Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film
- motorvictor
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 38
- Blev medlem: lör okt 25, 2008 10:59 pm
- Ort: umeå/överboda
Re: Comp ET/A B18:n(kompa 9.44:1)
Jätte läckert att du ska köra comp jens. Ska bli roligt att se den i sommar.
Mopar Missile racing team. 502cui commando
Jeppes.net tools & stuff
Jeppes.net tools & stuff
- motorvictor
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 38
- Blev medlem: lör okt 25, 2008 10:59 pm
- Ort: umeå/överboda
Re: Comp ET/A B18:n(kompa 9.44:1)
Hur går det med motorn jens har du fått ihop den.
Mvh victor aka "jeppe jr"
Mvh victor aka "jeppe jr"
Mopar Missile racing team. 502cui commando
Jeppes.net tools & stuff
Jeppes.net tools & stuff
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n(kompa 9.44:1)
det vart en massa extra jobb med vipporna och stötstänger och frigång överallt men så är det i en race motor med en massa special grejor. får jag bara lite tid över så ska den köras i bänken som sug motor snart. väntar på längre stötstänger också från usa.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n(kompa 9.44:1)
nu är B18 startad och jag har kört in kolv ringarna i 10 minuter. gick utan större miss öden med hjälp av mattias och kjell
eller jo lite eld vart det då en olje slang gick sönder då jag dragit den för nära grenröret i all stress (blir så då man skruvar 10 min nu och då) men lite lagomt eld flames ska det va då man startar en sådan här värsting motor
behövde ingen släckare det flammade bara till och sen själv slocknade det.
ska sanera lite nu sen dyna ur lite effekt sugmotor. tack för de fina olje saner pulvret http://www.lube-tools.se/index.php/sv/ den kan jag rekomendera klart bästa jag testat
bytte ut 1680cc mot 2000cc motorsport Bosch minskade bace bränslet från 2.0 till ca 1.5 då gick den skapligt. bytte till en portad malpasi efi regulator och rengjort pumpar och filter i bilens soppa system. va rätt skitigt i silarna i 044 pumparna, skulle rengöras mycket oftare än vad jag tidigare gjort
85 hk utan att plåga har jag sett lite mer än standard 75hk iallafall
mvh jens
ska sanera lite nu sen dyna ur lite effekt sugmotor. tack för de fina olje saner pulvret http://www.lube-tools.se/index.php/sv/ den kan jag rekomendera klart bästa jag testat
bytte ut 1680cc mot 2000cc motorsport Bosch minskade bace bränslet från 2.0 till ca 1.5 då gick den skapligt. bytte till en portad malpasi efi regulator och rengjort pumpar och filter i bilens soppa system. va rätt skitigt i silarna i 044 pumparna, skulle rengöras mycket oftare än vad jag tidigare gjort
85 hk utan att plåga har jag sett lite mer än standard 75hk iallafall
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n(startad 85hk)
jag har grovbestyckat nu lite och kommit upp till historiska 134hk/6500rpm
kammen är grymt snäll speciellt med standard 1.42 vippor som det är just nu. det kommer att behövas mycket laddtryck ser inte så lovande ut vridet heller knappt 160nm pik.
35 grader tändning
mvh jens
35 grader tändning
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n(startad 134hk sug effekt)
12.2-12.4 på kompa mätaren.
138hk nu från 6500-7200 mer eller mindre.
va för mycket ventilspel på två ventiler och känns som att den tappar mycket uppe vid 7500-8000rpm? men ventiltrycket är som det ska ca 65 säte och 120 öppen.
138hk nu från 6500-7200 mer eller mindre.
va för mycket ventilspel på två ventiler och känns som att den tappar mycket uppe vid 7500-8000rpm? men ventiltrycket är som det ska ca 65 säte och 120 öppen.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
Stefan P
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 493
- Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
- Ort: Ockelbo
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n(startad 134hk sug effekt)
Blir spännande att se framöver när du börjar ladda på med lite laddtryck också
S
S
VÅGA VÄGRA OHC!!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n(startad 134hk sug effekt)
jo det blir kul men det är ingen lek en B18 är trött nå jävulskt motför en 92mm B20
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n(startad 134hk sug effekt)
Går väl göra en b18 med 92mm-> borr utan problem också;)
Jonas Almqvist
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n(startad 134hk sug effekt)
sug effekten skulle öka markant men blir mycket mindre effekt då med turbo då man måste hålla ne cylinder trycken.
skulle gå på 25000kr billet custom vevaxeln också.
skulle gå på 25000kr billet custom vevaxeln också.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 710
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Re: Comp ET/A B18:n(startad 134hk sug effekt)
Vad är de som hindrar att sätta i lösa foder? För att t.ex öka grundborret? Vi har ju en gemensam bekant som har bra koll på de i just b18/b20.. Och pengarmässigt är de inte nått att tala om då han tog och stoppade i en cylinderkassett från b230, maskinbearbetningen är väll de som kostar men Roger kan möjligt ha färdiga program efter han gjorde operationen så där finns ju både tid och pengar att spara. Bara en tanke.
Eller största problemet kanske är att de inte är en b20 längre
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Eller största problemet kanske är att de inte är en b20 längre
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Comp ET/A B18:n(startad 134hk sug effekt)
Hur går den gamla dängan: nothing beats cubic inches? 
Men du tunar fram nåt vettigt ska du se, får du bara mickla en stund så.
Men du tunar fram nåt vettigt ska du se, får du bara mickla en stund så.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n(startad 139hk sug effekt)
turbo systemet på väg att installeras men B18 blocket har inga bulthål där generatorn sitter på min bil så det blir en dags extra jobb där.
edit dyno pull B18sug39.cfg agap 258 4adv 1.45 vippor
2700rpm lamda 0.90 139nm 0.14bar ladd
3000rpm 0.88 143nm 0.16bar
6288rpm pik nm 338nm 1.20bar 0.85 lamda
7600rpm 328hk 307nm 0.83 lamda 1.25bar
mvh jens
edit dyno pull B18sug39.cfg agap 258 4adv 1.45 vippor
2700rpm lamda 0.90 139nm 0.14bar ladd
3000rpm 0.88 143nm 0.16bar
6288rpm pik nm 338nm 1.20bar 0.85 lamda
7600rpm 328hk 307nm 0.83 lamda 1.25bar
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n(startad 139hk sug effekt)
Hej här kommer en liten läges rapport !
jag gjorde bort mig lite och jag har straffats med att 3 st nockar åkte ned i tråget och smutsat ned motorn
har hört att man ska köra in nya ringar och borrningar med mineral olja och kamaxeln och lyftare var ju redan beg sen 3 sesonger sen så jag trodde de skulle tåla det.
lite högt fjäder tryck 66/128kg (38.5mm fjäder sätes längd) och lite e85 i oljan hjälpte nog till också.......
hände rätt direkt efter uppstart sug motor då jag märkte som jag skrev tidigare här att det va ovanligt mycket spel på 2 ventiler och redan då skulle jag avbrytit men det vart inte mer spel sen utan häll sig rätt stabilt.
men sen hakade olje pumps kulan fast så det vart lägre olje tryck på tomgång och mer på högre varv än normalt och sen hörde man ett litet miss ljud då bestämde vi oss att riva.
jag hann köra lite turbo fick ut 330hk/1.3bar grov justerat. tyvärr bara ca 145nm vid viktiga 3000rpm (ska va minst 175nm eller gärna 200nm)
håller på montera en ny agap 272/110.5/2.79mm insug kam (256/1.25mm) kam nu med den grova stommen men det kommer nog inte gynna botten vridet men det är ju lix åt skogen ändå med 1791cc. får fundera på det sen har inga andra alternativ och jag har bara på mig till fredag i dynon sen har jag lovat att bromsa en EVO. bättre att dyna lite än att sitta och sura
jag har iallafall lärt mig att man ska köra riktig olja ALLTID i en B20 med vass kam annars går det åt skogen. mitt första kam haveri annars sen jag börja trimma B20 år 1991. här köper man riktig B20 cougar racing olja http://savarjens.weebly.com/olja-mm.html
(körde billig biltema (statoil) 20-50 klassik mineral då det havererade, ingen jättedålig olja men det räcker inte på en B20 med höga fjädertryck).
har varit många långa kvällar och nätter här på slutet tack till kjell, stövarn, conny, sangren som hjälpt till en del. det kommer bättre dagar
nu ni som sitter i källaren framför datorn hos mamma och skryter om hur man ska trimma motorer på internätt så har ni chansen att berätta hur jag skulle gjort och hur bra ni är på att trimma
håller på att tvätta motorn nu invändigt och lagren (vevstake och kam) ser ok ut. hoppas filtret fångade upp det värsta.
skimsar om fjädertrycket så de blir 39.5-40mm fjäder nu också.
mvh jens
jag gjorde bort mig lite och jag har straffats med att 3 st nockar åkte ned i tråget och smutsat ned motorn
har hört att man ska köra in nya ringar och borrningar med mineral olja och kamaxeln och lyftare var ju redan beg sen 3 sesonger sen så jag trodde de skulle tåla det.
lite högt fjäder tryck 66/128kg (38.5mm fjäder sätes längd) och lite e85 i oljan hjälpte nog till också.......
hände rätt direkt efter uppstart sug motor då jag märkte som jag skrev tidigare här att det va ovanligt mycket spel på 2 ventiler och redan då skulle jag avbrytit men det vart inte mer spel sen utan häll sig rätt stabilt.
men sen hakade olje pumps kulan fast så det vart lägre olje tryck på tomgång och mer på högre varv än normalt och sen hörde man ett litet miss ljud då bestämde vi oss att riva.
jag hann köra lite turbo fick ut 330hk/1.3bar grov justerat. tyvärr bara ca 145nm vid viktiga 3000rpm (ska va minst 175nm eller gärna 200nm)
håller på montera en ny agap 272/110.5/2.79mm insug kam (256/1.25mm) kam nu med den grova stommen men det kommer nog inte gynna botten vridet men det är ju lix åt skogen ändå med 1791cc. får fundera på det sen har inga andra alternativ och jag har bara på mig till fredag i dynon sen har jag lovat att bromsa en EVO. bättre att dyna lite än att sitta och sura
jag har iallafall lärt mig att man ska köra riktig olja ALLTID i en B20 med vass kam annars går det åt skogen. mitt första kam haveri annars sen jag börja trimma B20 år 1991. här köper man riktig B20 cougar racing olja http://savarjens.weebly.com/olja-mm.html
(körde billig biltema (statoil) 20-50 klassik mineral då det havererade, ingen jättedålig olja men det räcker inte på en B20 med höga fjädertryck).
har varit många långa kvällar och nätter här på slutet tack till kjell, stövarn, conny, sangren som hjälpt till en del. det kommer bättre dagar
nu ni som sitter i källaren framför datorn hos mamma och skryter om hur man ska trimma motorer på internätt så har ni chansen att berätta hur jag skulle gjort och hur bra ni är på att trimma
håller på att tvätta motorn nu invändigt och lagren (vevstake och kam) ser ok ut. hoppas filtret fångade upp det värsta.
skimsar om fjädertrycket så de blir 39.5-40mm fjäder nu också.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Niklassandstrom
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: mån okt 10, 2011 3:25 pm
Re: Comp ET/A B18:n(startad 139hk. haveri!)
Aj aj! Det var tråkigt att höra.
Men det är bara på det igen
Men det är bara på det igen