svårigheter vid lambda 1

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

lilleman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons feb 19, 2014 5:57 pm
Ort: österbotten

svårigheter vid lambda 1

Inlägg av lilleman »

Hej! har nu grovmappat min gamla b23et och konstaterat att den gillar verkligen inte afr över 13:1. Direkt jag närmar mej 14:1 på tomgång så börjar lambda svaja villt och även varvtalet och små misständningar hörs. och samma sak på låglast när man är ute och kör. Lambdan hoppar upp och ner och motorn känns trög. Ger man den då lite mer bränsle så afr hamnar kring 12,8:1 på låglast och ca 11,8 på 0,5bar ladd så går den helt okej. Vad säger ni som mappat sånahär motorer? tycker det verkar konstigt att det inte går att ligga kring 14:1 på låglast :S Kan ju hända att tomgångssvårigheterna beror på stora spridare (870cc) ? kör me 2squirts/cycle och alternating och har spridare 1+4 kopplade till samma utgång och 2+3 till den andra utgången.. Har testat köra med 4squirts/cycle men då gick den ännu sämre. har avstängt accel berikningen och ego control. tändningen är strobbad och ligger på 15 grader på tomgång. känns som det kommer vara svårt att slippa genom avgastestet....
motorn i övrigt så är orginal med hx35, ajden grenrör och ms1v3.
Mvh.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: svårigheter vid lambda 1

Inlägg av fredde_vit_pv »

Jag gissar på att motorn är osynkad på bränsle eller luft mellan cylindrarna
lilleman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons feb 19, 2014 5:57 pm
Ort: österbotten

Re: svårigheter vid lambda 1

Inlägg av lilleman »

jasså. kan du förklara vidare? hur ska jag då gå tillväga? bränslet går ju att ställa simultaneous/alternating och 1-4 squirts, kör med orginal insug så där kan jag nog inte göra så mycket? eller tror du att kamaxeln kan sitta en kugg fel?
Mvh.
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: svårigheter vid lambda 1

Inlägg av Pipedreams »

Är det enligt en lös mätare eller enligt mätare i sprutet? Om i sprutet kan den vara inställd på fel bredbandslambda.
Håkan Foldefors
lilleman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons feb 19, 2014 5:57 pm
Ort: österbotten

Re: svårigheter vid lambda 1

Inlägg av lilleman »

har extern mätare som är kopplad till sprutet och båda visar samma...
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: svårigheter vid lambda 1

Inlägg av fredde_vit_pv »

det kan vara spridarna som ger olika mängd bränsle vid låga öppningstider
eller att bränslet fördelas olika i insuget

vissa cylindrar kan får mer luft med nästan stängda spjäll på grund av tjuvluft/anslutna slangar eller
ojämt justerade spjäll !?

lamdan visar ju hela motorns genomsnittsblandning om man "bara" har en på en flercylindrig motor :)

/F
lilleman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons feb 19, 2014 5:57 pm
Ort: österbotten

Re: svårigheter vid lambda 1

Inlägg av lilleman »

har bara ett spjäll på b23et orginal insug (: kan nog vara som du säger att det har att göra med låga öppningstider. Ska testa med mindre spridare och se om det hjälper..
mvh.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: svårigheter vid lambda 1

Inlägg av Jens Gustavsson »

provtryck turbosystemet och sen flöda spridarna och kolla att tändnigen är rätt på alla cylindrar.

sen visar bb lamdan rätt?

vilken kam?

kompa på alla cylindrar och full gas inga stift i?

mvh jens
lilleman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons feb 19, 2014 5:57 pm
Ort: österbotten

Re: svårigheter vid lambda 1

Inlägg av lilleman »

Spridarna är en vecka gamla och provtryckta av firman jag köpte dom av. Har papper på det. Turbosystemet ska jag provtrycka och kolla tändning och komp tryck på alla cylindrar. Sitter orginal kam, B? Kalibrerade lambdan före jag skruva fast den i downpipe. Återkommer med resultat. :)
Mvh.
olds63
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: sön apr 24, 2011 9:36 pm

Re: svårigheter vid lambda 1

Inlägg av olds63 »

Vilket bränsle kör du på?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: svårigheter vid lambda 1

Inlägg av Kadett4wd »

kan du köra 1 squirt per cycle?
Stabil spänning i systemet?

Deadtime kan ställa till det, juh fler squirts per cycle desto fler deadtime som ställer till det.
Under deadtime är spridaren ganska känslig för spänningen i systemet.
Kan du kompensera deadtime mot spänning i sprutet?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
lilleman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons feb 19, 2014 5:57 pm
Ort: österbotten

Re: svårigheter vid lambda 1

Inlägg av lilleman »

kör på bf98. Jo visst kan jag köra 1 squirt/ cycle men tyckte inte den gick bättre med det. Spänningen är stabil när jag kollade loggen.
vet inte om jag kan kompensera för deadtime?
kan ju ställa injector opening time(ms) och battery voltage correction(ms/v) i tunerstudio...
mvh.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: svårigheter vid lambda 1

Inlägg av Jens Gustavsson »

kolla så du inte har skit i spridarnas sil? är soppa systemet nytt kan det komma en del skit.

sen ta och provtryck. jag hadde liknade problem på 2001 då jag satt efi på min 142 då läckte det i ett insugnings rör så hela motorn vart o cynkad än fast jag hadde enkel spjäll.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: svårigheter vid lambda 1

Inlägg av Kadett4wd »

Jag antar de korrektionstabellerna är just för att kompensera för deadtime.
Stora spridare blir känsliga på låga öppningstider mot bilens spänning.
Jag hade väldigt svajande lambda förut i en bil.
Det rättade till sig med att kompensera deadtime mot systemspänningen.
Det blev lixom oscillationer med lavineffekt.
Liten miss på tomgång och spänningen sjönk kanske 0.05v.
Det ändrade spridaretiden något varav closedloop drog upp det tillbaka.
samtidigt hade motorn börjat gå bra på tomgång varav spänningen kom tillbaka och avgasvärdet blev något fett.
Varav closedloop ville dra av soppa...

vips så var det okontrollerbara oscillationer
Allt detta blev bra för mig då jag kompenserade deadtime mot spänningen som sagt.
Fick då tvärstabil lambda på tomgång fastän jag hade 1680cc spridare som är kända för att dumma sig.

Edit: film på tomgång med 1680cc spridare på 2300cc motor
http://www.youtube.com/watch?v=zF7YA7fODl8
Senast redigerad av Kadett4wd den ons jun 11, 2014 5:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: svårigheter vid lambda 1

Inlägg av Pacman »

Kadetten är rätt på det här.
Det är injector opening time och batt comp du får justera på.
Har du några siffror från spridartillverkaren att knappa in eller står det på Default fortfarande (1,00ms)
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar