Hej! Jag har en e36 som jag kör med en biltema oljepump på returen från turbon, har en liten tank under turbon med avluftning som jag dragit så högt som möjligt men problemet är att det skvätter olja därifrån, nån som vet vad som är fel och hur det kan åtgärdas?
Mvh
Biltema oljepump avluftning
Re: Biltema oljepump avluftning
lite bilder så man kanske förstår, var dock inte helt lätt att få några bra bilder då man låg under bilen!
lite förklaringar till bilden
1: catchtanken som sitter under turbon
2:slangen som går från tanken till oljepumpen
3:oljepump
4:avluft

en till bild på tanken

det lilla luftfiltret bredvid oljestickan sitter på slangen från avluftningen därifrån det skvätter olja

lite förklaringar till bilden
1: catchtanken som sitter under turbon
2:slangen som går från tanken till oljepumpen
3:oljepump
4:avluft

en till bild på tanken

det lilla luftfiltret bredvid oljestickan sitter på slangen från avluftningen därifrån det skvätter olja

för att klargöra:
det dära lilla "luftfiltret" är avluftningen som sitter högt och det skvätter från det ?
det dära lilla "luftfiltret" är avluftningen som sitter högt och det skvätter från det ?
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Det stämmer!hauge skrev:för att klargöra:
-
- För mycket laddtryck
Svårt att säga av bilden men om pumpen sitter lite högre än anslutningen på tanken kan kanske nivån ibland hamna över anslutningen till avluftningen och med olja i den slangen och ev baktryck genom pumpen så trycker det ut i ventilationen. Jag skulle nog testat att montera pumpen närmare och med anslutningen på samma höjd som på tanken. Och ventilationen helst ansluten uppepå tanken. Den skulle du dessutom kunna dra in i ventilkåpan.
Håkan Foldefors