Fråga ang. låg oljetemp b230
Fråga ang. låg oljetemp b230
Hej. Jag pratade med en vän här om dagen. Hans oljetemp ligger runt 100grader vid körning.
Jag har en b230 med 611whp. På den ligger oljetempen runt 75-80grader i stort sätt konstant vid körning. Jag har visserligen aldrig stött på några problem men jag undrar nu om det är för kallt? Jag har en 9 raders oljekylare som är monterad i grillen och det sitter en pappskiva framför som täcker 3/4 av kylaren.
Jag har en b230 med 611whp. På den ligger oljetempen runt 75-80grader i stort sätt konstant vid körning. Jag har visserligen aldrig stött på några problem men jag undrar nu om det är för kallt? Jag har en 9 raders oljekylare som är monterad i grillen och det sitter en pappskiva framför som täcker 3/4 av kylaren.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Fråga ang. låg oljetemp b230
Jag hade gärna haft oljan lite varmare ca 90-105 grader vid normalkörning.
Detta för att vatten och ev alkohol (som även normal bensin innehåller) snabbt skall kunna dunsta/förångas efter kallstart, och det åtminstone vatten som kommer ner i form av blowby när det laddas på.
Detta för att vatten och ev alkohol (som även normal bensin innehåller) snabbt skall kunna dunsta/förångas efter kallstart, och det åtminstone vatten som kommer ner i form av blowby när det laddas på.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Får försöka ordna en sandwich med termostat då. Problemet blir att jag inte vet vart jag ska flytta mina oljetryck/oljetempgivare... De sitter i sandwichen nu.hauge skrev:Jag hade gärna haft oljan lite varmare ca 90-105 grader vid normalkörning.
Tack! Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
-
- För mycket laddtryck
Det är inte så att tempgivaren sitter på oljan som kommer tillbaka från kylaren då?
Håkan Foldefors
Hur vet jag det?Pipedreams skrev:Det är inte så att tempgivaren sitter på oljan som kommer tillbaka från kylaren då?

Alltså, det är inte skitviktigt med att höja oljetempen på din motor. Med det effektuttaget så är det säkert nått annat som ger sig långt innan effekterna av ngt låg oljetemp påverkar.
Pröva att skärma av hela oljekylet o se vad som händer innan du börjar bygga om.
Annars är de dära pannkakskylena riktigt najsiga. Kylvattnet (som blir fortare varmt) värmer upp oljan edit: hjälper till att värma upp, vid kall motor och kyler oljan när den blir riktigt varm.
Pröva att skärma av hela oljekylet o se vad som händer innan du börjar bygga om.
Annars är de dära pannkakskylena riktigt najsiga. Kylvattnet (som blir fortare varmt) värmer upp oljan edit: hjälper till att värma upp, vid kall motor och kyler oljan när den blir riktigt varm.
det är som vanligt otroligt vanligt att man sätter dit en oljekylare bara för att............Det finns ju separat termostat att montera om man inte vill in och klydda med det som sitter där. Då sätter man ju det blocket på ledningen nånstans.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
är du säker att du behöver en kylare?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
huvudet på spiken 

Nej. Det verkar ju onekligen som om jag inte behöver det. Kanske får ta bort den helt enkelt...Jens Gustavsson skrev:är du säker att du behöver en kylare?
mvh jens
Ser ingen anledning till att ta bort kylet, men en fiffig termostat vore ju på sin plats!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
en nackdel med en massa olje kylar slangar, termostater mm är brand risken. har sett ett par bilar nära brinna upp då de kört en massa olje kylare i onödan också. köp en olje temp mätare och håll koll på den istället.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
- 900hasse
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Hej!
Varför inte original värmeväxlare som sitter på B230Fk/FT.
Inga extra oljeslangar eller rör utan bara vatten.
Mvh Hans
Varför inte original värmeväxlare som sitter på B230Fk/FT.
Inga extra oljeslangar eller rör utan bara vatten.
Mvh Hans