Fråga ang. låg oljetemp b230

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Fråga ang. låg oljetemp b230

Inlägg av Magistern »

Hej. Jag pratade med en vän här om dagen. Hans oljetemp ligger runt 100grader vid körning.

Jag har en b230 med 611whp. På den ligger oljetempen runt 75-80grader i stort sätt konstant vid körning. Jag har visserligen aldrig stött på några problem men jag undrar nu om det är för kallt? Jag har en 9 raders oljekylare som är monterad i grillen och det sitter en pappskiva framför som täcker 3/4 av kylaren.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Fråga ang. låg oljetemp b230

Inlägg av hauge »

Jag hade gärna haft oljan lite varmare ca 90-105 grader vid normalkörning.

Detta för att vatten och ev alkohol (som även normal bensin innehåller) snabbt skall kunna dunsta/förångas efter kallstart, och det åtminstone vatten som kommer ner i form av blowby när det laddas på.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Fråga ang. låg oljetemp b230

Inlägg av Magistern »

hauge skrev:Jag hade gärna haft oljan lite varmare ca 90-105 grader vid normalkörning.

Detta för att vatten och ev alkohol (som även normal bensin innehåller) snabbt skall kunna dunsta/förångas efter kallstart, och det åtminstone vatten som kommer ner i form av blowby när det laddas på.
Får försöka ordna en sandwich med termostat då. Problemet blir att jag inte vet vart jag ska flytta mina oljetryck/oljetempgivare... De sitter i sandwichen nu.

Tack! Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: Fråga ang. låg oljetemp b230

Inlägg av Pipedreams »

Det är inte så att tempgivaren sitter på oljan som kommer tillbaka från kylaren då?
Håkan Foldefors
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Fråga ang. låg oljetemp b230

Inlägg av Magistern »

Pipedreams skrev:Det är inte så att tempgivaren sitter på oljan som kommer tillbaka från kylaren då?
Hur vet jag det? :hihi: Borde det inte va samma temp oavsätt vart på sandwichen man mäter?
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Fråga ang. låg oljetemp b230

Inlägg av hauge »

Alltså, det är inte skitviktigt med att höja oljetempen på din motor. Med det effektuttaget så är det säkert nått annat som ger sig långt innan effekterna av ngt låg oljetemp påverkar.

Pröva att skärma av hela oljekylet o se vad som händer innan du börjar bygga om.
Annars är de dära pannkakskylena riktigt najsiga. Kylvattnet (som blir fortare varmt) värmer upp oljan edit: hjälper till att värma upp, vid kall motor och kyler oljan när den blir riktigt varm.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Fråga ang. låg oljetemp b230

Inlägg av StefanM »

det är som vanligt otroligt vanligt att man sätter dit en oljekylare bara för att............Det finns ju separat termostat att montera om man inte vill in och klydda med det som sitter där. Då sätter man ju det blocket på ledningen nånstans.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Fråga ang. låg oljetemp b230

Inlägg av Jens Gustavsson »

är du säker att du behöver en kylare?

mvh jens
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Fråga ang. låg oljetemp b230

Inlägg av hauge »

huvudet på spiken :-)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Fråga ang. låg oljetemp b230

Inlägg av Magistern »

Jens Gustavsson skrev:är du säker att du behöver en kylare?

mvh jens
Nej. Det verkar ju onekligen som om jag inte behöver det. Kanske får ta bort den helt enkelt...
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Fråga ang. låg oljetemp b230

Inlägg av lyyski »

Ser ingen anledning till att ta bort kylet, men en fiffig termostat vore ju på sin plats!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Fråga ang. låg oljetemp b230

Inlägg av Jens Gustavsson »

en nackdel med en massa olje kylar slangar, termostater mm är brand risken. har sett ett par bilar nära brinna upp då de kört en massa olje kylare i onödan också. köp en olje temp mätare och håll koll på den istället.

mvh jens
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Fråga ang. låg oljetemp b230

Inlägg av 900hasse »

Hej!

Varför inte original värmeväxlare som sitter på B230Fk/FT.
Inga extra oljeslangar eller rör utan bara vatten.

Mvh Hans
Skriv svar