Kompressor på B21 ET
Kompressor på B21 ET
Hej,
Jag har en Volvo B21 ET som sitter i en båt... utav flera skäl är väl inte turbo helt bra i en båt så jag funderar på möjligheten att byta ut turbon mot en kompressor istället. Jag har hört att det inte ger någon större effektskillnad på mindre motorer men är ändå intresserad av möjligheten.
Kan man byta turbon mot en kompressor rakt av eller måste man ändra kompression eller något annat för att det ska fungera? Motorn ska ge ca 155 hk som den är men jag skulle vilja ha upp den i lite mer än 200 hk om det går utan större ingrepp. Det sitter original K-Jetronic på den. Vad behöver man göra då? Jag är väl inte helt rutinerat på trimning men lär mig gärna...
/S
Jag har en Volvo B21 ET som sitter i en båt... utav flera skäl är väl inte turbo helt bra i en båt så jag funderar på möjligheten att byta ut turbon mot en kompressor istället. Jag har hört att det inte ger någon större effektskillnad på mindre motorer men är ändå intresserad av möjligheten.
Kan man byta turbon mot en kompressor rakt av eller måste man ändra kompression eller något annat för att det ska fungera? Motorn ska ge ca 155 hk som den är men jag skulle vilja ha upp den i lite mer än 200 hk om det går utan större ingrepp. Det sitter original K-Jetronic på den. Vad behöver man göra då? Jag är väl inte helt rutinerat på trimning men lär mig gärna...
/S
Re: Kompressor på B21 ET
procentuell effektskillnad är ungefär densamma oavsett motorstorlek givet samma laddförhållande med kompressor.
minnet säger att k-jetronicen fixar 200 kusar
Kompressorer av rootstyp som t.ex eaton är inte bra på högre laddtryck...de tappar verkningsgrad, vilket resulterar i varmare insugsluft och på åtminstone äldre typer av roots ökar det interna läckaget rätt mycket.
rootstypen har den fördelen att hela momentkurvan höjs, dvs motorn blir starkare på alla varv, men att höja till 200 kusar på en b21et låter lite häftigt.
Min tanke är att sätta in en modernare turbo istället för ett tidigare ladd (originalturbon ÄR seg) och som klarar högre effekt.
Skall du upp i 200 också så torde en laddluftskylare vara att starkt rekommendera på en båtmotor som går hårt hela tiden.
Vad för turbo vågar jag inte yttra mig om här, då det finns många med stor erfarenhet på forumet och kommer ha bättre idé än jag.
minnet säger att k-jetronicen fixar 200 kusar
Kompressorer av rootstyp som t.ex eaton är inte bra på högre laddtryck...de tappar verkningsgrad, vilket resulterar i varmare insugsluft och på åtminstone äldre typer av roots ökar det interna läckaget rätt mycket.
rootstypen har den fördelen att hela momentkurvan höjs, dvs motorn blir starkare på alla varv, men att höja till 200 kusar på en b21et låter lite häftigt.
Min tanke är att sätta in en modernare turbo istället för ett tidigare ladd (originalturbon ÄR seg) och som klarar högre effekt.
Skall du upp i 200 också så torde en laddluftskylare vara att starkt rekommendera på en båtmotor som går hårt hela tiden.
Vad för turbo vågar jag inte yttra mig om här, då det finns många med stor erfarenhet på forumet och kommer ha bättre idé än jag.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Kompressor på B21 ET
På en båt behöver man väl ingen direkt spool
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Kompressor på B21 ET
Nej, behöver man inte, men en b21ET är seg/klen/slö innan turbon börjar ladda. Har haft en 245:a med en sån. Med en modernare turbo kan man förvänta sig at den börjar ladda vid ett tidigare varvtal. Konstruktionen på originalturbon är trots allt drygt 30 år gammal.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Kompressor på B21 ET
940 turbo grenrör & en 16T gör mycket positivt, i princip bolt-on dessutom 

16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Kompressor på B21 ET
Eftersom inga andra verkar ha någon åsikt så tycker jag att Markström har en poäng. Själv skulle jag föreslagit en garret gt17 från en saab 9-3.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- 900hasse
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 136
- Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
- Ort: Mariestad
- Kontakt:
Re: Kompressor på B21 ET
Hej!
Mvh Hans
Är det inte T25-fläns på dom?, är inte ett 13g eller 15g ett mycket pålitligt alternativ istället för dom där blårykande garret sakernaEftersom inga andra verkar ha någon åsikt så tycker jag att Markström har en poäng. Själv skulle jag föreslagit en garret gt17 från en saab 9-3.

Mvh Hans
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Kompressor på B21 ET
Jo jag har åxå lite dåligt vibbar av GT17 aggen från saab. Ett 16T får man ju för vettiga pengar & dom
orkar ju med lite mer om man vill "vässa" lite.
Vart bottnar ett GT17? Har inte dom ap-liten kompressor?
Hade jag stått i Ztefans skor hade jag nog börjat med 16T/940 rör & sen gärna
fått till någon form av laddluftskylning (Värmeväxlare, finns ju gott om svalt vatten?)
EDIT: Original Garret aggen till B21ET & B230ET är hopplöst värdelösa vad gäller spool
orkar ju med lite mer om man vill "vässa" lite.
Vart bottnar ett GT17? Har inte dom ap-liten kompressor?
Hade jag stått i Ztefans skor hade jag nog börjat med 16T/940 rör & sen gärna
fått till någon form av laddluftskylning (Värmeväxlare, finns ju gott om svalt vatten?)
EDIT: Original Garret aggen till B21ET & B230ET är hopplöst värdelösa vad gäller spool

16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Kompressor på B21 ET
Först en brasklapp eller vad man skall säga. Jag kan väldigt lite (dvs nästan inget alls) om skillnaden mellan olika aggregat, därav min tidigare ovilja att föreslå något
Jo saab-agget är litet men skall räcka till 230 kusar som jag fattat det. Det där med blårök jaa..njaa. jag renoverade mitt i somras då det kom blårök ibland men det var egentligen inget fel på turbon. Blåröken kom sig av att det sitter ett spår på axeln som skall få oljan att rinna nedåt istället för ut åt sidan och vidare ut i avgashuset. Det spåret hade koksat igen.
Jag vill mena att en båt går så pass få timmar att "livslängden" på turbon inte är intressant.
Jag säger inte att saab-agget är bättre är det föreslagna volvoagget. Min tanke med gt17 var att det borde börja ladda tidigt så man får en lång anständig momentkurva.
Jo saab-agget är litet men skall räcka till 230 kusar som jag fattat det. Det där med blårök jaa..njaa. jag renoverade mitt i somras då det kom blårök ibland men det var egentligen inget fel på turbon. Blåröken kom sig av att det sitter ett spår på axeln som skall få oljan att rinna nedåt istället för ut åt sidan och vidare ut i avgashuset. Det spåret hade koksat igen.
Jag vill mena att en båt går så pass få timmar att "livslängden" på turbon inte är intressant.
Jag säger inte att saab-agget är bättre är det föreslagna volvoagget. Min tanke med gt17 var att det borde börja ladda tidigt så man får en lång anständig momentkurva.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Kompressor på B21 ET
Tänkte föreslå den här...
Blir ju till att bygga grenrör då men...
Blir ju till att bygga grenrör då men...
Re: Kompressor på B21 ET
Stort tack för alla svar och ledsen att jag dröjt med återkoppling.
Jag inser att ett annat turboaggregat förmodligen kan lyfta effekt och få tryck redan på lägre varvtal och det är ju bra... men nu var det så att jag inte är så sugen på turbo alls då maskinen sitter i ett slutet utrymme med ca 1 m3 luft och då riskerar en 600-800 grader varm turbo att bränna upp hela båten
Därav intresset för kompressor...
Jag har en laddkylare (en vattenkyld från en hjullastare tror jag det var...)
Det finns gott om turboinstallationer i båtar men då är det främst dislar (varför nu de skulle värma mindre). Det finns en del som tävlar med turbo men då brukar de sätta turbon utanför motorrummet för att få kylning.
Jag inser att ett annat turboaggregat förmodligen kan lyfta effekt och få tryck redan på lägre varvtal och det är ju bra... men nu var det så att jag inte är så sugen på turbo alls då maskinen sitter i ett slutet utrymme med ca 1 m3 luft och då riskerar en 600-800 grader varm turbo att bränna upp hela båten

Därav intresset för kompressor...
Jag har en laddkylare (en vattenkyld från en hjullastare tror jag det var...)
Det finns gott om turboinstallationer i båtar men då är det främst dislar (varför nu de skulle värma mindre). Det finns en del som tävlar med turbo men då brukar de sätta turbon utanför motorrummet för att få kylning.
Re: Kompressor på B21 ET
Ja, du kan säkert pressa ur 200 kusar med kompressor, men du hamnar i överkanten/över för vad som är bra med en kompressor.
Alltså det bli "osnyggt" när man hamnar i ett område där kompressorn tappar verkningsgrad och värmer luften betydligt mer än t.ex en turbo skulle göra. Man hamnar liksom i uppförsbacke...luften blir varmare än den behöver och tar mer plats, för att kompensera för det så får man ladda mer osv.
Ta o kika på verkningsgradskurvorna för den typ av kompressor du tänkt dig. Det kan vara som så att du kan ro det i hamn. Speciellt om du ruckar lite på effektkravet. När jag har tyckt så har jag slickat på fingret och hållt upp det. Med blött finger uppe säger jag 175 okej, 200 nej, men jag kan ha fel. Mycket beror på hur snabbt kompressorn tappar verkningsgrad.
Alltså det bli "osnyggt" när man hamnar i ett område där kompressorn tappar verkningsgrad och värmer luften betydligt mer än t.ex en turbo skulle göra. Man hamnar liksom i uppförsbacke...luften blir varmare än den behöver och tar mer plats, för att kompensera för det så får man ladda mer osv.
Ta o kika på verkningsgradskurvorna för den typ av kompressor du tänkt dig. Det kan vara som så att du kan ro det i hamn. Speciellt om du ruckar lite på effektkravet. När jag har tyckt så har jag slickat på fingret och hållt upp det. Med blött finger uppe säger jag 175 okej, 200 nej, men jag kan ha fel. Mycket beror på hur snabbt kompressorn tappar verkningsgrad.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Kompressor på B21 ET
Jag har en Turbo med vattenkylt avgashus till rimligt pris, skapar nog lite mer jobb bara





Re: Kompressor på B21 ET
Sätt en värmemössa över turbon bara. Kompressor i en båt känns ju ganska meningslöst enl mig.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson