Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Oj, det var värst. Tror jag betalar mellan 1000kr och 1500 för en 16" bakfälg.
Men ni har iaf lite billigare däck än oss, ett bakdäck går på drygt 3500kr i klass2.
Visserligen håller de några tävlingar för min del, blir självklart sämre för varje tävling.
Men ni har iaf lite billigare däck än oss, ett bakdäck går på drygt 3500kr i klass2.
Visserligen håller de några tävlingar för min del, blir självklart sämre för varje tävling.
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
-
- Forumsberoende
Jag gjorde en bra bilaffär som finansierade 2 av mina fälgar, jag köpte en volvo 945a som det va 5 st ganska enkla 2 or på i besiktningen för 2000 kr, sen lagade jag felen och besiktade den, sen sålde jag den direkt för 6000 kr =0).
Roger (Magic T) Thomasson
-
- Forumsberoende
Kan berätta att nu har vi kört premiärtävlingen i Nyköping, första gången jag åkt 37 mil enkel för en tävling så det va ett äventyr bara o ta sej ner, åkte halv 10 hemifrån på fredag morgon, hade inte fått luftfiltren än så dom skulle vi hämta upp på vägen så jag va lite stressad =0/, sen tyckte jag det gnissla o skramlade lite här o där från bussen så jag inbillade mej att den går sönder när som helst hela tiden =0). Körde fel på nåt ställe men va framme runt 5 tiden vid banan i Nyköping, och bussen gick utan protester hela vägen =0).
Till tävlingen då, första heatet va jag lite sen på lampan och startade på 1 an så jag va inte me i täten på startrakan, men 1 bröt och min körning funka ok så jag va 3 a i mål iaf
Andra heatet startade jag på 2 an och va med bättre i starten, körde lite brett på 1 ställe så jag tappa en placering men på sista varvet låg jag 3 a och hade tagit alternativet medans dom 2 i täten gick ut i alternativet , så mot sista kurvan före mål låg vi 3 i bredd och jag hade innern och jag ville inte släppa men det sluta med att vi körde ihop lite så jag gjorde en 360 snurrning och jag tappade massa sekunder
. Fick en tryckare så avgassystemet blev 10 cm kortare och lossnade från upphängningen, det va jag rejält besviken på mej själv att jag inte bromsade ist för o ge mej in i närkamp, huven sprack med så vi fick lite o fixa för o komma ut i sista heatet.
I 3 dje heatet fick jag en bra start o låg 2 a ut på första varvet efter en folka, han körde inte ifrån mej så jag tog alternativen direkt på första varvet och kom ut 4 a tror jag, tänkte jag plockar dom 1 och 1 när dom tar alternativet
. Men då i sista kurvan som va en svår 90 graders långsam kurva klantar jag mej o drar i handbromsen o lyckas få motorstopp så dom får en lucka jag inte kan köra ikapp sen
Så jag blev 20 a totalt av 30 och det får jag vara nöjd med, jag gjorde lite småmissar men bilen gick grymt gott och hängde på dom andra bra, så nu får vi få till körningen lite bättre bara
.
Det var så roligt att få tävla så all tid i garaget och strul sista åren kändes som bortblåsta när bilen funka på banan
Till tävlingen då, första heatet va jag lite sen på lampan och startade på 1 an så jag va inte me i täten på startrakan, men 1 bröt och min körning funka ok så jag va 3 a i mål iaf

Andra heatet startade jag på 2 an och va med bättre i starten, körde lite brett på 1 ställe så jag tappa en placering men på sista varvet låg jag 3 a och hade tagit alternativet medans dom 2 i täten gick ut i alternativet , så mot sista kurvan före mål låg vi 3 i bredd och jag hade innern och jag ville inte släppa men det sluta med att vi körde ihop lite så jag gjorde en 360 snurrning och jag tappade massa sekunder

I 3 dje heatet fick jag en bra start o låg 2 a ut på första varvet efter en folka, han körde inte ifrån mej så jag tog alternativen direkt på första varvet och kom ut 4 a tror jag, tänkte jag plockar dom 1 och 1 när dom tar alternativet

Så jag blev 20 a totalt av 30 och det får jag vara nöjd med, jag gjorde lite småmissar men bilen gick grymt gott och hängde på dom andra bra, så nu får vi få till körningen lite bättre bara

Det var så roligt att få tävla så all tid i garaget och strul sista åren kändes som bortblåsta när bilen funka på banan

-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Kul att du äntligen fått tävla lite också
då kan tiden som sagt som man lagt ner i garaget glömmas ganska lätt
nästa gång går det bättre med all säkerhet
funkar kylningen bättre nu ?
S

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
-
- Forumsberoende
Ja det är ju tävling redan nu på lördag igen, höljes, hemmaplan o allt
.Götalandscupen den här gången.
Ja jag har gjort om lite grejer till kylningen, tagit upp hål i bagageluckan för o få mer luft, byggt en kåpa runt fläkten så mer luft ska gå genom kylaren, och så satte jag i en ny 74 graders termostat som jag borra några extra hål i efter tips jag fick av Rasmus annander
Nu gick han aldrig över 95 grader på tempmätaren i Nyköping

Ja jag har gjort om lite grejer till kylningen, tagit upp hål i bagageluckan för o få mer luft, byggt en kåpa runt fläkten så mer luft ska gå genom kylaren, och så satte jag i en ny 74 graders termostat som jag borra några extra hål i efter tips jag fick av Rasmus annander

Nu gick han aldrig över 95 grader på tempmätaren i Nyköping

Hej,
Kul att träffas i Nyköping!
Hann tyvärr inte inte med att se dig köra nåt. Första tävlingen brukar det alltid bli en massa snack i depån, så det var inte mycket jag såg av själva tävlingen.
För min del gick det över förväntan. Hade lite flyt i finalen, men det räknas väl också. Framförallt så känns det skönt att bilen inte blev skrot. Var klar med den inför höljes redan på söndag kväll.
Vi ses i Höljes!
Mvh
Micke
Kul att träffas i Nyköping!
Hann tyvärr inte inte med att se dig köra nåt. Första tävlingen brukar det alltid bli en massa snack i depån, så det var inte mycket jag såg av själva tävlingen.
För min del gick det över förväntan. Hade lite flyt i finalen, men det räknas väl också. Framförallt så känns det skönt att bilen inte blev skrot. Var klar med den inför höljes redan på söndag kväll.
Vi ses i Höljes!
Mvh
Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
-
- Forumsberoende
Ja det brukar bli så när man själv kör att man hinner inte se så mycket, speciellt om man ska fixa med bilen själv också, man skulle haft 2 st heltidsmekaniker så man kunnat ta det lite lugnt på tävlingarna mellan man ska köra
.Hoppas det blir fler tävlingar där för jag tyckte om banan och fin depå mm.
Vi syns i höljes då

Vi syns i höljes då

-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Jag har hört att det är drivaxlarna som trycker sönder korsen på Dana diffen när man hoppar eftersom axeln sviktar.
Lösningen ska vara att fasa änden på drivaxeln så att den bara ligger emot korset i mitten av drivaxeln.
Erland
Lösningen ska vara att fasa änden på drivaxeln så att den bara ligger emot korset i mitten av drivaxeln.
Erland
-
- Forumsberoende
Det blir ingen mer Dana diff för mej men tack för tipset Erland.
Åkte götalandscupen i höljes förra helgen och det gick bättre än i Nyköping, stabil körning utan några misstag, va regn o svårkört i 2 omgångar så då hade jag lite fördel verkade det som, hade min bästa platssiffra hittils när det va som blötast, plats 15 i andra omgången =0). Blev 2 a i det heatet och kämpa mot en opel om heat segern.
I sista omgång va det torrt och slicksföre men trots en bra körning sluta jag sist i mitt heat, saknas lite effekt mot dom bästa kunde jag konstatera =0(. Eller för tung bil (1252 kg väger han med mina Lätta 107 kg inräknat
).Drog ifrån mej på rakorna när det va torrt =0/. Men jag blev iaf bästa volvo 240 och en total 20 plats av 41 startande. Va 3 st bmw längst fram i Finalen.
Nu har jag bytt olja i lådan men då börja det skramla i den i friläge så jag är i valet o kvalet om man ska åka till Västerås till helgen eller riva ur lådan direkt nu?
Åkte götalandscupen i höljes förra helgen och det gick bättre än i Nyköping, stabil körning utan några misstag, va regn o svårkört i 2 omgångar så då hade jag lite fördel verkade det som, hade min bästa platssiffra hittils när det va som blötast, plats 15 i andra omgången =0). Blev 2 a i det heatet och kämpa mot en opel om heat segern.
I sista omgång va det torrt och slicksföre men trots en bra körning sluta jag sist i mitt heat, saknas lite effekt mot dom bästa kunde jag konstatera =0(. Eller för tung bil (1252 kg väger han med mina Lätta 107 kg inräknat

Nu har jag bytt olja i lådan men då börja det skramla i den i friläge så jag är i valet o kvalet om man ska åka till Västerås till helgen eller riva ur lådan direkt nu?
-
- Forumsberoende
Behöver nog inte oroa mej för om lådan ska hålla i Västerås
, skulle kolla ventilspelet idag och då kunde jag inte dra runt motorn med spärrskaft på veven så jag tog ur kammen för o se om jag såg nåt och då fann jag det här

Har ätit matrial ur toppen med så den har nog varit trasig ett tag

Har ätit matrial ur toppen med så den har nog varit trasig ett tag

-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Ajdå
typiskt..tur att du kollade det nu iaf..måste du göra en ny topp eller går det att köra med den som det är ?..är kammen slipad på ditt egna ämne eller höll Agap med ämnet ?..
S

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
-
- Forumsberoende
Ja det va surt, har slipat av matrial på baksidan lagerbanan i topplocket. 21,5 mm är banan i ena änden på lagerbanan i toppen, i överfallet är det 22 mm så 0,5 är borta på ena änden i toppen.Vet inte om det kommer funka ??? Vad tror ni ? det va INTE nåt ämne jag skickade in.
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Det har blivit så när du satt i eller tagit ut kammen.
Du måste se till att stödlagersidan åker upp först annars är detta lätt hänt.
Skulle tro att toppen funkar bra ändå.
Bäst hade ju varit om du kunde kollat axialspelet helt utan ventiler i toppen.
Erland
Du måste se till att stödlagersidan åker upp först annars är detta lätt hänt.
Skulle tro att toppen funkar bra ändå.
Bäst hade ju varit om du kunde kollat axialspelet helt utan ventiler i toppen.
Erland
-
- Forumsberoende
Jag kolla ju ventilspelet före Nyköping, och då gjorde jag på samma sätt som idag, tog ur tändstiften och drog runt motorn med spärrskaft och då gick hann lätt runt, och jag har inte lossat överfallet sen dess, möjligen då att det blivit en sprickbildning, brottsanvisning vid monteringen som kommit fram nu efter bromsningen och 4 träningar plus 2 st tävlingar.
Senast redigerad av Magic thomsson den sön jun 01, 2014 6:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Forumsberoende
Och ja jag kollade spelet innan jag monterade ventilerna och kamaxeln gick lätt runt =0).
Ja du menar nu ja
. Finns en nödlösning så jag får åka i Västerås .
svetsa fast biten som lossnat, om det går att svetsa i kamaxeln ?
Ja du menar nu ja