Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
motorvictor
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör okt 25, 2008 10:59 pm
Ort: umeå/överboda

Re: Comp ET/A B18:n(kompa 9.44:1)

Inlägg av motorvictor »

Jätte läckert att du ska köra comp jens. Ska bli roligt att se den i sommar.
Mopar Missile racing team. 502cui commando
Jeppes.net tools & stuff
Användarvisningsbild
motorvictor
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör okt 25, 2008 10:59 pm
Ort: umeå/överboda

Re: Comp ET/A B18:n(kompa 9.44:1)

Inlägg av motorvictor »

Hur går det med motorn jens har du fått ihop den.

Mvh victor aka "jeppe jr"
Mopar Missile racing team. 502cui commando
Jeppes.net tools & stuff
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(kompa 9.44:1)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det vart en massa extra jobb med vipporna och stötstänger och frigång överallt men så är det i en race motor med en massa special grejor. får jag bara lite tid över så ska den köras i bänken som sug motor snart. väntar på längre stötstänger också från usa.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(kompa 9.44:1)

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu är B18 startad och jag har kört in kolv ringarna i 10 minuter. gick utan större miss öden med hjälp av mattias och kjell :thumbright: eller jo lite eld vart det då en olje slang gick sönder då jag dragit den för nära grenröret i all stress (blir så då man skruvar 10 min nu och då) men lite lagomt eld flames ska det va då man startar en sådan här värsting motor :lol: behövde ingen släckare det flammade bara till och sen själv slocknade det.

ska sanera lite nu sen dyna ur lite effekt sugmotor. tack för de fina olje saner pulvret http://www.lube-tools.se/index.php/sv/ den kan jag rekomendera klart bästa jag testat :thumbright:

bytte ut 1680cc mot 2000cc motorsport Bosch minskade bace bränslet från 2.0 till ca 1.5 då gick den skapligt. bytte till en portad malpasi efi regulator och rengjort pumpar och filter i bilens soppa system. va rätt skitigt i silarna i 044 pumparna, skulle rengöras mycket oftare än vad jag tidigare gjort :doh:

85 hk utan att plåga har jag sett lite mer än standard 75hk iallafall :lol:

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(startad 85hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har grovbestyckat nu lite och kommit upp till historiska 134hk/6500rpm :lol: kammen är grymt snäll speciellt med standard 1.42 vippor som det är just nu. det kommer att behövas mycket laddtryck ser inte så lovande ut vridet heller knappt 160nm pik.

35 grader tändning

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(startad 134hk sug effekt)

Inlägg av Jens Gustavsson »

12.2-12.4 på kompa mätaren.

138hk nu från 6500-7200 mer eller mindre.

va för mycket ventilspel på två ventiler och känns som att den tappar mycket uppe vid 7500-8000rpm? men ventiltrycket är som det ska ca 65 säte och 120 öppen.
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(startad 134hk sug effekt)

Inlägg av Stefan P »

Blir spännande att se framöver när du börjar ladda på med lite laddtryck också :thumbright:

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(startad 134hk sug effekt)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det blir kul men det är ingen lek en B18 är trött nå jävulskt motför en 92mm B20
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(startad 134hk sug effekt)

Inlägg av J00r »

Går väl göra en b18 med 92mm-> borr utan problem också;)
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(startad 134hk sug effekt)

Inlägg av Jens Gustavsson »

sug effekten skulle öka markant men blir mycket mindre effekt då med turbo då man måste hålla ne cylinder trycken.
skulle gå på 25000kr billet custom vevaxeln också.
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 710
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Re: Comp ET/A B18:n(startad 134hk sug effekt)

Inlägg av Johan Posth »

Vad är de som hindrar att sätta i lösa foder? För att t.ex öka grundborret? Vi har ju en gemensam bekant som har bra koll på de i just b18/b20.. Och pengarmässigt är de inte nått att tala om då han tog och stoppade i en cylinderkassett från b230, maskinbearbetningen är väll de som kostar men Roger kan möjligt ha färdiga program efter han gjorde operationen så där finns ju både tid och pengar att spara. Bara en tanke.

Eller största problemet kanske är att de inte är en b20 längre ;)

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp ET/A B18:n(startad 134hk sug effekt)

Inlägg av Kadett4wd »

Hur går den gamla dängan: nothing beats cubic inches? ;)

Men du tunar fram nåt vettigt ska du se, får du bara mickla en stund så.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(startad 139hk sug effekt)

Inlägg av Jens Gustavsson »

turbo systemet på väg att installeras men B18 blocket har inga bulthål där generatorn sitter på min bil så det blir en dags extra jobb där.



edit dyno pull B18sug39.cfg agap 258 4adv 1.45 vippor

2700rpm lamda 0.90 139nm 0.14bar ladd

3000rpm 0.88 143nm 0.16bar

6288rpm pik nm 338nm 1.20bar 0.85 lamda

7600rpm 328hk 307nm 0.83 lamda 1.25bar


mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(startad 139hk sug effekt)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej här kommer en liten läges rapport !

jag gjorde bort mig lite och jag har straffats med att 3 st nockar åkte ned i tråget och smutsat ned motorn :(

har hört att man ska köra in nya ringar och borrningar med mineral olja och kamaxeln och lyftare var ju redan beg sen 3 sesonger sen så jag trodde de skulle tåla det.

lite högt fjäder tryck 66/128kg (38.5mm fjäder sätes längd) och lite e85 i oljan hjälpte nog till också.......


hände rätt direkt efter uppstart sug motor då jag märkte som jag skrev tidigare här att det va ovanligt mycket spel på 2 ventiler och redan då skulle jag avbrytit men det vart inte mer spel sen utan häll sig rätt stabilt.
men sen hakade olje pumps kulan fast så det vart lägre olje tryck på tomgång och mer på högre varv än normalt och sen hörde man ett litet miss ljud då bestämde vi oss att riva.
jag hann köra lite turbo fick ut 330hk/1.3bar grov justerat. tyvärr bara ca 145nm vid viktiga 3000rpm (ska va minst 175nm eller gärna 200nm)

håller på montera en ny agap 272/110.5/2.79mm insug kam (256/1.25mm) kam nu med den grova stommen men det kommer nog inte gynna botten vridet men det är ju lix åt skogen ändå med 1791cc. får fundera på det sen har inga andra alternativ och jag har bara på mig till fredag i dynon sen har jag lovat att bromsa en EVO. bättre att dyna lite än att sitta och sura :)

jag har iallafall lärt mig att man ska köra riktig olja ALLTID i en B20 med vass kam annars går det åt skogen. mitt första kam haveri annars sen jag börja trimma B20 år 1991. här köper man riktig B20 cougar racing olja http://savarjens.weebly.com/olja-mm.html

(körde billig biltema (statoil) 20-50 klassik mineral då det havererade, ingen jättedålig olja men det räcker inte på en B20 med höga fjädertryck).

har varit många långa kvällar och nätter här på slutet tack till kjell, stövarn, conny, sangren som hjälpt till en del. det kommer bättre dagar :hihi:

nu ni som sitter i källaren framför datorn hos mamma och skryter om hur man ska trimma motorer på internätt så har ni chansen att berätta hur jag skulle gjort och hur bra ni är på att trimma :lol:

håller på att tvätta motorn nu invändigt och lagren (vevstake och kam) ser ok ut. hoppas filtret fångade upp det värsta.

skimsar om fjädertrycket så de blir 39.5-40mm fjäder nu också.

mvh jens
Användarvisningsbild
Niklassandstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: mån okt 10, 2011 3:25 pm

Re: Comp ET/A B18:n(startad 139hk. haveri!)

Inlägg av Niklassandstrom »

Aj aj! Det var tråkigt att höra.
Men det är bara på det igen :thumbright:
Skriv svar