Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Datsun 180B Racebil

Inlägg av Amazon67 »

Kul det ser vi fram imot!
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck

Inlägg av jk-racing »

Efter en heldag hos Martin på LUNTEC så bromasde vi fram 755hk/840mn vid 7500 rpm. Det blir helt perfekt att börja med, så nu skall motorn i bilen så vi hinner några test runder i Malmö innan säsongen är över. Ett stort tack till Martin.

Mvh Ola
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Inlägg av Klabbe Persson »

Som sagt Grattis Ola o Tompa bra jobbat :)

Hojta till om ni behöver hjälp med något så ni hinner köra!
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck

Inlägg av Love »

Grattis grabbar!
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck

Inlägg av jk-racing »

Hej alla STS läsare. Nu har det hänt, bilen är klar ( för att provas). Så här kommer en liten Race Rapport.

Det kändes helt sjukt att lasta bilen i Torsdags efter nästan 4 års mekande. Vi styrde mot Malmö( Jag, Tompa och Martin Cervin) Lör morgon. När vi lastat av och bes mannen sa: Det ser bra ut så nu är det bara att köra: kändes det helt fantastiskt. Nu kom paniken; Vad skall vi nu göra? Så när vi samlat oss och varmkört så var det äntligen dags att få känna på bilen. På med fronten och bort med pallbockarna sen var det bara att klä på sig alla kläderna (SFI 3/15 och 3/20). Helt genom svett så skulle jag bara sätta mig i bilen, DÅ kom regnet.

Vi väntade nog 1-1 1/2 timme sen var det dags. Det gick jättebra att värma däcken, så det kändes bra. Vi hade bestämt att göra en raggar start utan launch så det gick segt iväg sen började det misstända vid 5000rpm. Fick inget tidkort men det var nog inte så bra för en av killarna i banslutet hade hunnit odla helskägg under tiden.
Kollade loggen i depån och då hade givaren till hastigheten lagt av så bilen hade gått på start varvet hela repan, vi tog bort den funktionen för att kunna prova igen. Då startade såklart inte bilen, datorn larmade på fel kamsynk, efter en stund så la Tompa över mappen vi hade i bromsbänken och då startade den igen, Jippie. På med fronten och alla kläder, nu skall vi köra en låg 2,a
och 700kmh. Men Gubben i molnen med stort vitt skägg tyckte nog det var lite torrt så han vattnade ner hela Malmö sen var den dagen över. Idag Sön har Tompa fixat felet med Hast givaren och ny Hallgivare beställd, så nästa Lör bär det iväg till Malmö igen för årets sista testhelg. Mvh Ola
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Datsun 180B Racebil ( Race Rapport)

Inlägg av Jens Gustavsson »

härligt den är i gång :thumbright:
Användarvisningsbild
-TLM-
För mycket laddtryck

Inlägg av -TLM- »

Riktigt frän bil!! Helrätt stuk, och färg!
11.90 - 182km/h med vinterpulkan!
9.93 - 221km/h, med Starleten. Nu börjar jakten på 8:an! ;)
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck

Inlägg av jk-racing »

Efter en helt underbar dag på banan i Malmö så äe denna sesongen över, skönt vi hann prova bilen lite.

Vi fick 5 repor men tyvärr inget fäste alls, hookade bra 1-2m ut sen bara spann det, justerade dämpare och lite 4-länk men samma resultat varje gång. Även ute på banan så spann det om man gasade på lite.

Så nu har både jag och Tompa fått känna på bilen lite innan vintern, så nu skall vi bara rive "lite" och kolla.

Ha det gott
Mvh ola
Användarvisningsbild
d-p
För mycket laddtryck

Inlägg av d-p »

Cool liten dragracing bil ! 8)

Vill se mera av denna, vad händer i garaget ?
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck

Inlägg av jk-racing »

Hej , vi har tagit det lugnt ett tag, blev lite mycket på slutet. Vi rev ut motor och låda direkt efter säsongen och plockade isär bakaxeln.

Lådan såg bra ut, bytte bara en lamell i backpaketet och en ny stålskiva.

Bakaxel var inte helt godkänd för dragracing så det blir en ny spole (35 splines) och nya drivaxlar.Det var en svetsad diff och kortade Volvo axlar i den.

Motorn har jag i källaren nu i vinter för översyn. Alla lager är kollade, såg ut som nya. Eftersom jag glömde montera ventiltätningar så skall dom dit nu. Hade tänkt montera dom utan att ta bort toppen men när jag körde på tryckluft så läckte all ventilerna så nu är toppen borta och skall lämnas till JP-Motorsprt för Mira fräsning. Var tät när jag monterade så vet ej vad som hänt, ventilspelet hade minskat på alla avgas med 0,15 så vet ej vad som hänt.

Sen skall bilen få en Bromsskärm och ett Lustgassystem för att få igång Turbon på startlinjen och vi skall få en ny Nack krage, lag från 2012.

Thats all for now.

Mvh Ola
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!

Inlägg av T-27 »

Grattis till kvalettaplatsen på W.N !
1 EP1296 MALM OLA 10:12:03 5 1.979 6.00 6.000 177.69 Snyggt :thumbright:
Såg nån 5.60 tid
Vad blev snabbaste tid ?
Bild
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck

Inlägg av jk-racing »

Hej alla. Här kommer en liten Racerapport.

Första gången vi är en tävling med bilen och en bra preppad bana.

Bilen har gått över hela banan innan men efter lite skruvande på dämpare och däckstryck ( och givetvis fick jag mer självförtroende efter varje runda)

Hade ett konstig fel med att oljetrycket bara försvann helt men det löste sig efter några timmars meck.

5 repor blev det.

6,13 177kmh
6,00 178kmh
5,90 184kmh
5,74 197kmh
5,63 200,96kmh
Alla 60-fots tider ligger på 1,31-1,35 sec

Så vi är duktigt nöjda efter en sån helg, nu är det bara att fortsätta justera bil och förare för snabbare tider.

Mvh Ola
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck

Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012 Fi

Inlägg av jk-racing »

Vår 5,90 repa filmad av ett annat Team.

http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A ... =rAQG0tMw-" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
J-TeamRacing
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012

Inlägg av J-TeamRacing »

Ola och Tompa!
Fy fasiken vilken cool bil och vilket fantastiskt bygge/prestation. Dessutom efter "inspektion" av Johannes bil ni byggde kan jag inte annat är ta av hatten, bocka och buga! Ni är för djä..la duktiga helt enkelt! Sen ser jag fram emot Ola när du/ni blir riktiga igen och återkommer till VW träsket!!
:)
Johan
J-TeamRacing
VW ProStock -64; 9,8538@218,80km/h
http://www.j-teamracing.com
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck

Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012

Inlägg av jk-racing »

Hej alla, det va typ flera år sen jag uppdaterade här så vad har hänt. 2013 slutade med seger i 4TO6 klassen i Malmö, tyvärr väldigt lite deltager men ändå och års bästa tid på 5,34 och 210km/h. Bästa 60 fot på 1,20 s. Vi tyckte bilen va lite vinglig att köra hela säsongen så vi har uppdaterat ganska mycket. Nya stötdämpare fram och bak, data styrda Koni bak. Nya fälgar och däck, 12" fälgar med 14/32/15" Hoosier bak. Nu klump med 4,86 istället för 4,11 och så har motorn fårr en rejäl omgång. Nya stakar,nytt bränsle (Metanol) ny turbo PTE 76/75 och 8st nya spridare. Så efter bromsning hos Luntec slutade det med 1000hk vid 2,7bar så det är ca 200hk mer än 2013.
Bilen har även fått Wheeliebars så vi kan justera starten lite och en Bump Box. Vår premiär blir i Malmö 18-20 Juli.

Mvh Ola
Skriv svar