: v8 LQ4 6,0 vortec turbo , vilka komponenter?

Inlägg av ragge_c »

Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: v8 LQ4 6,0 vortec turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Lidenfors »

perfekt det var det jag sökte bla..
hittade lite bilder om ditt bygge ..
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Lidenfors »

någon som har ide på bra kamaxel ? Vilka värden som är att föredra eller akta sig för ?
Har sett att ppf har en modell vet ej värden/ modell på den.

insug med 102mm spjäll
hx55
9,5 i komp
Bild
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Kökarmicke »

Ppf har bra koll på dessa motorer, hör med dom :thumbright:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag förutsätter att det är en 66mm in och 82mm ut turbo vi snackar om? med en sån liten turbo så blir orginal kamaxeln nog bäst. mät avgastrycket så vet du vad den tål.

mvh jens
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Lidenfors »

ok om jag uppgraderar till hx60?
vad är lämpligt då och vad kan man landa på för effekt ?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Jens Gustavsson »

då blir nog en kam med ca 230/230 grader mätt vid 0.05" lagomt och ca 114 nock vinkel och gärna en 0.580+ i lyft bra grovt höftat... man kan räkna mer exakt på det också men det är en stor motor med mycket sug effekt så det blir rätt liten turbo ändå om man börjar trimma sugmotorn för mycket. bra fjädrar och starkare stötstänger är viktigt också men allt hör i hop och bör diskuteras med nån insatt kam försäljare. ventiler behöver inte bytas, fins mycket viktigare grejor att syssla med.

mvh jens
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Lidenfors »

ok tackar
Blir nog till att sälja turbon eller byta upp mig ..
Hur är dom nya HE55 turbona ?
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Lidenfors »

Bild
Ska jag köra med 2,5" el 3" från grenrören till kollektor?
har det betydelse ?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lidenfors skrev:ok tackar
Blir nog till att sälja turbon eller byta upp mig ..
Hur är dom nya HE55 turbona ?

de är nog för små om man ska ha den på en trimmad motor. vad är det för mått på propelrarna?

mvh jens
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Lidenfors »

Jág ska köra med en hx55 till att börja med ..
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Lidenfors »

Bild
Skriv svar