Som åvan. Vad skall man ha? Automatkylare är ju väldigt rappliga inga fästen o bara slang anslutningar på många. Undrar därför om man kan använda en vanlig sk motor oljekylare eller är det för dåligt flöde i den? Sen har moroso en avlång modell som en fyrkant profil med flänsar på o ett litet filter inv kan det vara något? Lådan skall sitta i en Volvo 16v turbo.
Mvh Janne
Oljekylare race pg-låda
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Oljekylare race pg-låda
Det går med vilken oljekylare som hellst igentligen. Några tips är att använda så lite slang som möjligt och med fördel ersätta med rör. Biffa gärna upp dimensionerna på kylarslangar och rör till typ an-8 så det blir så lite motstånd som möjligt. Oljan som kommer ut ur convertern kan vara väldigt varm så dra inte ledningarna nära elektronik och annat som kan va känsligt för värme.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Oljekylare race pg-låda
Jag har sedan länge bara använt Setrab oljekylare till automatlådorna på mina bilar. Bra flöde, ordentliga anslutningar, effektiva och riktigt stadiga med bra fästen. Finns i en mängd olika storlekar.
Värt var enda krona extra jämfört med dom billiga "skräp" automatlådekylarna.
Finns att köpa hos http://www.trendab.se/oljekylaretillbehor-c-184-1.aspx
Värt var enda krona extra jämfört med dom billiga "skräp" automatlådekylarna.
Finns att köpa hos http://www.trendab.se/oljekylaretillbehor-c-184-1.aspx
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Oljekylare race pg-låda
nackdelen med en "bra" kylare är att den är mycket svår att rengöra så om lådan går sönder så då måste man byta. de dåliga kylarna med typ ett rör som slingrar sig lite fram och tillbaka är enklare att få rena efter det varit nånt haveri.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Oljekylare race pg-låda
Tackar för flera bra svar! Då vet jag att det funkar att använda dom vanliga kylarna jag trodde att det skulle vara för dåligt flöde i dom. Men det är ju smidigt med dom sk rör kylarna om man behöver göra ren den efter ett haveri eller liknande. Vilken av kylarna är effektivast vanlig kylare eller rör modellen?
Mvh.
Mvh.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Oljekylare race pg-låda
en vanlig kylare är mycket bättre inga tveksamheter där men som sagt svår att tvätta ur. mät tem ut ur lådan och tem i trågen så får man en uppfattning var man ligger. jag kan inte säga några exakta temp men jag ska börja mäta mera.
man kan köra en vatten kyld såndär rör kylare då blir allt bra men lite bökigt kanske. används bara om man måste (turbo motorer)
mvh jens
man kan köra en vatten kyld såndär rör kylare då blir allt bra men lite bökigt kanske. används bara om man måste (turbo motorer)
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/