Generatorvartal och remmar.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Generatorvartal och remmar.

Inlägg av anglia-61 »

Håller på att fundera ut remskivor och dyligt till mitt motorbygge.
Är tänkt att köra med plattrem, och enligt uppgift från nätet bör man inte ha högre remhastighet än 42m/s. Efter lite räknande tycker jag det verkar väldigt lågt. Någon som är kunnig i detta ämne?

Om jag räknar rätt, skulle jag få en remhastighet på 82m/s
Nu var ju max värdet jag hittade för industri ändamål, men ändå.

Vad kan vara ungefärligt maxvarv på en normalstor (typ 90A) generator?
Efter lite googlande skulle jag gissa att ca 15000rpm är vad generator max bör varva.

Är multiribb spår i svängningsdämparen som jag tänkt köra med, därför som det är lite svårare att bara byta remhjul på veven.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör sep 25, 2010 8:18 pm
Ort: Vingåker

Re: Generatorvartal och remmar.

Inlägg av Kenny Ringheim »

hej. beror ju på motor varvtal här får du en länk http://www.welandluftbehandling.se/sv-se/pdf/15.pdf .jag brukar resonera att generatorn är gort för motor varvet vid normal lansvägs fart .så jag brukar vexllaner den .lika så vatten pumpen .med att montera mindre diameter på remskivan på vevaxeln.hastigheten på remen har jag inte bekymrat mig om då jag gått ner i diameter på drivningen av den .men du ska nog inte gå ner under 90 mm i diameter. blir förliten kontaktyta mellan rem o driv jul då på veven .
Mera flöde är aldrig fel
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Generatorvartal och remmar.

Inlägg av anglia-61 »

Hade väl tänkt att varva en 9500rpm eller så.
Därför som det känns som det kan bli problem.
Får väl svarva ett nav till svängningsdämparen med ett remhjul på, så det går att få ner
Varvet på generatorn, vattenpumpen är eldriven så det är inget problem.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Generatorvartal och remmar.

Inlägg av StefanM »

Fast vad har du tänkt att använda för remskivor då? Tänker man bara rent praktiskt och använder sig av normalstora remskivor så har jag svårt att se att det skulle bli nåt konstigt med det? Man kan ju inte tänka konstruktivt i precis allting utan plocka ihop det som ser bra ut och testa, tar remmen skada så lär man nog märka det ganska omgående.
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Generatorvartal och remmar.

Inlägg av anglia-61 »

Nu är det ju så att det inte är någon folkracebil, så tänker hellre lite innan än kör sönder och bygger om.
Sedan skall det varvas ca 3500-4000 rpm mer än en standardbil, så därför behöver det säkert dimensioneras efter det.
Och förmodligen blir det egen svarvade remhjul. Kan ju ta månader av letande på skroten innan man hittar något som nästan passar.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Generatorvartal och remmar.

Inlägg av super7 »

anglia-61 skrev:Håller på att fundera ut remskivor och dyligt till mitt motorbygge.
Är tänkt att köra med plattrem, och enligt uppgift från nätet bör man inte ha högre remhastighet än 42m/s. Efter lite räknande tycker jag det verkar väldigt lågt.
Vad är det för motor?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Generatorvartal och remmar.

Inlägg av anglia-61 »

Det är en gammal Volvo 16V.
Fast den är mycket ändrad.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Generatorvartal och remmar.

Inlägg av super7 »

Ring och prata med Gunnar Lundström så få du säkert en del tips
090-12 44 86 eller 070-653 14 18

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Generatorvartal och remmar.

Inlägg av anglia-61 »

Känner ingen som har en Honda S2000, annars borde man ju kunna hämtat mycket info genom att mäta och kolla på en sådan.
De har varvstopp på 9200rpm, vill jag minnas.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Generatorvartal och remmar.

Inlägg av anglia-61 »

Det går bra att ringa honom då?
Vissa i branschen blir ju så besvärade när man ringer och vill fråga något.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Generatorvartal och remmar.

Inlägg av super7 »

På en Kit Car Golf så är remskivan ca 140 mm på vevaxel och
remskivan på generatorn 80 mm. Växlingslampan tänds vid 8500 :revs:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Generatorvartal och remmar.

Inlägg av The »

Det är väl främst varvtalet på generator och vattenpump som är kritiskt när man varvar mycket mer än Utväxlingen är tänkt till.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar