Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Tommy Luhr »

Gött då får vi flöda imorgon och se om filen har gjort sitt ;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Magic thomsson »

Tack Erland =0). Filat bort styrningen i golvet på avgas o snyggat till inner radien lite och så tog jag på inner radien på insug också som du tipsa om Tommy :thumbright:
Så det ska bli kul att se vad den flödar nu :)
Roger (Magic T) Thomasson
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av The »

En gummikudde av lämplig tjocklek (typ från en stötdämpare) mellan Blocket och generatorn fungerar bra som provisorisk sträckare. :-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Magic thomsson »

Hoppas jag slipper testa det The :) , nu satte jag i en 12-9 bult i blocket till sträckarmen som håller i generatorn och en mindre 3 spårs remskiva, förut satt det en originalremskiva så jag hade 1 rem på generatorn.
Roger (Magic T) Thomasson
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av WTB »

Ser fint ut :) Lämnar du inget till halvarsson? Klart han har väl säkert fullt upp som vanligt , Såg ditt insug på jobbet föresten , såg fint ut :thumbright:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Magic thomsson »

Tackar :)
Halvarsson har fullt upp.
Roger (Magic T) Thomasson
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av wuffee »

gör du inget åt fb-rummet??

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Magic thomsson »

Nej det är större på 531 från början så jag tyckte det såg ok ut mot 94 borr som jag har. Och jag jämförde mot 530 toppen jag hade förut som va upptagen i fb och dom va i princip lika så jag lät bli fb på 531 an.
Man kunde tagit lite runt insuget om man velat, det kunde man men jag lät bli.
Tommy på overboost racing flödestesta den idag efter jag filat lite till och det blev 20 cfm till mot första testet :D
Avgas.
2mm-48
4mm-88
6mm-117
8mm-139
10mm-155
12mm-168
14mm-175
16mm-178
Insug.
2mm-56
4mm-97
6mm-139
8mm-174
10mm-198
12mm-216
14mm-222
16mm-225
Roger (Magic T) Thomasson
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6988
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Erland Cox »

Fina flödesvärden.
Jag får nog kolla nån topp hos Tommy för hans flöden ligger över mina hela tiden.
170 CFM är max vad jag får ur en 38 ventil på avgas oavsett vad jag gör.
Och då har jag gjort väldigt många toppar och tester på skrottoppar.
Svårt det där med flödesbänkar att få dom att visa lika trots test plattor och allt vi hållit på med.
Ska du inte ha nån ny flödestävling snart Tommy?

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6988
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Erland Cox »

Nåt helt annat. Jag rev min ban 240 framvagn idag.
På den har dom flyttat upp och ut främre fästet på bärarmen i framvagnsbalken.
Konsolen bak har fått nya hål och flyttat ut den också.
Hur gör man på RC 240? Bara förlänger bärarmen eller?
Hur viktigt är det att byta övre stötdämparfästet fram från original?

Erland
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Magic thomsson »

Ja jag är jättenöjd ,första testet hade jag 167 på avgas och 205 på insug. Tog bort styrningen på avgas och runda till innerradien på avgas så blev det 178.
På insug tog jag mer på innerradien och matchporta mot insuget som är lite ovalt 42 brett och 40 hög i ingången så öka den 20 cfm =0).
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Magic thomsson »

Erland Cox skrev:Nåt helt annat. Jag rev min ban 240 framvagn idag.
På den har dom flyttat upp och ut främre fästet på bärarmen i framvagnsbalken.
Konsolen bak har fått nya hål och flyttat ut den också.
Hur gör man på RC 240? Bara förlänger bärarmen eller?
Hur viktigt är det att byta övre stötdämparfästet fram från original?

Erland
I min klass 2150 får man inte flytta fästen alls till bak o framvagn så jag har bara filat upp hålen i länkarmen och i spindelleden för o få mer camber.
Övre stötdämparfästet har jag enligt reglerna standard, men ny lagring från kg trimning köpte jag och en förstärkningsplåt uppe på innerskärmen.
I 2400 är det jätteombyggd, inget som jag är så insatt i :(
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Magic thomsson »

Jämförde avgasflödet på nya 531 toppen mot 530 toppen jag hade förut och på nya 531 toppen hade jag flera cfm högre från 2 mm och ändå upp till 14 mm. Men på 16 mm va det 1,7 cfm lägre mot 530 toppen. Är det innerradien som gjorde det tro ? Kände på 530 in och den känns aningen rundare o finare i innerradien, svåraste stället o få till bra på topparna tycker jag.
På 15 mm lyft verkar det vara ganska lika flöde på 530 och 531 an och kamaxeln lyfter 15 på avgas så det blir väl ingen skillnad rent teoretiskt då antar jag ?
Ska bli kul o se i praktiken hur den funkar :D
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Tommy Luhr »

Angående avgasflödet så är det kört med en omräkning på 15% Min bänk gillar inte att flöda åt det hållet.
Måste byta lite böjjar innan mätröret när jag kör avgas.
Kommer komma fort jag skall flytta flödesbänken.
Så länge räknar jag med 15% på avgas, då stämmer det hyfsat. Det följer inte riktigt lyftet utan på låga lyft skall man räkna 8% har jag sett. Den toppen som DEt talas om här flödar ungefär så som dom bästa på 38mm så det skulle innebära runt 10cfms felvisning mot din bänk Erland, Det nöjjer jag mig med innan jag byggt om den. Insug visar exakt och det har jag klarat mig på hittils :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av wuffee »

är flödena med 46/38 ventil?
på min 531 jag har till fr bilen så ger den 215cfm vid 13mm.. så där ligger vi ju rätt lika :)..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Skriv svar