Inställning låg-ohm peak and hold MS2V3

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Johan Rydström
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: mån nov 02, 2009 8:37 pm

Inställning låg-ohm peak and hold MS2V3

Inlägg av Johan Rydström »

Hej.
Har en liten fundering ang spridarinställning i MS2V3, kör tunerstudio.
Motorn är en M20B25.

Det sitter Lucas 1260cc låg-ohm i. Vad jag kan läsa mig till skall spridare med låg-ohm ha följande inställningar:
PWM Current Limit (%) antingen 30 eller 70-75, beroende på om man har flyback-board eller inte..
PWM Time Threshold(ms) 1.0

MEN. Bilfan startar absolut inte med dessa inställningar. Spelar ingen roll om jag har 30-35% eller 70-75%.¨
Ändrar jag däremot till 100% hoppar den igång direkt. När den väl är igång så är det ingen större skillnad om jag har PWM Time Threshold på 1.0ms eller som för hög-ohm 25.4ms.

Bilen har varit mappad på hög-ohm förut, då hade jag 100% och 25.4ms.

Någon som har tips på varför den bara vill gå på hög ohms inställning?
Boxen eller spridarna blir ej varma, vilket jag läst att de kan bli med fel inställning.

Har mappning om 2v.

/Johan
Senast redigerad av Johan Rydström den fre maj 02, 2014 6:04 pm, redigerad totalt 1 gånger.
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Re: Inställning låg-ohm MS2V3

Inlägg av vinkelkapen »

Detta har jag också funderat på, då jag ska prova lågohm i min m20
Hur avgör man procenten?

Måste man ohmmäta spridarna och räkna ihop värdena för varje batch? (1-3 4-6)
e34 m20b25 turbo @1bar
Johan Rydström
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: mån nov 02, 2009 8:37 pm

Re: Inställning låg-ohm MS2V3

Inlägg av Johan Rydström »

Kan tillägga att jag kör e85 nu och den mappen som ligger i är för bf95.

tycker iaf att den borde hoppa igång med de rätta inställningarna för låg-ohm
Det är lucas 1260cc peak and hold
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Inställning låg-ohm peak and hold MS2V3

Inlägg av tobmag »

Ligger väl i fel kategori men admin flyttar nog tråden...
Kan tillägga att jag kör e85 nu och den mappen som ligger i är för bf95.
Om du går från bensin til E85 får du dra upp hela VE table ca 30%.

Har du ändrat spridarstorlek för att få rätt req. fuel?

Har du ändrat injector dead time til ca 0,6ms?


//Tobmag
Johan Rydström
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: mån nov 02, 2009 8:37 pm

Re: Inställning låg-ohm peak and hold MS2V3

Inlägg av Johan Rydström »

Hej.
Jo req.fuel har jag ändrat.
Verkar som att det som i menyn heter injector opening time är samma sak som injector dead time?
Isf är den inställd på 1.0.


Stämmer det att när jag har peak and hold spridare att jag kan köra med PWM Current Limit (%) 100?
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Inställning låg-ohm peak and hold MS2V3

Inlägg av tobmag »

Verkar som att det som i menyn heter injector opening time är samma sak som injector dead time?
Isf är den inställd på 1.0.
Japp samma sak, sätt den på 0.6ms
Stämmer det att när jag har peak and hold spridare att jag kan köra med PWM Current Limit (%) 100?
If you have low impedance injectors (less than 4 Ohms), set the:

Opening time to 0.6ms
PWM Time Threshold to 1.0 ms
PWM Current Limit to 30%
(75% if you are running an old style V2.2 mainboard which not advised).

Vet du vilket kort du har i?
Vilken utgåva av koden kör du? Senaste är 3.3.1
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6088
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Inställning låg-ohm peak and hold MS2V3

Inlägg av Steve »

Hur ska inställningarna vara när man kört lågohm och sätter i högohm?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Inställning låg-ohm peak and hold MS2V3

Inlägg av tobmag »

Hur ska inställningarna vara när man kört lågohm och sätter i högohm?
If you are running high-impedance injectors (greater than 10 Ohms), then set:

Opening time to 1.0 ms
PWM Time Threshold to 25.5 ms
PWM Current Limit (%) to 100%.


Megamanualen för extra koden:
http://www.msextra.com/doc/index.html#ms2
Johan Rydström
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: mån nov 02, 2009 8:37 pm

Re: Inställning låg-ohm peak and hold MS2V3

Inlägg av Johan Rydström »

tobmag skrev:
Verkar som att det som i menyn heter injector opening time är samma sak som injector dead time?
Isf är den inställd på 1.0.
Japp samma sak, sätt den på 0.6ms
Stämmer det att när jag har peak and hold spridare att jag kan köra med PWM Current Limit (%) 100?
If you have low impedance injectors (less than 4 Ohms), set the:

Opening time to 0.6ms
PWM Time Threshold to 1.0 ms
PWM Current Limit to 30%
(75% if you are running an old style V2.2 mainboard which not advised).

Vet du vilket kort du har i?
Vilken utgåva av koden kör du? Senaste är 3.3.1
Jag har kod 2.1.0p enligt tunerstudio.
Jag ändrade inställningarna till exakt de som står. Den startar inte. Startar och går helt ok på högohms inställningarna, varken box eller spridare blir varma.

Jag läste på ett amerikanskt forum att när man har ms2v3 eller nyare kan man köra lågohm peak and hold på samma inställning som högohm, någon som också läst något om det?
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Inställning låg-ohm peak and hold MS2V3

Inlägg av tobmag »

Jösses den utgåva av kod är ca 4 år gammal.....börja med att updatera den.
Har du kollat vad du har för resistans på spridarna?
Har du över 4ohm så ska det tydligen gå att köra dom som högohmiga....
Johan Rydström
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: mån nov 02, 2009 8:37 pm

Re: Inställning låg-ohm peak and hold MS2V3

Inlägg av Johan Rydström »

Okej, tar och byter firmware när jag skall till garaget. Är den senaste stabil och väl testad?
Såg att det finns olika ms2...b&g och sen ms2/extra, skillnad?
Jag mätte på spridarna och de ligger på 2,2ohm. Tycker det är konstigt att han inte startar alls med låg ohms inställningarna, tror han får alldeles för lite bränsle.
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Inställning låg-ohm peak and hold MS2V3

Inlägg av tobmag »

Okej, tar och byter firmware när jag skall till garaget. Är den senaste stabil och väl testad
Japp den funkar fint, kör den själv i min XJ12 med MS2.
Såg att det finns olika ms2...b&g och sen ms2/extra, skillnad?
Du ska köra Extra koden....läs intruktionerna här;
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/upg ... l#ms2extra
Jag mätte på spridarna och de ligger på 2,2ohm. Tycker det är konstigt att han inte startar alls med låg ohms inställningarna, tror han får alldeles för lite bränsle.
Har du ökat din VE table med ca 30% för att kompensera för E85? Kan tänkas att du får dra upp cranking pulse lite med....
Johan Rydström
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: mån nov 02, 2009 8:37 pm

Re: Inställning låg-ohm peak and hold MS2V3

Inlägg av Johan Rydström »

Hej.
Har nu ikväll uppdaterat till senaste firmware. Och även laddat ned nyaste versionen av tunerstudio (2.6). På instruktionssidan som du länkar till står det under instruktionen för ms2/extra att man måste ändra några saker i acceleration wizard...men i nya tunerstudio hittar jag inte det längre. Eller är jag helt blind? Känner att jag kanske var lite väl stressad när jag gjorde uppdateringarna.

Ställde även upp bränsletabellen 30% och ställde in som manualen och även du skrivit här.
Injector dead time 0.6ms
Pwm time threshold 1.0ms
Pwm current limit 30%

Hade dock inte tid att prova starta, testar det imorgon eller torsdag. Kan ju hoppas att den går på låg ohm inställningarna nu.
Skriv svar