B230 16v turbo släcker gnistan

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Schonbeck
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jan 12, 2014 5:48 pm

B230 16v turbo släcker gnistan

Inlägg av Schonbeck »

Tjena har problem med att min 16v turbo släcker gnistan... (99% säker på de)

Felet uppstår endast vid 6000 rpm och vid 0,8bar i ladd. Vid högre ladd kommer det tidigare.
Sänker ja laddet så går den som den ska.
Är precis motorn går in i en "vägg" när detta händer och bryter. Och ja släpper gasen.. Håller man där emot fortfarande full gas så gör den det en gång till tills att laddet har blivit tillräckligt lågt och den drar hela vägen till varvstop.
Verkar även som att den slår ifrån värst på 2an och 3an.
Lambdavärdet ligger runt 0,83 hela vägen tills detta händer.

Körs på lh 2.4 med chipade turbo boxar för 3"lmm och R-spridare. (98 oktan)
Tändstift ngk Bcpr7es 0,5mm gap har testat mindre hjälpte inte direkt.

Fakta om motorn:

Block:
B230fk.
H-Profil.
FK kolvar med ventilurtag. (8,8:1)
Toppdäckat.
"O-ringat" ( Fräst spår med en 3mm bred svarvad stålring 0,10mm uppstick)
Spm Högflödes oljepump "144"
Spm Toppbultar (Pinnbultar)
Ståldrev och alu remhjul
Nya kolvringar, Lager och packningar m.m.

Original 16v topp och orginal kammar.

Extraktor Grenrör (Pulssplitat)
Tb60-03 ( 60,5 in och 65 ut)
60mm Wastegate

Msd blaster 2 spole
ngk Bcpr7es tändstift
Alla andra tänd delar nya
3"lmm
R-spridare 465cc@3,8bar
Anpassade chip från kl racing.
DeatschWerks 320L/H Nytt filter under bilen med.

Frågan är nu vad man ska göra för att lösa problemet?
Kanske testa med Ngk Bpr7eix Iridium stift ? erfarenhet?

Sprut hade ju varit det bästa men blir till vintern är tanken.

Har slut på ideer och är väldigt taksam för svar.
För övrigt första bygget.

MVH Henke
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: B230 16v turbo släcker gnistan

Inlägg av dundersmurfen »

Börja med att kolla lite basic stuff som spänningsmatning till spolen. Att rotorn träffar fint i locket, kanske prova byta tändmodul. Testa med en std bosch spole dom ska utan problem orka detta.

Fint att du skrivit mycket info om maskineriet :thumbright:

Lite mer om hur den beter sig kanske, inte säkert att jag fattar helt.

Du har chipp för 16v, den tål mindre tändning än en 8v...

Kasta inga pengar i sjön på några konstiga stift. Vanliga ngk för 50:- styck funkar finfint
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Schonbeck
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jan 12, 2014 5:48 pm

Re: B230 16v turbo släcker gnistan

Inlägg av Schonbeck »

Ska kolla detta. men är de inte så att antingen fungerar tändmodulen eller så gör den inte de?
Körde med original spole först men fick tips om att byta till blaster spolen så den är helt ny och då flyttades felet upp ca 200rpm.

Angående chippen så är dom till 8v... så de skulle kunna vara så att den har för hög tändning via dom?
Har dock sett flera köra med dessa chipp och kunnat ladda mer.
Felet vet ja inte riktigt hur ja ska förklara men man skulle väl kunna säga att de är som ett varvstopp fast de inte slår ifrån lika snabbt om man säger så. alltså en gång och sen en gång till när laddet byggts upp igen, om man fortsätter hålla full gas.
ut över de så går den rent och fint upp till detta händer.
De som ja tycker e konstigt är att de slutar om man sänker laddet till 0,6.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: B230 16v turbo släcker gnistan

Inlägg av dundersmurfen »

Låter lite skumt, men det är svårt att veta vad som händer där med din chippade maskin. Tändmodulen borde funka eller gå sönder, ja, men man vet aldrig. Det kryllar väl av dessa i varje volvogarage...

Det har inte med att tändläget kan ligga lite högt att göra, tänkte mer så du inte rasar i onödan.

Du har ingen specialare inkopplad någonstans som "inte borde" påverka?

Hur funkar dessa sprut ligger det en dwelltid på spolarna eller är det endast strömbegränsning i tändmodulen? Kan ju tänkas att det kan vara knas i chippet så dwellen ligger fel.

Kollat stiften så du inte får sotränder på porslinet? Minsta skada på tändkabel eller hatt kan också förstöra

Här är ett exempel på hur det inte ska se ut :doh: Felet visade sig vara fel fett vid montering av tändhattar på kabeln, fettet började leda efter ett tag. Nya hattar med riktigt fett och problemet var borta för att ej komma tillbaka.
Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Schonbeck
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jan 12, 2014 5:48 pm

Re: B230 16v turbo släcker gnistan

Inlägg av Schonbeck »

De ända "special lösningarna" är att spridar motståndet är bryggat för hög ohms spridare och att kabeln till tps är förlängd.
Angående hur sprutet fungerar så har ja ingen koll på de men är ju värt att forska i. Gick i tankarna att sätta i mitt viking ecomax chip istället och justera in de med btr istället för att se så de inte är något med chipen som jävlas.

Stiften ser fina ut över huvudtaget, inga tendenser sot på porslinet som bilden.

Tack för tipsen en så länge ska ut och felsöka och se om ja kommer fram till något, fler tips är välkomna!
Mvh
Enbacka
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jul 27, 2011 5:59 pm
Ort: Österbotten, Finland

Re: B230 16v turbo släcker gnistan

Inlägg av Enbacka »

Med lambda 0,83 går den ju onödigt fett, vad har du för lambdavärde vid 0,6 laddtryck om det funkar där?
----------------------------
Jan Enbacka
Schonbeck
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jan 12, 2014 5:48 pm

Re: B230 16v turbo släcker gnistan

Inlägg av Schonbeck »

Problemet löst va en va en laddtrycks spärr / luftmängds spärr i chippen.... kör nu med mitt viking ecomax chip och bilen går som den ska.
mvh Henke
Skriv svar