Databoxen var helt orörd. I min värld är det det första man gör när man vill trimma....chippar!
Som laddtryckstyrning har de satt en kina-strypventil och ett T-rör på slangen från turbon till wastegate. Mig veterligen ska dessa bilarna ha magnetventilstyrt laddtryck men jag hittar banne mig ingen sådan ventil. Jag har följt kablaget på bägge sidor till motorn men hittar ingen lös kontakt heller.
Jag plockade ur boxen som har nummer 0.281.001.183 och öppnade för att kolla. Det sitter tre lösa chip i den och vad jag läst mig till är ett av dem bränsle och ett av dem laddtryckstyrning.....alltså ska där finnas magnetventil.
Problemet jag har är att den laddar 0,2bar....0,3 när man varvar ut. Den måste ju ladda minst 0,7 bar för att ge de 143hk den ska.
Det sitter en potentiometer över en brytare kopplad med, sk Evry-mode. Det funkar för j-a bra men känns lite väl brutalt. Den drar på så kopplingen slirar på fyran och femman och det ryker såklart svart. Den laddar då ca 0,5 bar.
Mina frågor:
1. Vad ska en sådan ha för laddtryck original?
2. Var exakt sitter magnetventilen i E34? Det finns mängder av bilder på nätet på E36. Ingen på E34.
Jag har letat i flera timmar i BMWs TIS men inte blivit något klokare av det.
På RealOEM.com hittar man magnetventilen på bild men då står det att den bilden inte hör till min modell.
HILFE BITTE