Öppna fler kylkanaler i vitfemma

Diskussioner för erfaret folk
Lundqvist
Lite mer laddtryck

Öppna fler kylkanaler i vitfemma

Inlägg av Lundqvist »

Jag har funderat ett antal gånger på detta, det finns massvis av hål i toppen men endast ett fåtal i packningen. Frågan jag ställer mig är varför det ser ut på detta vis, för det finns ju såklart en anledning, men frågan är om anledningen är maximal kylning (som jag är ute efter i min racebil) eller möjligtvis att snabbare få upp tempen men fortfarande bibehålla tillräcklig kylning för en vanlig Svensson bil tex.

Så det vore intressant att höra andras åsikter om detta, eller om någon kanske rent av har testat?
hauge
Forumsberoende

Re: Öppna fler kylkanaler i vitfemma

Inlägg av hauge »

Om man ser till gamla chevor så är det likadant.

Där rekommenderar man INTE att ta upp hålen i packningen. Anledningen är att hålen är utprovade så att det blir jämn kylning till alla cylindrar och topplocket. Ser ingen anledning att tro det skulle va olika på din motor.

Att snabbare få upp tempen är svårt (går inte) annat än om du byter kylmedia till något med lägre värmekapacivitet t.ex ren glykol.
ren glykol värms upp ca 40% snabbare än rent vatten t.ex
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Lundqvist
Lite mer laddtryck

Inlägg av Lundqvist »

"går inte" avfärdar jag som skitsnack om jag ska va ärlig, självklart går det att påverka, sen hur mycket det går är en annan femma. Men tittar man på Volvos s60r packning så skiljer sig hålen rejält mot 850 t5. Varför är det på detta viset om det redan var optimalt på gamla t5an?
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

okej..ta upp hålen då så blir det säkert bra 8)

om vi skall komma till skitsnacket då..

Motorn har en massa som skall värmas upp för att den skall komma upp i arbetstemp: huvudsakligen motorolja, kylvätska och metall.
Det finns ett par vägar att gå:
1: minska massan
2: överför större energimängd på kortare tid
3: ändra materialen till sådana som kräver mindre energi för en temperaturhöjning.

Du kan fundera en stund på vad som är realistiskt...det som jag finner orealistiskt kanske du kallar skitsnack.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Enok
Forumsberoende

Inlägg av Enok »

Lundqvist skrev:"går inte" avfärdar jag som skitsnack om jag ska va ärlig, självklart går det att påverka, sen hur mycket det går är en annan femma. Men tittar man på Volvos s60r packning så skiljer sig hålen rejält mot 850 t5. Varför är det på detta viset om det redan var optimalt på gamla t5an?
Hål i block o toppar kan även vara där av gjuttekniska skäl, hur det är på Volvo motorn vet jag ej.
Det är väl olika motorer i 850 o s60r, s60r har väl RN motorn?
Peter Olson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

bäst är att tänka sig in i hur vattnet ska fara för att kyla bäst, skulle alla kanaler mellan topp och block på en b230 va stora så skulle cylindrarna där bak inte få nån kylning alls nästan. jag kan inte hur kylvattnet går på vit motorerna men jag gissar det är en liknade konstruktion.
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende

Inlägg av Kökarmicke »

Tittar du på ett block som har den nyare packningen sitter det lite plåtbleck i blocket som styr vattnet på ett annat sätt. Den äldre motorn är längsspolad, vattnet ska hela vägen bak i blocket innan det går upp å toppen å fram mot termostathuset igen. Den nyare motorn är tvärspolad som det heter, men jag har inte satt mig in i hur den jobbar. sätter du i en nyare packning kommer inte den bakre delen av motorn få kylning.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Lundqvist
Lite mer laddtryck

Inlägg av Lundqvist »

hauge skrev:okej..ta upp hålen då så blir det säkert bra 8)

om vi skall komma till skitsnacket då..

Motorn har en massa som skall värmas upp för att den skall komma upp i arbetstemp: huvudsakligen motorolja, kylvätska och metall.
Det finns ett par vägar att gå:
1: minska massan
2: överför större energimängd på kortare tid
3: ändra materialen till sådana som kräver mindre energi för en temperaturhöjning.

Du kan fundera en stund på vad som är realistiskt...det som jag finner orealistiskt kanske du kallar skitsnack.
Du väljer att missuppfatta vad jag skriver, skitsnacket va att det inte går att påverka om en motor blir varm fortare eller saktare, att jag skulle påstått att det
faktiskt BLIR bättre av att öppna fler kanaler är även det befängt (vilket du insinuerar med din första mening här)
Lundqvist
Lite mer laddtryck

Inlägg av Lundqvist »

Enok skrev:
Lundqvist skrev:"går inte" avfärdar jag som skitsnack om jag ska va ärlig, självklart går det att påverka, sen hur mycket det går är en annan femma. Men tittar man på Volvos s60r packning så skiljer sig hålen rejält mot 850 t5. Varför är det på detta viset om det redan var optimalt på gamla t5an?
Hål i block o toppar kan även vara där av gjuttekniska skäl, hur det är på Volvo motorn vet jag ej.
Det är väl olika motorer i 850 o s60r, s60r har väl RN motorn?
Jo det är jag medveten om.
Visst är det så men det är väl inte så att det är astronomiska skillnader på motorerna, så det jag menade med ovan citerade text var att varför har de ändrat på nyare motorerna om det inte går att påverka kylningen och det redan var helt optimalt på de gamla.
Lundqvist
Lite mer laddtryck

Inlägg av Lundqvist »

Jens Gustavsson skrev:bäst är att tänka sig in i hur vattnet ska fara för att kyla bäst, skulle alla kanaler mellan topp och block på en b230 va stora så skulle cylindrarna där bak inte få nån kylning alls nästan. jag kan inte hur kylvattnet går på vit motorerna men jag gissar det är en liknade konstruktion.
På t5 är det endast några hål längst bak förutom ett ca 3mm hål nära termostathuset.
Visst ser jag logiken i att vattnet behöver ta sig längst bak i motorn, för att sedan gå upp i toppen och fram igen men mina funderingar rör sig mest kring ifall det är nödvändigt att allt passerar på ett ställe eller om man med fler hål i olika storlekar skulle få bättre flöde på vattnet
Lundqvist
Lite mer laddtryck

Inlägg av Lundqvist »

Kökarmicke skrev:Tittar du på ett block som har den nyare packningen sitter det lite plåtbleck i blocket som styr vattnet på ett annat sätt. Den äldre motorn är längsspolad, vattnet ska hela vägen bak i blocket innan det går upp å toppen å fram mot termostathuset igen. Den nyare motorn är tvärspolad som det heter, men jag har inte satt mig in i hur den jobbar. sätter du i en nyare packning kommer inte den bakre delen av motorn få kylning.
Har sett detta på bilder men tyvärr inte kunnat studera det i verkligheten
turbobullen
Lite mer laddtryck

Inlägg av turbobullen »

Finns det någon som vet var man kan få tag i en MLS packning till 850 t5 motor?
Den är ju som ni vet lite speciell då den är längsspolad och inte tvärspolad som nyare motorer.
Ni som skrivit här verkar ha koll menar jag.
Tacksam för svar. Mvh Bullen
Fyrken
För mycket laddtryck

Inlägg av Fyrken »

Köp en packning till en XC90 2.5T så ny du kan hitta. Typ 2012
Den bör vara rätt för dig då motorn är en klassisk RN och inte R-line som är en tvärspolad variant innan RNC kom.

Kolla dock innan du öppnar så du kan lämna tillbaka den om du inte är nöjd.

Den packningen är 84mm då den är avsedd för 83mm borr. Har funkat för många med 83-borrspackning på 81mm borr.
Volvo S40 4x4 "evighetsprojektet"
997 Turbo Syvecs edition "stödkorven"
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Det jag har förstått av att inte göra mer hål i packningen är att gör man det får man mindre "tryck" flöde i kylsystemet. man kan se det som att man har en trädgårdsslang. Täpper du till i änden på den får du mer tryck, men det är fortfarande samma flöde på vattnet in i slangen, Men gör man för många hål i slangen tappar man trycket i slutet på slangen och på så sätt får fram mindre vatten trots samma flöde in i slangen. lite samma blir det i motorn gör man för många hål i packningen så försvinner för mycket vatten upp i toppen och du kommer inte få tillräckligt med vatten bak i motorn, och på så sätt inte få korrekt kylning. Det skiljer sig så klart på olika motorer men det är det jag har fått reda på. Men har du en extra motor kan du ju alltid testa och skruva dit lite mätare och se hur det beter sig kan vara kul att få lite fakta om det med om man har problem med kylningen.
Skriv svar