Problem med fläkt och pump i VEMS

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Fredro
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: sön apr 10, 2011 9:03 am
Ort: Eskilstuna

Problem med fläkt och pump i VEMS

Inlägg av Fredro »

Har soppapumpen kopplad på PIN 10 (ignition out 7)

Och fläkten på PIN 3 (P259 ch.4)

Stoppar i nyckeln fint och vrider runt och allt är frid och fröjd. Bilen går som den ska och problemet som uppstår kommer inte förens jag ska stänga av bilen.

Då stänger fläkten av medan soppapumpen fortsätter att gå.

Alternativet är att dra igång boxen igen för att pumpen ska stanna efter 3s (som den ska), när jag då stänger av igen så står pumpen stilla men elfläkten går.

Så fort jag bryter strömmen stänger reläena.

Vet inte riktigt var jag ska börja någonstans... vill inte ha brytare då risk att dessa glöms. bilen ska fungera som vilken vardagsbil som helst.
BMW turbo
Fredrik
070 4567 121
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Problem med fläkt och pump i VEMS

Inlägg av Steve »

Koppla tänd+ istället för batteri+ på 85/86
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Fredro
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: sön apr 10, 2011 9:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Problem med fläkt och pump i VEMS

Inlägg av Fredro »

Smart!
Dock massa extra kabeldragning men så får det bli!
BMW turbo
Fredrik
070 4567 121
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Problem med fläkt och pump i VEMS

Inlägg av mattias »

Använda inte P259 om du inte måste när det gäller solenoider (reläer). Flytta till ledigt tändsteg om du har, eller stepper out (EC18 = ABCD).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Fredro
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: sön apr 10, 2011 9:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Problem med fläkt och pump i VEMS

Inlägg av Fredro »

Samma med soppa pumpen?
BMW turbo
Fredrik
070 4567 121
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Problem med fläkt och pump i VEMS

Inlägg av mattias »

Ja, det har absolut ingen som helst skillnad vad relät i sin tur driver.
I ditt fall har du redan använt ett ledigt tändsteg.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Fredro
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: sön apr 10, 2011 9:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Problem med fläkt och pump i VEMS

Inlägg av Fredro »

Men det spökar ju... borde inte relät bryta när strömmen till boxen dör?
BMW turbo
Fredrik
070 4567 121
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Problem med fläkt och pump i VEMS

Inlägg av mattias »

Det räcker med lite krypström genom utgången så orkar relät hålla sig slutet. Det kan hända att utgången redan är på väg att bli trasig.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

Re: Problem med fläkt och pump i VEMS

Inlägg av MantaTIC »

Jag har fått sätta en diod på kabeln till laddningslampan från generatorn på flera bilar, dock inte med vems just för att relän håller sig dragna pga bakmatning via lampan. Räcker ofta med några enstaka volt.
Niko Rissanen
Skriv svar