Håller på o sätter ihop min 350 smallblock och har en fundering över oljan till topparna.
För att smörja vippor och styrningar så ska oljan gå genom lyftarna och upp genom stötstängerna. Så långt är jag med, men i vilken mängd ska det komma olja?
Har kört upp oljetrycket med borrmaskin, och i hålet för oljetryckskontakten sprutar det, så pumpen bör vara frisk, även lyftargalleriet forsar det olja genom. Men det går inte upp i stötstängerna.. efter att ha kört några minuter med borrmaskin så är lyftarna i stortsett stumma så jag antar att det är oljetryck i dom då? De kändes väldigt hårda innan jag stoppade i dom dock. Plockar man ur en stötstång så droppar det lite grann i botten på den, men inte mer. Utan stötstänger på lyftarna så ser man att det kommer olja, men det är inte mycket..
Finns där nån som kan svara på om jag har ett bekymmer eller om det är som det ska va.
Det är hydraliska lyftare och oljan är 15-40..
Motorn har vart isär pga ett snurrat vevlager och fått ny vev, nya lager och ringar. Lyftarna är de som satt i motorn innan raset, o har legat urplockade men orörda i ca 9mån, kan de ha kärvat ihop? Plockade itu en ikväll o rengjorde o satte ihop igen, men det blev ingen större skillnad på oljeflödet genom den jämfört med de andra..
cheva 350 oljeproblem? eller?
cheva 350 oljeproblem? eller?
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Re: cheva 350 oljeproblem? eller?
Prova baxa motorn samtidigt. För de kommer bara skvättvis när man har igång å ventilkåporna av.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
wrooommm
Re: cheva 350 oljeproblem? eller?
Har provat att vrida runt motorn mwn det gör ingen skillnad
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: cheva 350 oljeproblem? eller?
Du behöver ha en skrotad fördelare eller ett special verktyg för att oljan ska gå rätt väg i lyftargalleriet.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... =0&ndsp=13
Oljekanalen vid pilen fördelar ut oljan till lyftarkanalerna. Kör du bara med en "pinne" så rinner oljan tillbaks ner i tråget.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... =0&ndsp=13
Oljekanalen vid pilen fördelar ut oljan till lyftarkanalerna. Kör du bara med en "pinne" så rinner oljan tillbaks ner i tråget.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: cheva 350 oljeproblem? eller?
Har en skrotad fördelare o kör med, verkade få rätt på det idag, lite mer tryck på lyftarna från stötstängerna så gick oljan rätt väg
Sen gick resten av kvällen åt till att bråka med insuget, neopren tätningen fram ville bara krypa ut när jag spände bultarna..
Nu får det stå o jävla av sig i 1,5 vecka då jag ska på semester
Sen gick resten av kvällen åt till att bråka med insuget, neopren tätningen fram ville bara krypa ut när jag spände bultarna..
Nu får det stå o jävla av sig i 1,5 vecka då jag ska på semester
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Re: cheva 350 oljeproblem? eller?
Skippa tätningarna fram o baktill o lägg en sträng silikon där istället.
Re: cheva 350 oljeproblem? eller?
Ja, det är det "normala" att göra nuförtiden.
Torka rent med t.ex aceton, lägg på silikonet och vänta tills det börjar härda/hårdna... montera sedan. Då får man en tätning där överskottet flyter ut och samtidigt så sitter fogen "i spänn".
Torka rent med t.ex aceton, lägg på silikonet och vänta tills det börjar härda/hårdna... montera sedan. Då får man en tätning där överskottet flyter ut och samtidigt så sitter fogen "i spänn".
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*