Generatorvartal och remmar.
Generatorvartal och remmar.
Håller på att fundera ut remskivor och dyligt till mitt motorbygge.
Är tänkt att köra med plattrem, och enligt uppgift från nätet bör man inte ha högre remhastighet än 42m/s. Efter lite räknande tycker jag det verkar väldigt lågt. Någon som är kunnig i detta ämne?
Om jag räknar rätt, skulle jag få en remhastighet på 82m/s
Nu var ju max värdet jag hittade för industri ändamål, men ändå.
Vad kan vara ungefärligt maxvarv på en normalstor (typ 90A) generator?
Efter lite googlande skulle jag gissa att ca 15000rpm är vad generator max bör varva.
Är multiribb spår i svängningsdämparen som jag tänkt köra med, därför som det är lite svårare att bara byta remhjul på veven.
Är tänkt att köra med plattrem, och enligt uppgift från nätet bör man inte ha högre remhastighet än 42m/s. Efter lite räknande tycker jag det verkar väldigt lågt. Någon som är kunnig i detta ämne?
Om jag räknar rätt, skulle jag få en remhastighet på 82m/s
Nu var ju max värdet jag hittade för industri ändamål, men ändå.
Vad kan vara ungefärligt maxvarv på en normalstor (typ 90A) generator?
Efter lite googlande skulle jag gissa att ca 15000rpm är vad generator max bör varva.
Är multiribb spår i svängningsdämparen som jag tänkt köra med, därför som det är lite svårare att bara byta remhjul på veven.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 62
- Blev medlem: lör sep 25, 2010 8:18 pm
- Ort: Vingåker
Re: Generatorvartal och remmar.
hej. beror ju på motor varvtal här får du en länk http://www.welandluftbehandling.se/sv-se/pdf/15.pdf .jag brukar resonera att generatorn är gort för motor varvet vid normal lansvägs fart .så jag brukar vexllaner den .lika så vatten pumpen .med att montera mindre diameter på remskivan på vevaxeln.hastigheten på remen har jag inte bekymrat mig om då jag gått ner i diameter på drivningen av den .men du ska nog inte gå ner under 90 mm i diameter. blir förliten kontaktyta mellan rem o driv jul då på veven .
Mera flöde är aldrig fel
Re: Generatorvartal och remmar.
Hade väl tänkt att varva en 9500rpm eller så.
Därför som det känns som det kan bli problem.
Får väl svarva ett nav till svängningsdämparen med ett remhjul på, så det går att få ner
Varvet på generatorn, vattenpumpen är eldriven så det är inget problem.
Därför som det känns som det kan bli problem.
Får väl svarva ett nav till svängningsdämparen med ett remhjul på, så det går att få ner
Varvet på generatorn, vattenpumpen är eldriven så det är inget problem.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Generatorvartal och remmar.
Fast vad har du tänkt att använda för remskivor då? Tänker man bara rent praktiskt och använder sig av normalstora remskivor så har jag svårt att se att det skulle bli nåt konstigt med det? Man kan ju inte tänka konstruktivt i precis allting utan plocka ihop det som ser bra ut och testa, tar remmen skada så lär man nog märka det ganska omgående.
Re: Generatorvartal och remmar.
Nu är det ju så att det inte är någon folkracebil, så tänker hellre lite innan än kör sönder och bygger om.
Sedan skall det varvas ca 3500-4000 rpm mer än en standardbil, så därför behöver det säkert dimensioneras efter det.
Och förmodligen blir det egen svarvade remhjul. Kan ju ta månader av letande på skroten innan man hittar något som nästan passar.
Sedan skall det varvas ca 3500-4000 rpm mer än en standardbil, så därför behöver det säkert dimensioneras efter det.
Och förmodligen blir det egen svarvade remhjul. Kan ju ta månader av letande på skroten innan man hittar något som nästan passar.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Generatorvartal och remmar.
Vad är det för motor?anglia-61 skrev:Håller på att fundera ut remskivor och dyligt till mitt motorbygge.
Är tänkt att köra med plattrem, och enligt uppgift från nätet bör man inte ha högre remhastighet än 42m/s. Efter lite räknande tycker jag det verkar väldigt lågt.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Generatorvartal och remmar.
Det är en gammal Volvo 16V.
Fast den är mycket ändrad.
Fast den är mycket ändrad.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Generatorvartal och remmar.
Ring och prata med Gunnar Lundström så få du säkert en del tips
090-12 44 86 eller 070-653 14 18
//Nisse
090-12 44 86 eller 070-653 14 18
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Generatorvartal och remmar.
Känner ingen som har en Honda S2000, annars borde man ju kunna hämtat mycket info genom att mäta och kolla på en sådan.
De har varvstopp på 9200rpm, vill jag minnas.
De har varvstopp på 9200rpm, vill jag minnas.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Generatorvartal och remmar.
Det går bra att ringa honom då?
Vissa i branschen blir ju så besvärade när man ringer och vill fråga något.
Vissa i branschen blir ju så besvärade när man ringer och vill fråga något.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Generatorvartal och remmar.
På en Kit Car Golf så är remskivan ca 140 mm på vevaxel och
remskivan på generatorn 80 mm. Växlingslampan tänds vid 8500
remskivan på generatorn 80 mm. Växlingslampan tänds vid 8500

Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Generatorvartal och remmar.
Det är väl främst varvtalet på generator och vattenpump som är kritiskt när man varvar mycket mer än Utväxlingen är tänkt till.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan