Volvo 242 T6 -82 Race-ready
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: Volvo 242 -82 Problem hittat och löst + lite annat
Grymt med framsteg, Daniel!
Väntar med spänning på film.
Väntar med spänning på film.
Re: Volvo 242 -82 Problem hittat och löst + lite annat
helt sjukt fint bygge
, nästan lite små avis faktiskt:)
för mig jag läste någonstans att du hyfsat nyligen köpt en kina TIG svets (rätta mig om jag har fel), vilket fabrikat och modell blev det?
är själv i köp tankarna men fastnat där då jag inte kan bestämma mig..

för mig jag läste någonstans att du hyfsat nyligen köpt en kina TIG svets (rätta mig om jag har fel), vilket fabrikat och modell blev det?
är själv i köp tankarna men fastnat där då jag inte kan bestämma mig..
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 Problem hittat och löst + lite annat
Tackar, kul att höra att man kan göra någon avundsjuk
Det stämmer, köpte en i årskiftet. Valet föll på en AC/DC TIG-svets från R-Tech Welding. http://www.r-techwelding.co.uk/welding_ ... ech_Tig201
Jag är helnöjd med denna, har svetsat både alu och stål (nästan 3 11kg flaskor gas) utan problem. Det enda jag saknar i nuläget är vattenkylning då brännaren kan bli bra varm emellanåt men det har hittills inte varit någon begränsning.

Det stämmer, köpte en i årskiftet. Valet föll på en AC/DC TIG-svets från R-Tech Welding. http://www.r-techwelding.co.uk/welding_ ... ech_Tig201
Jag är helnöjd med denna, har svetsat både alu och stål (nästan 3 11kg flaskor gas) utan problem. Det enda jag saknar i nuläget är vattenkylning då brännaren kan bli bra varm emellanåt men det har hittills inte varit någon begränsning.
Re: Volvo 242 -82 Problem hittat och löst + lite annat
Riktigt riktigt fint bygge du gör! Avis på finishen du kan hålla!
2 frågor,
Värmestrympan du satte på returen, vart finner ja sådan?
Sen termostaten till oljan , du har ingen extra sådan ?
Med vänlig hälsning,
2 frågor,
Värmestrympan du satte på returen, vart finner ja sådan?
Sen termostaten till oljan , du har ingen extra sådan ?
Med vänlig hälsning,
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 Problem hittat och löst + lite annat
Tack tack man putsar så gott man kanlyyski skrev:Riktigt riktigt fint bygge du gör! Avis på finishen du kan hålla!
2 frågor,
Värmestrympan du satte på returen, vart finner ja sådan?
Sen termostaten till oljan , du har ingen extra sådan ?
Med vänlig hälsning,

Värmestrumpan köpte jag på Ebay, sök på typ "heat shield sleeve" så får man upp lite olika alternativ både prismässigt och kvalitetsmässigt.
Jag har en extra termostat men den är tyvärr inte till salu. Det är såna där bra att ha saker som är bra att ha på hyllan.

Re: Volvo 242 -82 Problem hittat och löst + lite annat
Lyyski:
finns ett bonn alternativ till strumpan, köp en värme duk för startmotorer på biltema och klipp till den sen hämta häft pistolen och häfta ihop ändarna --> trä på --> klart

finns ett bonn alternativ till strumpan, köp en värme duk för startmotorer på biltema och klipp till den sen hämta häft pistolen och häfta ihop ändarna --> trä på --> klart


http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 Problem hittat och löst + lite annat
Framsteg
Fick monterat ihop det sista på bilen igår, rullade sedan ut bilen för att varmköra den och se om det fortfarande skulle ryka mycket från avgassystem. Det kom en del rök men alls lika mycket som sist, efter ca 15-20 min så avtog det mer och mer. Skruvade av filtret för att se om den hade tryckt ut någon olja genom kompressorn men där var det torrt och fint. Så nu verkar det funka som det ska.
Luftade om kopplingen och det blev grym skillnad, den är mycket mer lättrampad och kopplar ut fullständigt så inga bekymmer där längre. Inga missljud heller från lådan. Väldigt skönt att få till den biten ordentligt!
Lät motorn svalna och letade sedan efter läckage, upptäckte en liten spricka i plasten på kylaren. Inget stort läckage men grymt kasst med tanke på att den köptes ny förra året. Nån som har tips på att fixa detta, provade med vanlig 2-komponent epoxi men det släppte efter ett tag. Ska man köra på nån typ av 2-komponents glasfiber epoxi?
Hittade även en liten läcka i oljetermostaten som jag svetsade om, det är mellan alu-kroppen och stålgaveln det läcker. Det flöt upp lite grön gegga när jag svetsade den, misstänker att det satt en o-ring på insidan som inte blev så glad av värmen
Provade med kemisk metall men det verkar inte ha bitit tillräckligt. Såg att Racetema hade nån stål-epoxi, värt att prova att täta med?
Passade även på att köra en liten repa också, upp och ner för gatan bara. Man kan ju säga att det är ju väldigt lätt att dra på smilbanden när man trycker på gaspedalen.
Passade på att filma lite när jag står på tomgång och varvar, låter riktigt fint!
https://www.youtube.com/watch?v=Jrlwa_ph3Y4

Fick monterat ihop det sista på bilen igår, rullade sedan ut bilen för att varmköra den och se om det fortfarande skulle ryka mycket från avgassystem. Det kom en del rök men alls lika mycket som sist, efter ca 15-20 min så avtog det mer och mer. Skruvade av filtret för att se om den hade tryckt ut någon olja genom kompressorn men där var det torrt och fint. Så nu verkar det funka som det ska.

Luftade om kopplingen och det blev grym skillnad, den är mycket mer lättrampad och kopplar ut fullständigt så inga bekymmer där längre. Inga missljud heller från lådan. Väldigt skönt att få till den biten ordentligt!

Lät motorn svalna och letade sedan efter läckage, upptäckte en liten spricka i plasten på kylaren. Inget stort läckage men grymt kasst med tanke på att den köptes ny förra året. Nån som har tips på att fixa detta, provade med vanlig 2-komponent epoxi men det släppte efter ett tag. Ska man köra på nån typ av 2-komponents glasfiber epoxi?
Hittade även en liten läcka i oljetermostaten som jag svetsade om, det är mellan alu-kroppen och stålgaveln det läcker. Det flöt upp lite grön gegga när jag svetsade den, misstänker att det satt en o-ring på insidan som inte blev så glad av värmen

Passade även på att köra en liten repa också, upp och ner för gatan bara. Man kan ju säga att det är ju väldigt lätt att dra på smilbanden när man trycker på gaspedalen.

Passade på att filma lite när jag står på tomgång och varvar, låter riktigt fint!
https://www.youtube.com/watch?v=Jrlwa_ph3Y4
- gjutarolle
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
- Ort: Jönköpig
Re: Volvo 242 T6 -82 Up and running!
ja trodde ja hade kopplat min mätare fel första gången
på min t6 när den är kall går mätaren i botten,, den går till 7 bar,
sen när den blir varm sjunker de till 2-3 bar

sen när den blir varm sjunker de till 2-3 bar

Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen
spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________

spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________

Re: Volvo 242 T6 -82 Up and running!
Aaah. Nice 
Deilig lyd

Deilig lyd

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 554
- Blev medlem: sön mar 08, 2009 12:01 am
Re: Volvo 242 T6 -82 Up and running!
Bra du begynner og finne ut av småfeila!
Vanvittig rå lyd i bilen 


-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: Volvo 242 T6 -82 Up and running!
Fan vad vacker den blir! Är precis som jag själv tänkt mig en 242 en vacker dag! Grym puts verkar du ha på grejerna med!
Ljudet får 5/5
Mvh
Ljudet får 5/5

Mvh
Re: Volvo 242 T6 -82 Up and running!
rapp o fin med gött ljud
ang kylaren så plast svetsa den, det håller garanterat.
har du inte tillgång till plast stavar så kan man oftast hitta samma plast i gamla soppa dunkar etc.
alternativ 2 att ringa till närmsta fordonsgymnasium med inriktning karosseri och be dom göra det i utb syfte = gratis.

ang kylaren så plast svetsa den, det håller garanterat.
har du inte tillgång till plast stavar så kan man oftast hitta samma plast i gamla soppa dunkar etc.
alternativ 2 att ringa till närmsta fordonsgymnasium med inriktning karosseri och be dom göra det i utb syfte = gratis.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Volvo 242 T6 -82 Up and running!
Helvete vad fint den låter! :O
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 T6 -82 Up and running!
Kul att ni gillar ljudet, ska försöka få till en film under körning också. Det är ännu trevligare
Vi får se hur det går.

Bra tips med plastsvetsning, ska försöka ge mig på det med lödkolv. Om jag inte missminner mig är det polyamid i kylargavlarna och ska vara relativt enkelt att svetsa efter att tittat på diverse youtube-klippElias_ skrev:rapp o fin med gött ljud![]()
ang kylaren så plast svetsa den, det håller garanterat.
har du inte tillgång till plast stavar så kan man oftast hitta samma plast i gamla soppa dunkar etc.
alternativ 2 att ringa till närmsta fordonsgymnasium med inriktning karosseri och be dom göra det i utb syfte = gratis.

Re: Volvo 242 T6 -82 Up and running!
lödkolv fungerar men absolut bäst är att smälta ihop eller svetsa med värmepistolen, då får du en större yta som härdar ihop
testa på nått lämpligt föremål först bara om du inte gjort det tidigare

testa på nått lämpligt föremål först bara om du inte gjort det tidigare

http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;